Excel Statistiek en Excel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klas 2 Hoofdstuk 7 Moderne Wiskunde HAVO/VWO
Advertisements

Welkom. Wat gaan we doen? • Data leren gebruiken als startpunt van verhalen • Naar de IATI set kijken van buitenlandse zaken.
Tabellen & diagrammen Centrummaten & Spreiding
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Statistiek HC1MBR Statistiek.
havo A 4.4 Centrum- en spreidingsmaten
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Statistiek en kans Experiment havo A.
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Hoofdstuk 3 Maatstaven voor ligging en spreiding
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 8
Centrummaten gemiddelde
Centrummaten gemiddelde
Klasse indeling Uit een onderzoek zijn de volgend gewichten in grammen
Hoofdstuk 2: Verbranden en verwarmen
Hoofdstuk 8 Centrale tendentie en spreiding
Hoofdstuk 7 – Frequentieverdeling
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Statistiek voor Historici Hulpvak GB2HVST / G2HV09A Dr. L.J. Touwen College 3.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Begrippen hoofdstuk 3.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Hoofdstuk 4: Statistiek
Boxplot en steelbladdiagram
Centrummaten en Boxplot
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Portfolio: VROMANS PETER
Accountmanagement H3 Statistiek Junior accountmanager.
Samenvatting Havo 5.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Rekenen.
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Scheikunde in de bovenbouw
1 CCC & CCM Module Statistiek voor CM Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
1 CCP Module 1: Theorie Statistiek voor Credit Managers Introductie Basisbegrippen Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Nieuwe lesopzet  1 e uur bezig met de reader  2 e uur bezig met een andere opdracht  Iedereen heeft werkboek.
H4 Statistiek Beelddiagram
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Welkom Ouderavond klas 4 20 september Agenda: - Voorstellen - Kort programma dit schooljaar - Inhoud mbo-deel en examen - Op weg naar het hbo.
Nakijken Opdracht 25.
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Lesbrief Vervoer H2.
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Begroten & Budgetteren
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2008 t/m 2011) met elkaar vergelijken.
Een instructie schrijven
Kwantitatieve onderzoeksresultaten
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Onderzoek Basisstof 6.
Financieel 2.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Goederenstroom en voorraadbeheer
Rekenen periode 4: Verbanden
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
Stage klas 4.
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Beschrijvende Statistiek met Grafische rekenmachine 101
Transcript van de presentatie:

Excel Statistiek en Excel

Voorstellen Regels in de klas Inhoud programma Belang van het vak Hoe kun je het vak behalen?

Voorstellen Wie ben je? Loopbaan / Stage / Bijbaan Hobby’s Andere bijzonderheden

Regels in de klas Elkaar uit laten praten Volume

Inhoud programma Statistiek Excel H5 t/m H9 Statistisch onderzoek Klassen en centrummaten Lastige tabellen en grafieken Indexcijfers Grafieken in Excel Excel H3 – H4 en Reader Basisfuncties Financiële gegevens importeren Draaitabellen Grafieken Subtotalen Formules

Belang van het vak Wie heeft Excel gehad op het stagebedrijf?

Belang van het vak Wie heeft Excel gehad op het stagebedrijf? Ik kan Excel

Hoe kun je het vak behalen? 2 toetsen

Hoe kun je het vak behalen? 2 toetsen Examen eind P4

Hoe kun je het vak behalen? 2 toetsen Examen eind P4 Een boek is handig 

Instructies Let goed op, je hoeft bijna nooit alles te doen! Niets afdrukken, tenzij ik het vraag Opdrachten sla je op in de volgende structuur: Naam Hoofdstuk 1 Controle vragen Aan het werk Hoofdstuk 2

Hoofdstuk 5: Het statistisch onderzoek

Hoofdstuk 5: Het statistisch onderzoek Iets met informatie, aantallen etc.

Hoofdstuk 5: Het statistisch onderzoek Iets met informatie, aantallen etc. Statistisch onderzoek heeft verschillende doelen:

Hoofdstuk 5: Het statistisch onderzoek Iets met informatie, aantallen etc. Statistisch onderzoek heeft verschillende doelen: Totale omvang van de massa weten Structuur van informatie Samenhang tussen verschijnselen Informatiemassa’s vergelijken Ontwikkeling van een verschijnsel weten

Hoofdstuk 5: Het statistisch onderzoek Iets met informatie, aantallen etc. Statistisch onderzoek heeft verschillende doelen: Totale omvang van de massa weten Structuur van informatie Samenhang tussen verschijnselen Informatiemassa’s vergelijken Ontwikkeling van een verschijnsel weten (politiek – bedrijven – politie – accountant – belastingdienst – etc. )

Huiswerk Controlevragen H5 Statistiek 1 - Het statistisch onderzoek 5.1 5.2 4 t/m 6 5.3 9, 10 en 15 5.4 16 t/m 29 5.5 30 t/m 38

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde Modus Mediaan Variatiebreedte

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  Som van de waarden delen door het aantal waarden Modus Mediaan Variatiebreedte

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  Som van de waarden delen door het aantal waarden Modus  De hoogste frequentie Mediaan Variatiebreedte

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  Som van de waarden delen door het aantal waarden Modus  De hoogste frequentie Mediaan  De middelste waarneming Variatiebreedte

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  Som van de waarden delen door het aantal waarden Modus  De hoogste frequentie Mediaan  De middelste waarneming Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  Som van de waarden delen door het aantal waarden Modus  De hoogste frequentie Mediaan  De middelste waarneming Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 10 6 2 7 5 3

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  De hoogste frequentie Mediaan  De middelste waarneming Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 10 6 2 7 5 3

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  2 Mediaan  De middelste waarneming Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 10 6 2 7 5 3

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  2 Mediaan  De middelste waarneming (let op, eerst op volgorde zetten!) Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 10 6 2 7 5 3

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  2 Mediaan  De middelste waarneming (let op, eerst op volgorde zetten!) Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 10 6 2 7 5 3 2 3 5 6 7 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  2 Mediaan  De middelste waarneming (let op, eerst op volgorde zetten!) Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 2 3 5 6 7 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  2 Mediaan  De middelste waarneming (let op, eerst op volgorde zetten!) Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 2 3 5 6 7 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  2 Mediaan  5 Variatiebreedte  Het verschil tussen de hoogste en laagste waarneming 2 3 5 6 7 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Gemiddelde  35 : 7 = 5 Modus  2 Mediaan  5 Variatiebreedte  10 – 2 = 8 2 3 5 6 7 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld 5 9 3 2 6 7 10 4

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Bepaal: Het gemiddelde Modus Mediaan Variatiebreedte 5 9 3 2 6 7 10 4

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Bepaal: Het gemiddelde Modus Mediaan Variatiebreedte 5 9 3 2 6 7 10 4 2 3 4 5 6 7 9 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Bepaal: Het gemiddelde Modus Mediaan Variatiebreedte 2 3 4 5 6 7 9 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Bepaal: Het gemiddelde  49 : 9 = 5,44 Modus Mediaan Variatiebreedte 2 3 4 5 6 7 9 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Bepaal: Het gemiddelde  49 : 9 = 5,44 Modus  3 Mediaan Variatiebreedte 2 3 4 5 6 7 9 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Bepaal: Het gemiddelde  49 : 9 = 5,44 Modus  3 Mediaan  5 Variatiebreedte 2 3 4 5 6 7 9 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Bepaal: Het gemiddelde  49 : 9 = 5,44 Modus  3 Mediaan  5 Variatiebreedte  10 – 2 = 8 2 3 4 5 6 7 9 10

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Cijfer 1 10,0 Cijfer 14 5,0 Cijfer 2 Cijfer 15 8,2 Cijfer 3 7,4 Cijfer 16 Cijfer 4 8,8 Cijfer 17 5,9 Cijfer 5 Cijfer 18 5,4 Cijfer 6 4,3 Cijfer 19 6,3 Cijfer 7 9,1 Cijfer 20 Cijfer 8 Cijfer 21 Cijfer 9 Cijfer 22 9,9 Cijfer 10 2,9 Cijfer 23 6,5 Cijfer 11 Cijfer 24 9,0 Cijfer 12 Cijfer 25 7,8 Cijfer 13 Cijfer 26 6,6

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Geef de modus, mediaan, het gemiddelde en variatiebreedte. Cijfer 1 10,0 Cijfer 14 5,0 Cijfer 2 Cijfer 15 8,2 Cijfer 3 7,4 Cijfer 16 Cijfer 4 8,8 Cijfer 17 5,9 Cijfer 5 Cijfer 18 5,4 Cijfer 6 4,3 Cijfer 19 6,3 Cijfer 7 9,1 Cijfer 20 Cijfer 8 Cijfer 21 Cijfer 9 Cijfer 22 9,9 Cijfer 10 2,9 Cijfer 23 6,5 Cijfer 11 Cijfer 24 9,0 Cijfer 12 Cijfer 25 7,8 Cijfer 13 Cijfer 26 6,6

Hfdst. 6: Klassen en centrummaten Rekenvoorbeeld Modus  8,8 Mediaan  7,4 Het gemiddelde  186,3 : 26 = 7,2 Variatiebreedte  10 – 2,9 = 7,1 Cijfer 1 10,0 Cijfer 14 5,0 Cijfer 2 Cijfer 15 8,2 Cijfer 3 7,4 Cijfer 16 Cijfer 4 8,8 Cijfer 17 5,9 Cijfer 5 Cijfer 18 5,4 Cijfer 6 4,3 Cijfer 19 6,3 Cijfer 7 9,1 Cijfer 20 Cijfer 8 Cijfer 21 Cijfer 9 Cijfer 22 9,9 Cijfer 10 2,9 Cijfer 23 6,5 Cijfer 11 Cijfer 24 9,0 Cijfer 12 Cijfer 25 7,8 Cijfer 13 Cijfer 26 6,6

H8: Indexcijfers Vergelijking van hoeveelheden, prijzen, omzet etc.

Vb. De omzet van bedrijf van