Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Inhoud De Big Five Gebruik van persoonlijkheid Levensstijl Opdracht (uitwerking van Big Five)
Extraversie tegenover introversie De Big Five Extraversie tegenover introversie Aardig voor anderen tegenover vijandig Zorgvuldig tegenover chaotisch Emotioneel stabiel tegenover emotioneel instabiel Openstaan voor ervaringen tegenover behoudend zijn Test maken uit leren reflecteren. Welke persoonlijkheid ben jij? Waar ben jij dan gevoelig voor als het gaat om consumentengedrag?
Gebruik van persoonlijkheid Hoe kun je door middel van persoonlijkheid een merk aan je binnen? Pepsi reclame Door gebruik te maken van persoonlijkheid, bijvoorbeeld een knap gespierd model of door een bekend persoon te maken. Of juist door iemand te kiezen waaraan ze zich kunnen conformeren, zijn consumenten eerder geneigd om een product te kopen. Bestempel jij dit als positief dan zal jij je eerder conformeren en iets gaan kopen van dat product.
Persoonlijkheid Sociale leefomgeving Zelfbewust Levensstijl ‘Een samenhangend patroon van expressieve gedragskeuzen en smaakuitingen’ Zelfbewust
VALS Principes Status Actie
Opdracht Bedenk een reclame uiting voor Haribo snoep. Deze mag niet lijken op de huidige reclame uitingen die zij al doen Maak in ieder geval gebruik van de Big Five en het VALS-systeem (hoofdstuk 2). Onderbouw vanuit hier de keuze voor de reclame uiting Reclame Haribo
De Big Five Extraversie Introversie Gericht op de buitenwereld Houd van mensen om zich heen Drukte Avontuurlijk No worries Assertief en dominant Gericht op zichzelf Gesloten Geen behoefte aan intensief contact Op achtergrond Rust, regelmaat en orde Zelfstandig, geduldig en serieus
De Big Five Aardig voor anderen Vijandig Opgewekt Sympathiek Aardig Samenwerkend Vertrouwt anderen Vreedzaam Vergevingsgezind Egocentrisch Geringe mate van assertiviteit Agressief Bazig gedrag Ruzie zoeken
De Big Five Zorgvuldig Chaotisch Precies Ordelijk Verantwoordelijk Kan je op bouwen Groot doorzettingsvermogen Stabiel, nuchter en koel Weinig stilstaan bij wat hij/zij doet Doelen zijn vaag Niet doelgericht ‘Doet maar wat’ Kan niet plannen Overgevoelig Paniekerig
De Big Five Emotioneel stabiel Emotioneel instabiel Zelfvertrouwen Zelden van stuk gebracht Gaat na of kritiek redelijk is Angstig Nerveus Gevoelens van minderwaardigheid In de put Depressief Schuldgevoel Onaangename spanning
De Big Five Behoudend zijn Creatief Avontuurlijk Voorstellingsvermogen Openstaan voor ervaringen Behoudend zijn Creatief Avontuurlijk Voorstellingsvermogen Zijn complex Onafhankelijk Analytisch Artistiek Autonoom Conventioneel Conservatief Niet nieuwsgierig Beperkte belangstelling Volgzaam Zekerheid