Verre Oosten – Zero & Gutai
VO Zero & Gutai - Examenreglement Tijdvak 1950 – 1970 Stofbeperking De internationale Zero beweging De Japanse Gutai-groep, in het bijzonder Kazuo Shiraga, Saburo Murakami, Akira Kanayama en Atsuko Tanaka Exameneis Hoe in de periode na de tweede wereldoorlog culturele invloeden vanuit het Verre Oosten én het Westen zichtbaar worden in het werk van de Japanse Zero-groep, Gutai en de Europese Zero-beweging.
VO Zero & Gutai - Lesindeling Europese Zero Japanse Zero Gutai Wederzijdse beïnvloeding volgens Michel Tapié
VO Zero & Gutai – Zero algemeen Ontstaan Japanse Zero 1952 Europese Zero 1958 Gutai 1956 Ontstaan en ontwikkelen los van elkaar – uitwisseling pas eind jaren 50 Kenmerken Harmonie tussen mens – natuur en tussen kunst – techniek Spiritualiteit en oneindigheid even belangrijk als materiële verschijning Verlaten van de kunsttraditie om een nieuwe (moderne) stijl te ontwikkelen Materialen - Goedkope, industriële niet traditionele kunstmaterialen - Elementen: licht, lucht, water en vuur
VO Zero & Gutai – Europese Zero 1958 Heinz Mack en Otto Piene in DL Kijken en verwonderen over wereld Beginnen bij nul om betere kunst en een betere wereld te creëren Veel monochrome werken Combinatie van materialen dusdanig dat lijn tussen schilder- en beeldhouwwerk vervaagd Gunther Uecker Wit veld 1964
Gunther Uecker Wit veld 1964
Gunther Uecker Egel 1964
Gunther Uecker Veld 2003
Otto Piene Rookbeeld 1961
Otto Piene September 1971
Lucio Fontana Ruimtelijk concept: verwachtingen 1960
Lucio Fontana Ruimtelijk concept: verwachtingen 1968
Hans Haacke Condensatiekubus 1963
VO Zero & Gutai – Japanse Zero Zero–kai 1952 Opgericht door groep kunstenaars Nieuwe manier van schilderen/ kunst maken Een actief (agressief) werkproces Kunstwerken verschillen per kunstenaar Voorloper op Westerse kunststromingen: conceptueel, action painting, body art Shiraga aan het werk 1956
VO Zero & Gutai – Japanse Zero Belangrijke namen Kazuo Shiraga Akiro Kanayama Atsuku Tanaka Saburo Marakami Shiraga aan het werk 1956
Voorloper op action painting Dynamisch, agressief, kleurrijk Kazuo Shiraga (1924 – 2008) Loslaten van traditionele wijze schilderen – gebruikte eigen lichaam als penseel Voorloper op action painting Dynamisch, agressief, kleurrijk Compositie 1961
Kazuo Shiraga Compositie 1961
Kazuo Shiraga Yugi 1992
Vereenvoudigde vormentaal van Mondriaan (zelfs tot geheel leeg doek) Akiro Kanayama (1924 – 2005) Kunst objectiveren Vereenvoudigde vormentaal van Mondriaan (zelfs tot geheel leeg doek) Transmondriaan 1955
Atsuko Tanaka (1932 – 2005) Nieuwe kunstvormen Experimenteerde met verschillende materialen Zero: op platte vlak in verschillende materialen Gutai: meer ruimtelijke werken
Atsuko Tanaka Work 1956
Atsuko Tanaka Zonder titel 1964
Door doeken/ papieren schermen springen doorbraak naar leegte Saburo Murakami (1925 – 1996) Door doeken/ papieren schermen springen doorbraak naar leegte Stuiteren van ballen tegen doek Snelle, ruw opgezette schilderijen Zonder titel 1960
Saburo Murakami Zonder titel 1954
VO Zero & Gutai – Gutai Kenmerken 1956 Oprichting Gutai, Zero gaat hierin op Toneelmanifestaties: maskers, gewaden, kostuums en decors Dynamisch: licht, rook, vuur en water Vechtpartij tussen lichaam en materie Resulteerde in blijvende kunstwerken of registraties Voorloper westerse stijl: happening
Kazuo Shiraga Uitdagende modder 1956
Atsuko Tanaka Elektrische jurk 1957
Saburo Murakami Sprong 1955 Link naar youtube: Exit 1994 Link naar youtube: Passage 1994