Assessing symbol sense in a digital tool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ICT & algebra – oefenen en toetsen
User Centred Development
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Overzicht Dudoc onderzoek  “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Grammar in a Nutshell Skills 1.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Participatory Action Research
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Testphases still relevant?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Assessing symbol sense in a digital tool CADGME, Hagenberg July 2009 Christian Bokhove FISME, St. Michaël College

Context Christian Bokhove 11 yr Teacher maths/ict secondary school St. Michaël College, Zaandam, the Netherlands, tradition math/ict projects Phd research. (www.dudocprogramma.nl) aimed at math curriculum. Freudenthal Institute of Science and Mathematics Education, Utrecht University, the Netherlands Supervisors: Paul Drijvers and Jan van Maanen Educational research

Problem statement Transition secondary  higher education Use of ICT Lack of Algebraic expertise Entry exams Use of ICT “Use to learn” vs. “Learn to use” Position statement NCTM (2008): ICT can be a valuable asset

In what way can the use of ICT support acquiring, practicing and assessing relevant mathematical skills Assessment - Formative (for) v Summative (of) - Feedback (Black & Wiliam, 1998) ICT tool use - Instrumentation - Task, technology, theory (Lagrange, 1999) Algebraic expertise - Basic skills - Symbol Sense (Arcavi, 1994) Acquiring, practicing and assessing relevant mathematical skills with ICT can be scrutinized in three relations: Tool use and assessment. ICT tools can be used efficiently for formative and summative assessment, providing functional feedback. Tool use and algebraic skills. Through instrumentation and instrumental genesis an ICT tool can be used for acquiring algebraic skills and vice versa. Because of the fact that technology, task and theory go hand in hand, ones understanding of algebra also shapes ICT tool use. Algebraic skills and assessment. Formative assessment enables us to study the qualitative aspect of basic skills and ‘real understanding’. This focus on formative aspects is closely related to symbol sense. Assessment frameworks for mathematics form the background for the relation between algebraic skills and assessment. We aim to integrate the assessment of algebraic skills into one prototypical design, used for giving us insight into these three aspects and their relations. Christian Bokhove

Criteria for tools Evaluation instrument Externally validated First formulate want we want, then see what there is A selection: Assesses both basic skills and symbol sense; Provides an open environment and feedback to facilitate formative assessment; Stores both answers and the solution process of the student; Steps; Freedom to choose own strategy; Authoring tool for own questions; Intuitive interface (‘use to learn’ vs. ‘learn to use’) Close to paper-and-pencil notation;

Digital prototype www.fi.uu.nl/dwo/voho (enter as guest, at the moment in dutch) Digital Mathematics Environment (DME) www.fi.uu.nl/dwo/en for English version 30 items basic skills & symbol sense Designer: Peter Boon, always in close collaboration with teacher’s field. Store results in environment SCORM, so every module can be used in VLE’s including Moodle

Case studies / 1-to-1s 6 multihour think-aloud 1-to-1 sessions with 17/18 year olds I want to know what’s going on in their minds Qual. analysis (video, camtasia, atlas TI) Quality of tool (no focus) Symbol Sense Feedback

Symbol Sense Four example exercises 1. Equations with common factors Solve 2. Wenger, 1987 Rewrite as v=

Four examples (continued) 3. Does the student recognize the quadratic terms? 4. Recognize common factors when rewriting

First example: student’s work More examples Video clips

Feedback Feedback is part of formative assessment. Types of Feedback (Hattie & Timperley, Uni. Waterloo) Corrective Procedural Syntactical Meer.. From the 1-to-1’s we distilled modifications for our protoype (Matrix items vs. Feedback) Content Tool itself Feedback to be added Logging feature (for research) Second cycle with large group

DEMO module http://www.fi.uu.nl/dwo/en/ Random vars. I forget one solution, and get the above Custom feedback. Just divide by quadratic term. Work towards form x3 Added random variables but fixed Random variables Note: this adds complications. The author has to think about the implications. Feedback rules Features: applets This feedback can be authored

Improving the tool Latest developments Mathematica connection. Enables: (Note: secondary school algebra in the Netherlands only needs a small amount of traditional CAS) Notation d/dx (Chain Rule) Limits (left, right, infinite) Substitutions (e.g. Chain Rule) Integrals (also +C) More sophistication in feedback Feedback rules (webservice connection with research Jeuring, Open University) Integration of tools like Geogebra, graphing tool, rotating cubes (All benefits of a close collaboration with the designer)

New developments: integrals

New developments: rule feedback Het gaat alsvolgt: ik stuur een vergelijking op met de vraag om een afleiding. Dan krijg ik een lijst voor de stappen terug met 1. De toepaste regels Dat kunnen er 6 verschillende zijn: - remove division - scale to one - variable to left - constant to right - distribute - merge terms 2. De vergelijkingen na toepassing van de betreffende regel. Wat met name lastig was voor hun, is de formulering van afleidingsregels met de juiste granulariteit, zodat die passen bij de intuitie van de leerling. Soms worden bij herschrijvingen 10 regels toegepast terwijl wij dat normaal in een stap doen. Daar zijn ze mijns inziens redelijk in geslaagd, al is verbetering mogelijk (zie mijn reactie) (Stelling van mij: Didactisch handelen is, in interactie met de leerling spelen met deze verschillende niveaus van granulariteit) Wat ik bij mijn feedback gedaan heb is deze regels vertaald en (bij tip2) de oude vergelijking (die ik opstuurde) en nieuwe vergelijking (de eerste stap van de afleiding) toegevoegd. Ik stuur dus steeds de vergelijking op van de laatste goede stap van de leerling en krijg dan een afleiding vanaf dit punt. Alleen bij solve doet ie alles zelf vanaf de eerste vergelijking in een keer. Echt interessant wordt het bij de 'submit-service', waarbij je de vergelijking + laatste stap van de leerling + nieuwe stap van de leerling opstuurt. Dan krijg je terug: SyntaxError. The submitted term is syntactically incorrect. Buggy. One or more buggy rules match, a list with their identifiers is returned. NotEquivalent. The student has made a mistake. Ok. The submitted expression is equivalent and one or more rules have been applied, following the strategy. A list of identi ers of applied rules and a new state are returned. Detour. The submitted expression is equivalent but one or more of the applied rules do not correspond to the strategy. A list of rule identi ers Unknown. The submitted expression is equivalent but none of the known rules match. Hoe 'intelligent' de feedback is die hieruit kan worden afgeleid (met name bij ingewikkelde vergelijkingen) moeten we natuurlijk nog afwachten. Maar wel een interessante mogelijkheid. Meer informatie over de service heb ik bijgevoegd. Ook een artikel over de bovengenoemde granulariteit.

New developments: GeoGebra integration

Closing statement Educational research: CAS serves education and not the other way round More info: http://www.fi.uu.nl/~christianb http://www.fi.uu.nl/dwo/en

Second example: student’s work

Third example: student’s work

Fourth example: student’s work

Student work: clips First example Martin tries to solve the first exercise Movie clip Second example Barbara tries the Wenger exercise. Movie clip