Vwo 4 – week 36 2017-2018 #SCHM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Medmec 1 herfst Les 4. Dummie Verwerk een actueel thema in je dummie Bv. Pausbezoek Londen Bv. Prinsjesdag Bv. ………………..
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Zakelijk lezen Nederlands.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Medmec 1 herfst Les 3.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Wat gaan we leren in groep 5
Module Solanum De aardappel. Economisch belang. Ziekten en plagen. De strijd tegen phytophtora. Het practicum. Module: DNAlab1 Solanum 1 PLANT: Solanum.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Basisschool Op De Horst
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
TRENDS 2014 Hafida
Opdrachten en eindopdracht
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Welkom in groep 6/7!.
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Alinea: kernzin + uitwerking
S/k/l 1.6 Kritisch kijken.
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
De Geleide samenvatting
Overtuigende tekst/betoog
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
HET VAK NEDERLANDS IN JE EXAMENJAAR
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vwo 2 – week SCHM.
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Voorbereiding schoolexamen
Nederlands In de bovenbouw mavo.
Vwo 4 – periode
Lezen samenvatten.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
V4 – week
V4 – week
Literatuur les
Informatieve teksten, interviewverslag
Vwo 4 – week 39/
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Inleiding, middenstuk, slot
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
De schrijver mee op reis
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Transcript van de presentatie:

Vwo 4 – week 36 2017-2018 #SCHM

Maandag 1. Lees de tekst ‘de Genderbrigade’ mee. Volg mijn stappen, maak notities! 2. Lees nu zelf verder (op diezelfde manier) - Markeer kernzinnen - Omcirkel signaalwoorden Groepsopdracht: ANALYSE VAN EEN TEKST t/m

Huiswerk MORGEN - inleveren opdracht kennismaking + Laagland meenemen VRIJDAG – 3 actuele nieuwsberichten meenemen rondom 1 thema. Let op: kies een betrouwbare bron en zorg ervoor dat er verschillende informatie in de teksten staat (aan drie keer dezelfde info heb je helemaal niets!).

LITERATUUR – DINSDAG / WOENSDAG 2017-2018

Het lezen van verhalen? Waarom? Wanneer?

Literatuurgeschiedenis Waarom? Hoe? En dan?

Stimuleren van creativiteit en fantasie En wat levert het je dan op…. Leesvoorkeur Smaak Stimuleren van creativiteit en fantasie Empathisch vermogen Identificatie Ontspanning Kennis van verhalen

‘70 en ‘80 in de Nederlandse literatuur

Tijd van de televisie en computer Televisie werd een venster op de wereld Kleurentelevisie werd betaalbaar 1975: eerste computer op de markt.

Individualisme en innerlijke reflectie Zoektocht naar eigen identiteit, alternatieve samenlevingsvormen, anti-autoritaire opvoeding, meditatie, nadruk ligt op zelfontplooiing Ik-tijdperk

muziek Videoclips Glitterrock (kleding, lichtshows) Hardrock Discomuziek Punk Dj kreeg meer status Michael Jackson, Madonna, Prince

Literaire ontwikkelingen Van de grote drie naar literatuur voor de massa Gebruik van autobiografisch materiaal Schrijvers en hun personages waren vooral bezig met hun persoonlijke ontwikkeling en minder met maatschappelijke onderwerpen. Was ook wat het publiek wilde

Eerste hoofdstuk Robinson 1. Hoe start de roman? Wat vind je daarvan? 2. Nomen est omen – de naam is een voorteken. Wat wordt er allemaal gezegd over de naam ’Robinson’? 3. Hoe is de relatie tussen Robinson en haar moeder? 4. Wat voor een type is Daniel? 5. Hoe eindigt het eerste hoofdstuk? Wat vind je daarvan?

Vrijdag  Nieuwsberichten

Komkommernieuws of serieus zomertopic?

‘Beste reizigers’

’Geen techniek of strategie, wel vermakelijk’

Jouw drie nieuwsberichten Analyseer jouw nieuwsberichten – gebruik eventueel de vragen ‘Analyse van een tekst’. - Wat valt je op? - Hoe wordt de tekst ingeleid? - Welk stuk vind je het sterkste en waarom? - Welke zin vind jij het mooist opgeschreven. Noteer deze.

Huiswerk maandag Kijk de 1e aflevering van ‘Zondag met Lubach’ terug via YouTube. Maak notities van de belangrijkste items die besproken zijn.