Holistisch perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Financieringsmogelijkheden clubs Kijk naar buiten! Ken de trends in de samenleving →Zelfredzaamheid, eigen kracht en meer verantwoordelijkheid bij burgers.
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Opvoeden in de puberteit
Wat wil ik eigenlijk met kernreflectie?
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Decentraliseren, goed idee? kansen en risico’s voor Brummen 5 maart politiek café Yvonne Bieshaar (lid van het eerste uur)
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
LEVEN MET PROSTAATKANKER
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Gemeente Zoetermeer Wethoudersbijeenkomst Regionale samenwerking 21 maart 2012.
MEDIATiON (obs De Sleutel) Leerlingen uit groep 8 worden ingezet als mediator. Elke leerling is een viertal keren per jaar aan de beurt. In tweetallen.
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
Wat is ethiek? Ethiek = systematische reflectie op meer spontane ‘moraal’ (‘normen & waarden’) (Vgl. titel NRC-cursus Ethiek: ‘Normen en waarden, kritisch.
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Verbinden van zorg en onderwijs
Morele ontwikkeling en opvoeding
Kennismaken Sociaal Wijkteam
OMZIEN NAAR ELKAAR OMZIEN NAAR ELKAAR. Agenda uurInloop uurpresentatie Beleidsplan Door Tom Vleerbos en Roy de Witte uurPauze
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
Ethiek.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Aanleiding tot verandering
Decentralisaties: De praktijk dichter bij de burger lijkt mooi…
Route Arbeid Jongeren Pro-VSO met ontwikkelingsperspectief arbeid
WOENSDAG 10 OKTOBER Even voorstellen….. -Karen Tijink, docente Engels, coördinator van het project -Femke Loef, docente maatschappijleer -Gemma.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Pauline de Heer Jaarcongres Public Finance 6 november 2013 Systeemdenken bij maatschappelijke transities Afbeeldingen: Zorgbelang Brabant, Uitspraken.
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
WERKEN VANUIT WRAP AROUND CARE MODEL HULPBRONNEN Autonomie vs hulp en steun Bijdragen aan zelfvertrouwen in moederschap.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
6 verordeningen, 5 aspecten, 1 presentatie
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Instructie: Als kinderen voor zichzelf willen bijhouden hoe snel, of hoeveel rondjes ze iedere dag rennen, kan dit met dit sjabloon. Een leerkracht kan.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Autoritair vs autoritatief
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Transities Stand van zaken.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Gemeenten regelen jeugdzorg
Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Omgaan met verschillen
De rol van de gemeente in nieuw perspectief
Waar krijg jij energie van?
Transcript van de presentatie:

Holistisch perspectief Hoe kan ik mijn dochter helpen om te leren gaan met het reflecteren van haar negatieve emoties op de rest van het gezin? / Tienermoeders Feeling/ framing rules Cultuurshock  honeymoon, shock, acculturatie (aanpassing), evenwicht Doel van opvoeding (zelfstandigheid, zelfredzaamheid, zelfvertrouwen) Basisdimensies in pedagogiek (ondersteuning, instructie, controle, grenzen) Egoïsme vs altruïsme  Ze denkt aan zichzelf, maar moet aan kind en familie gaan denken 4 fasen van Tronto  Caring about  aandacht Caring for  verantwoordelijkheid Care giving  competentie Care receiving  ontvankelijkheid 3 decentralisaties: WMO, jeugdzorg, participatiewet Holistisch perspectief Filosofie / antropologie