Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan? Relevantie is het sleutelwoord!
Content Marketing is ‘hot’
Een voorbeeld Stel, je wilt je plafond gaan schilderen.. Maar je weet niet precies hoe dat moet. Wat doe je? Juist, je gaat googlen.
Een voorbeeld
Een voorbeeld
Een voorbeeld
Content Marketing Een vorm van marketing (branding) waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat.
Mensen ontwijken advertenties, maar zijn gek op een goed verhaal
Content is On Demand
Iedereen publiceert: content overload
Consumenten én professionals gaan zelf op zoek naar antwoorden
Hoe stijg je boven de concurrentie uit met je content?
Méér content is niet het antwoord.
Stelling van de eindeloos typende apen + + =
Een Content Team vol.. Targets gebaseerd op tijd & aantallen .. eindeloos typende apen? Targets gebaseerd op tijd & aantallen Contentplanning langs de tijd-as „Heeft iemand nog een idee voor een blog komende week, de agenda is nog leeg” Typen, typen, typen, hopend op uiteindelijk een resultaat
Dat kan beter. En slimmer.
Inzicht in de doelgroep David Jonge vader, voorkeur voor visuele media; doet grondig onderzoek; kind van online generatie; kiest voor economische oplossingen Uitwerking in Persona’s Demografische eigenschappen; maar zeker ook: Beschrijving situatie Waar doet het pijn? Wat zijn de belangrijkste criteria bij aankoop? Welke tone of voice werkt goed?
Inzicht in de klantreis Buying Stages Awareness Consideration Action Loyalty In iedere fase andere informatiebehoeftes per persona én andere relevante content types
Goede content vormt antwoorden op vragen van je doelgroep/persona, afgestemd op: aankoopstadium en mediavoorkeuren
De basis is altijd
Content marketing iets voor jou? Eerlijk is eerlijk: niet voor iedereen geschikt Strategie van de lange adem Grootste kans op succes: Lange buying cycle Kennis-/informatiegedreven aankoopproces Behoefte aan lead-generatie Hoge aankoopwaarde / customer lifetime value Maar.. er zijn altijd kansen, ook op kleine schaal Grootste uitdaging: in beeld komen in de Awareness fase
Awareness – Bloggen & Vloggen Deel je kennis, visie en verhaal op een aantrekkelijke manier…
Awareness – Social Media .. en zet social media in om de content verder te verspreiden “Great content is fire.. .. social media is gasoline” - Jay Bear
Awareness – Native advertising Betaal voor plaatsing relevante content
Awareness - Gastbloggen Liever: deel je kennis (gratis)op platformen waar je doelgroep zich bevindt
Awareness – Influencers Werk samen met influencers om je boodschap bij de doelgroep te krijgen
Awareness – Influencers Aantal volgers op Instagram voor.. VOGUE Chiara Ferragni (The Blonde Salad)
Awareness – Influencers Aantal volgers op Instagram voor.. VOGUE Chiara Ferragni (The Blonde Salad) 3.5 Miljoen 3.3 Miljoen
Awareness – Influencers
Awareness – Influencers
Awareness – Events Organiseer een event, vertel je verhaal, nodig sprekers uit
Mogelijke aanpak per buying stage Awareness: kom in beeld en prikkel je doelgroep Consideration: help je prospect bij het nemen van beslissing Action: haal prospect over door tonen toegevoegde waarde Loyalty: blijf in dialoog met je klant, blijf top of mind