Les 2 Grote Getallen Rekenen Judith Iedema.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen.
Rekenen 10 januari.
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Workshop hele getallen 1
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
Grote getallen.. Om de 3 cijfers een stip. Begin achteraan te tellen. Duizendstip Miljoenstip Miljardstip.
Presentatie ouderbijeenkomst
Les 2 getallen: grote getallen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Schaakbord en rijst Rekenen.
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 5 Vermenigvuldigen en delen
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen Verhoudingen 2f
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Meten en Meetkunde Verbanden
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Meten & Meetkunde Les 2: Tijd
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen periode 2: Verhoudingen
Rekenen periode 3 Meten en meetkunde les 6: Meten en meetkunde in het verkeer (Les 5 figuren slaan we over)
Meten en meetkunde les 3: omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Les 2: gegevens samenvatten
Herhaling Verhoudingen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Laatste les!! Les 7/8: woordformules + oefenen voor de toets
Rekenen Verhoudingen Les 1: Breuken en procenten 1
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 3: Rekenen met tabellen 1 Les 4: Rekenen met tabellen 2
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Les 6: Rekenen met procenten, grafieken en tabellen
Les 1 Meten en meetkunde: Schaal
Les 6: Breuken en procenten 4
Rekenen periode 4: Verbanden
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
Meten en Meetkunde Verbanden
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Verhoudingen 2f
Les 7: woordformules gebruiken
Rekenen Les 2: Oriëntatie.
Laatste les voor de toets!
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Welkom!.
Transcript van de presentatie:

Les 2 Grote Getallen Rekenen Judith Iedema

Uitslag TOA-toets - score - toa-toets niet gemaakt?

Rekenblokken - Overzicht rekenblokken  Wie zit er wel/niet in? - Huiswerk als je rekenblokken online nog niet hebt  Je maakt de lessen uit van het werkblad van mij. Dit bewaar je en geldt als huiswerk - Laatste les van de toets controle op al het huiswerk - Problemen/vragen over les 1?

Doel van deze les - Het functioneel gebruiken van (grote) positieve en negatieve getallen - Het plaatsen en aflezen van grote positieve en negatieve getallen op een getallenlijn - notaties, uitspraak en betekenis van getallen als 2,6 miljoen en 1,5 miljard.

Belangrijke begrippen in deze les - 1 miljoen  een miljoen heeft 6 nullen  1.000.000 - 1 miljard  een miljard heeft 9 nullen (duizend miljoen)  1.000.000.000 - 0,1 miljoen = 100.000 - 0,1 miljard: = 100.000.000 (100 miljoen) - 7.500 duizend = 7.500.000 - 1 ton  gewicht  1000 kg - 1 ton  euro  100.000 euro

0,35 miljoen = 350.000 1,3 miljoen = 1.300.000 5,8 miljard = 5.800.000.000 0,5 miljard = …………….. 2,6 miljoen = ……………. 0,12 miljoen = …………….. 0,03 miljoen = …………….. 500.000.000 2.600.000 120.000 30.000

Even oefenen… 314.205.125 2.500.375.000 5,4 miljoen  5.400.000 4,26 miljard  4.260.000.000 0,13 miljoen  130.000

Vind je grote getallen lastig?  Positieschema Tienduizend Honderdmiljoen Honderdtal Honderdduizend Tienmiljoen Miljard Duizendtal Tiental Miljoen Eenheid

Rekenen met de getallenlijn Welk getal ligt bij B? Welk getal ligt bij D? Welk getal ligt bij E? 3000 Rekenen met de getallenlijn: 1. van -10.000 naar 10.000 is een sprong van 20.000 2. tel de sprongen  20 3. elk sprong staat voor 20.000 : 20 = 1.000 -5000 -500

Oefenen Keuze uit: - 50 seconden - 8 minuten - 500 minuten 150.000.000 : 300.000 = 500 seconden Hier de hele minuten uithalen: 500:60 = 8,333 = 8minuten Vind je dit lastig? Zet de gegevens die je weet in een verhoudingstabel: km 300.000 1 150.000.000 sec 1 0,000033333 500

Aan de slag Online Les 2 + Lestoets 2