Verlies & Rouw September 2017 les 3 Mirjam Enderle.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het werken met ego-toestanden: deel 2
Advertisements

Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Samen dementie draagbaar maken
Haptotherapie, wat is dat?
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Rouwverwerking bij jeugdigen
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Presentatie contactpersomemnetwerk
18 november 2011.
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Leren omgaan.
Om soms eens dieper over na te denken
voor familie en vrienden van
Psychosociale begeleiding bij kanker
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
tussen kwetsbaarheid en kracht
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Marjolein Rikmenspoel Isala Saxion Deventer
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
MS, denken en voelen (Naam org
Rauw en troosten.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
PALLIATIEF NETWERK casus Liemerije
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Xperience Liefde en relaties
Coping.
KUBLER ROSS De 5 fasen Ontkenning Marchanderen Woede
Beleving tijdens het sterven
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Inleiding in de ontwikkelingspsychologie
Twee manieren van benadering
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag
Begeleiding en re-integratie
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Gezond en Vitaal aan het werk
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Rouwende naasten en een forensisch psychiatrische instelling
Les 5: Verbale communicatie
Herken mij Erken mij Ken mij Rouw in de palliatieve zorg
EEN STERK GEZIN.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Verlies & Rouw September 2017 les 3 Mirjam Enderle

Verlies&Rouw Terugkomen op de vorige les Huiswerk: lezen van het DC hoofdstuk Starten met het filmpje in de wolken Bij het kijken van de film stel je voor jezelf de volgende vragen: Wat hoor je en zie jij van de verschillende fases zoals Kubler Ross dat heeft beschreven

Verlies&Rouw Het filmpje gaat over hoe 2 gezinnen om gaan met het verlies van hun kind https://www.youtube.com/watch?v=FM5eAnMgXOA Nabespreken filmpje

Verlies&Rouw Nog even een opfrissing van de fasentheorie De 5 fasen van Kubler Ross Ontkenning Marchanderen Woede Verdriet en depressie Aanvaarding

Verlies &Rouw William Worden is een Amerikaanse psycholoog die na lang onderzoek tot een taken theorie kwam. ER zitten overeenkomsten in met de fasen van Kubler Ross. Het verschil is vooral de benadering en daarmee ook de begeleiding. Kubler-Ross; doorloop je de fasen William Worden: volbreng je een taak in het proces

Begeleiding bij rouw Taak 1 Aanvaarden van verlies De realiteit van het verlies onder ogen zien, erkennen dat die ander, dat andere er niet meer is, niet meer terug zal komen. Dat kost tijd. Vb: een extra bord op tafel zetten.

Begeleiden bij rouw Taak 2 Verwerken van de pijn Het aanvaarden en ervaren van de emotionele pijn. Er is verdriet in alle soorten en maten, gemis, soms ook opluchting als iemand ernstig ziek was. Er kan angst zijn: Om nog meer mensen te verliezen. En wat als ik zelf ziek wordt?

Begeleiden bij rouw Boosheid Waarom moet dit mij overkomen? En jezelf verwijten gaan maken. Fysiek: geen eet lust, pijnklachten

Begeleiden bij rouw Taak 3 Aanpassen van het leven zonder datgene die er niet meer is Je leven herinrichten na het verlies, de draad weer oppakken, Je leven moet weer opnieuw worden ingericht.

Begeleiden bij rouw Taak 4 Alles emotioneel een plek geven en verder leven Het verlies krijgt een plaats in de toekomst Een mens zoek naar rituelen om vorm te geven aan de relatie die ze hebben gehad met de overledene. Foto, ketting maar ook hard op tegen de overledene praten.

Rouw en verlies ER zijn verschillende manieren en uitingsvormen waarop men met verdriet omgaat en verwerkt:. Het maakt in de verwerkingsproces uit wie er overlijdt en welke relatie iemand had met de overledene. Veel voorkomende gevoelens: Shock Ontkenning en ongeloof Pijn Woede Vlakheid Vermoeidheid Schuldgevoelens opluchting

Iedereen heeft wel eens te maken met stress, teleurstellingen en of andere tegenslagen Ieder mens gaat daar anders mee om, op zijn eigen manier. Er is wel lijn in te trekken van welke strategieën het meest gunstig zijn: dit wordt coping strategieën genoemd Het zijn strategieën om om te gaan met factoren in het leven die je uit balans brengen

Het toepassen van coping strategieën doet de ene persoon uit zichzelf en de ander wordt door een therapie en of specialist er op gewezen. Succes van coping strategieën: waarom het wel bij de een werkt en bij de ander niet:

Inschatting van de situatie, als je er van te voren al tegen opziet, veroorzaakt dit al stress Datgene wat stress veroorzaakt: van enkelvoudig tot complex Sociale ondersteuning: familie, vrienden en netwerk kunnen je steunen

Rouw en verlies Opdracht: bedenk eens in 2-tallen een aantal voorbeelden van coping strategieën

Rouw en verlies Voorbeelden van coping strategieën: Ontkenning Loslaten Herinneringen levend houden Praten met de overlevende Vluchten Gedoseerd toelaten van verdriet Vrienden en familie opzoeken Rigoureuze veranderingen aanbrengen in het leven Externe ondersteuning Het geloof of de levensovertuiging

Rouw en verlies ER zijn verschillende manieren en uitingsvormen waarop men met verdriet omgaat en verwerkt:. Het maakt in de verwerkingsproces uit wie er overlijdt en welke relatie iemand had met de overledene. Veel voorkomende gevoelens: Shock Ontkenning en ongeloof Pijn Woede Vlakheid Vermoeidheid Schuldgevoelens opluchting

Verlies & Rouw Kahoot: vragen over rouw en verschillende culturen in rouw. https://play.kahoot.it/#/k/2f9b976c-b45f-4718-a2d6-167ac2989d8e

Verlies & Rouw Ter afsluiting: In tweetallen en of drietallen: Op zoek naar een symbool en of metafoor; waarin afscheid, verlies, rouw voor jullie betekenis krijgt. In de vorm van een: Gedicht Verhaal Muziekstuk

Verlies & Rouw