GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
“Studeren is voor mietjes”
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Arteveldehogeschool Office management
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Leeftijdgenoten en Vrienden
Indicatoren van ontwikkeling bij adolescenten
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Wisselstroom 24/02.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Verschillen tussen scholen en klassen
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Kinderarbeid..
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Het is vandaag Girlsday!
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Kansarmoede in de kleuterschool
Het is vandaag Girlsday!
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Mijn Positieve Gezondheid
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Doubleren.
Doubleren.
Falen in het onderwijs Een loopbaanbenadering over zittenblijven, schoolmoeheid, en ongekwalificeerde uitstroom Prof. dr. Jannick Demanet Onderzoeksgroep.
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
Drie richtinggevende vragen: 1
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Transcript van de presentatie:

GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie

Basisonderwijs schoolbevolking (%)

Basis- en secundair onderwijs Achterstand per graad en geslacht 2010-2011 (%)

Basis- en secundair onderwijs Zittenblijven per graad en geslacht 2010-2011 (%)

Secundair onderwijs Zittenblijven per leerjaar, onderwijsvorm en geslacht 2010-2011 (%)

sociologische verklaring? vaststelling: verschillen manifesteren zich vanaf secundair onderwijs en nemen dan toe sociologische verklaring? - identiteitsontwikkeling adolescent - ontwikkeling adolescente subcultuur: - (heteroseksuele) populariteit bepaalt status jongeren - maar wat maakt iemand populair?  presteren niet

MAAR peergroep / populariteit: verschil tussen jongens & meisjes  geslachtsspecifieke jongerenculturen studiegerichte meisjescultuur weinig studiegerichte jongenscultuur (‘cool’)  studiecultuur bepaalt prestaties - socialisatie - sociale druk  invloed vooral bij jongens meisjes: interpersoonlijke relaties jongens: groep, imago

Secundair onderwijs: attitudes naar geslacht (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm Secundair onderwijs: studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

anti-school-indicatoren naar geslacht Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

strategieën op school: - jongens: “effortless attainment” in functie van imago - meisjes: flexibel en gedeisd in gemengde scholen bevinding: proportie meisjes ↑  prestaties jongens én meisjes ↑

- interactie  jongens: meer contact en feedback leerkrachten - interactie  jongens: meer contact en feedback meer controle en discipline - verwachtingen  meisjes: hogere normatieve verwachtingen hogere cognitieve verwachtingen meer vertrouwen 6.66 7.85 9.04 10.23 11.42 vertrouwen mannen vrouwen 10% meisjes 25% meisjes 75% meisjes 90% meisjes

ambities naar geslacht en onderwijsvorm Secundair onderwijs: ambities naar geslacht en onderwijsvorm (2004-2005, N = 11.872, 85 scholen)

schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%) Secundair onderwijs: schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%) 2010-2011

Hoger onderwijs: inschrijvingen 2010-2011 naar geslacht (%)

Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per faculteit (%) UGent – 2011-2012

Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per studiegebied (%) UGent – 2011-2012

verklaring horizontale seksesegregatie? vooropleiding?  meer uren wiskunde  prestaties voor wiskunde

maar! invloed vooropleiding vooral bij jongens ongeacht secundair onderwijs kiezen meisjes vaker ‘gendertypisch’ belangrijker  interesses en motieven jongens: prestige, status, inkomen meisjes: zorg, combinatie gezin

Conclusie ook in Vlaanderen duidelijke genderkloof manifesteert zich vooral vanaf secundair onderwijs gevolgen voor hoger onderwijs maar: - op hoogste niveau vrouwen toch weer in de minderheid - horizontale seksesegregatie in secundair en hoger onderwijs