3. Oorzaken van criminaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
Dilemma’s en perspectieven
Gokverslaving.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Jong geleerd, fout gedaan?
Jeugdcriminiteit Door: Luïs Vlaminck.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
Joyce Rosseel 1BaMv A.  Steeds meer jongeren begeven zich op steeds jongere leeftijd op het criminele en gewelddadige vlak.  Dit roept onveiligheidsgevoelens.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Fran Copman R BaTP A1. PREVENTIE interventies Psychosociale steun voorlichting Preventieve cursussen stressmanagementtrainingen overheidsmaatregelen.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
De economische dimensie
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Vandalisme en Kleine Criminaliteit (Sanders, 2000) Door: Sem Verbeke – 1BaMV B – Groep 6.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Geweld Maatschappijleer.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
§2: politieke stromingen en partijen:
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Radicaal, orthodox of extremist?
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
Pluriforme samenleving paragraaf 2
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Waarom worden mensen crimineel
H1 Hoe word je wie je bent?.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
CRIMINALITEIT.
Waarom worden mensen crimineel?
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Posters voor in het geschiedenislokaal
MAW §1.3.
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Deze les: Herhalen 4.3 Uitleg 4.4 Maken 4.4
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Criminaliteit onder Marokkaanse jongeren
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Zorgen voor participatie Kim Putters Directeur Sociaal en Cultureel Planbureau Care Summit, Vaals, 2015.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

3. Oorzaken van criminaliteit Welke kenmerken hebben criminelen vaak gemeen? Wat zijn de oorzaken van criminaliteit?

3.1 Wie worden crimineel? Maatschappelijke positie Etnische afkomst Verschil lage- en hoge maatschappelijke positie Etnische afkomst Verschil autochtoon/allochtoon Geslacht Aangeboren verschillen Meisjes worden anders opgevoed (socialisatie) Ongelijke macht Leeftijd Veel voorkomende criminaliteit met name tussen de 16 en 23 jaar.

3.2 Waarom worden mensen crimineel? Individuele oorzaken: Gebrekkige opvoeding Gedrags- en psychische problemen Sterke groepsdruk Problematisch drugsgebruik Persoonlijkheidskenmerken (aangeboren eigenschappen zoals agressiviteit?

Maatschappelijke oorzaken: Slechte leefomstandigheden Anoniemen samenleving (minder sociale controle) Gelegenheid maakt de dief (gelegenheidsmotief) Minder besef waarden en normen Gebrek aan maatschappelijke bindingen Eens een dief altijd een dief. (etiket “crimineel”)