Informatieavond 3 havo Steven Koelewijn Afdelingsleider havo Docent Biologie
Programma Welkom in 3 havo Steven Koelewijn LOB & profielkeuze Wouter Keizer, decaan & jaarcoördinator 3 havo Kennismaken met de mentor
Doel van de avond Kennismaken met de afdeling havo en de mentoren Informatie over het 3 havo jaar Samenwerking bevorderen De drempel over van 3 naar 4 havo. Op weg naar zelfstandigheid.
(3) havo team Steven Koelewijn afdelingsleider havo & docent biologie Wouter Keizer jaarcoördinator 3 havo & decaan 6 mentoren Claudia van der Nat, Marc van Haastregt, Otto Pannevis, Paul Mengelberg, Jasper Hardeman en Ton Beckers Marco de Vries afdelingsassistent Mentoren: 3HA Claudia van der Nat 3HB Marc van Haastrecht 3HC Otto Pannevis 3HD Paul Mengelberg 3HE Jasper Hardeman 3HF Ton Beckers
Afgelopen weken Eerste week: kennismaken met de mentor en de introductie. 3 havo klassen zijn klein dit jaar! Alle 3 havo klassen werken met een laptop.
Renovatie Het wordt met de dag mooier (en ruimer) Voordeel voor de roosters zal tweede helft schooljaar duidelijk worden Moderne kluisjes Extra sportruimte Maar….. We zijn nog niet klaar Wij bedanken alle ouders en leerlingen voor het begrip!
Belangrijk en / of nieuw in 3 havo In de reis- en cultuurweek een leuk 3H project. thema: “vrijheid” Uw zoon / dochter mee naar de tafeltjesavond. Cijferbeleid klas 3 havo gelijk aan klas 4 havo. Voortschrijdend gemiddelde! Na herfstvakantie tAlent = mogelijkheid voor toppers Meer aandacht voor proces en vaardigheden naast cijfers (RTTI)
Vaardigheden Naast cijfers voor toetsen en opdrachten ook beoordeling voor ‘studiehouding’ op rapport. (schaal van 1-5). Onder de drie is signaal voor leerling, mentor en ouders.
RTTI Docenten worden getraind in de toepassing van de RTTI methode bij het maken en nakijken van toetsen. Doel: resultaten verbeteren / beter zicht op capaciteiten leerling Reproductie Toepassing niveau 1 Toepassing niveau 2 Inzicht Voordeel; m.b.v. de informatie uit toetsen manier van leren bijstellen.
Op weg naar een havo diploma Succes = inzet x doorzettingsvermogen x talent Lesvoorbereiding thuis hoort bij inzet! Weinig talent andere manier van aanpak / strategie voor die leerling Taalvaardigheid zoals begrijpend lezen en woordenschat is heel belangrijk U kunt helpen! Stimulans vanuit school: stil lezen , woorden van de week. Thuis graag ook aandacht hiervoor. Taalgebruik wordt steeds armer en de woordenschat lijkt te krimpen.
Samen werken aan zelfstandigheid Communicatie
Samen werken aan zelfstandigheid Korte lijnen school – ouders – leerling. Versterkt de ontwikkeling / het leren / de werkhouding van de leerling. Voorkomen / tijdig signaleren van problemen.
Optimale communicatie E-mailadressen en telefoonnummers graag up to date houden. Korte lijnen; mentor kan contact opnemen ook m.b.t de absentie. Klankbord ouders.
Dit is de start- en eindpagina Je begint en eindigt een presentatie altijd met dit blad. Dit blad kun je bij aanvang al presenteren, terwijl de mensen rustig een plekje zoeken in de presentatieruimte. Hetzelfde geldt ter afsluiting van je presentatie
Dit is de start- en eindpagina Je begint en eindigt een presentatie altijd met dit blad. Dit blad kun je bij aanvang al presenteren, terwijl de mensen rustig een plekje zoeken in de presentatieruimte. Hetzelfde geldt ter afsluiting van je presentatie
Loopbaanoriëntatie en begeleiding Profielkeuze in klas 3 Keuzebegeleiding door mentor en decaan Belangrijke data
Profielkeuze CM: Cultuur en Maatschappij EM: Economie en Maatschappij NG: Natuur en Gezondheid NT: Natuur en Techniek
Keuzebegeleiding Decaan: Informatie over vakken, profielen, vervolgopleidingen en pakketkeuzetest. Mentor: Aandacht voor vragen als: wat zijn mijn sterke en zwakke kanten, wat wil ik, wat kan ik? Tijdens individuele gesprekken met de mentor: Verder aan de slag met de vragen wat zijn mijn sterke en zwakke kanten, wat wil ik, wat kan ik?
Alfrink.dedecaan.net Belangrijke onderdelen van dedecaan.net Links Vooropleidingseisen Profielkeuze Keuzekenners Keuzeweb (de methode)
Belangrijke data sept-jan LOB lessen dec/jan Kieswijzer februari Vakdocenten geven adviezen 13 februari Info avond over profielkeuze 23 februari Invullen voorlopig keuzeformulier feb-apr Individuele gesprekken met decaan 20 april Inleveren definitief keuzeformulier mei-jun Vervolggesprekken
Kennismaken met de mentor 3HA Claudia van der Nat NAT 121 3HB Marc van Haastregt HGT 122 3HC Otto Pannevis PNV 123 3HD Paul Mengelberg MBG 127 3HE Jasper Hardeman HAR 128 3HF Ton Beckers BCK 129
Dit is de start- en eindpagina Je begint en eindigt een presentatie altijd met dit blad. Dit blad kun je bij aanvang al presenteren, terwijl de mensen rustig een plekje zoeken in de presentatieruimte. Hetzelfde geldt ter afsluiting van je presentatie
Accenten mentoraat 3 havo 1. Welzijn 2. Kennis en vaardigheden / leren leren 3. Leren kiezen – algemeen & profielkeuze / voorbereiding bovenbouw Maar ook: Normen en waarden: respect, sociale media Regels in een schoolgemeenschap: te laat komen, absentie, toets gemist, mobiele telefoon Burgerschap – Maatschappelijke stage MAS
Toetsmomentenrooster Toetsmomentenrooster na evaluatie aangepast. Betere spreiding van toetsen door het jaar 2 toetsweken
Rekenen Rekenen is een belangrijk onderdeel geworden Mogelijk telt rekenen voor deze lichting mee in de zak / slaagregeling. Cijfer op cijferlijst bij diploma Rekenonderwijs & toetsing Rekenen in de overgangsnorm (is geen vak, maar een cijfer!) Overgangsnorm: schoolgids op de website 3 havo moet 2F niveau halen 5 havo moet 3F niveau halen