Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Welkom bij Leefstijl.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
door de ogen van een bodypainter
Ho 5: Kernkwaliteiten.
Marketing Werkgroep 6.
Een eigen persoonlijkheid
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
BLOK 1 MODELLEN 1 TEKST 2 PERSOONLIJKHEID. PERSOONLIJKHEID o Welke KARAKTEREIGENSCHAPPEN heb je? o Hoe NEEM JE WAAR ? o Wat is je MANIER VAN DENKEN ?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ouder worden in de samenleving
Eerstejaarsproblemen
Persoonlijkheidsstoornissen
Weerstand kan je opvatten als feedback
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Bij de informatieavond van groep 1/2
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Proeftoets quiz ding.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
EVEN VOORSTELLEN… Je kan een inschatting maken van de prijs van een product. Je beseft dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Je weet wat een.
Naam: siri kruit med.hro.nl/krusr
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Beroepshouding en beroepscode
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Mentor … on the Move 22 en 23 februari SAMEN OPLEIDEN IN 3 BALO.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Welkom op onze thema-avond
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Consumentengedrag Leren I
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Liefde en relaties.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Dienstverlening & Producten
Maatschappelijke zorg 2
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Big Data.
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Big Data.
Psychologie Informatieverwerkingsproces
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Consumenten-gedrag Het gezin
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Ken je TALENTEN Ken je VAARDIGHEDEN
Thema: Wat is maatschappijleer?
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Hoofdstuk 1.
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl

Inhoud De Big Five Gebruik van persoonlijkheid Levensstijl Opdracht (uitwerking van Big Five)

Extraversie tegenover introversie De Big Five Extraversie tegenover introversie Aardig voor anderen tegenover vijandig Zorgvuldig tegenover chaotisch Emotioneel stabiel tegenover emotioneel instabiel Openstaan voor ervaringen tegenover behoudend zijn Test maken uit leren reflecteren. Welke persoonlijkheid ben jij? Waar ben jij dan gevoelig voor als het gaat om consumentengedrag?

Gebruik van persoonlijkheid Hoe kun je door middel van persoonlijkheid een merk aan je binnen? Pepsi reclame Door gebruik te maken van persoonlijkheid, bijvoorbeeld een knap gespierd model of door een bekend persoon te maken. Of juist door iemand te kiezen waaraan ze zich kunnen conformeren, zijn consumenten eerder geneigd om een product te kopen. Bestempel jij dit als positief dan zal jij je eerder conformeren en iets gaan kopen van dat product.

Persoonlijkheid Sociale leefomgeving Zelfbewust Levensstijl ‘Een samenhangend patroon van expressieve gedragskeuzen en smaakuitingen’ Zelfbewust

VALS Principes Status Actie

Opdracht Bedenk een reclame uiting voor Haribo snoep. Deze mag niet lijken op de huidige reclame uitingen die zij al doen Maak in ieder geval gebruik van de Big Five en het VALS-systeem (hoofdstuk 2). Onderbouw vanuit hier de keuze voor de reclame uiting Reclame Haribo

De Big Five Extraversie Introversie Gericht op de buitenwereld Houd van mensen om zich heen Drukte Avontuurlijk No worries Assertief en dominant Gericht op zichzelf Gesloten Geen behoefte aan intensief contact Op achtergrond Rust, regelmaat en orde Zelfstandig, geduldig en serieus

De Big Five Aardig voor anderen Vijandig Opgewekt Sympathiek Aardig Samenwerkend Vertrouwt anderen Vreedzaam Vergevingsgezind Egocentrisch Geringe mate van assertiviteit Agressief Bazig gedrag Ruzie zoeken

De Big Five Zorgvuldig Chaotisch Precies Ordelijk Verantwoordelijk Kan je op bouwen Groot doorzettingsvermogen Stabiel, nuchter en koel Weinig stilstaan bij wat hij/zij doet Doelen zijn vaag Niet doelgericht ‘Doet maar wat’ Kan niet plannen Overgevoelig Paniekerig

De Big Five Emotioneel stabiel Emotioneel instabiel Zelfvertrouwen Zelden van stuk gebracht Gaat na of kritiek redelijk is Angstig Nerveus Gevoelens van minderwaardigheid In de put Depressief Schuldgevoel Onaangename spanning

De Big Five Behoudend zijn Creatief Avontuurlijk Voorstellingsvermogen Openstaan voor ervaringen Behoudend zijn Creatief Avontuurlijk Voorstellingsvermogen Zijn complex Onafhankelijk Analytisch Artistiek Autonoom Conventioneel Conservatief Niet nieuwsgierig Beperkte belangstelling Volgzaam Zekerheid