Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Aanbod BIOgenie derde graad
Memo overleg coördinatoren VZ
Natuurwetenschappen Leerplantoelichting STW september 2008 ik.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Integrale opdrachten STW
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Technische geletterdheid en onderwijs
Adviserend document 3 EIT
Leerstof tweede semester
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
LUCON – KU Leuven 17 oktober 2012 Inspiratie voor je lessen optica.
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
AD6 in leerplan verzorging
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
IO-verantwoordelijken
AD in verzorging-voeding
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Netwerk coördinatoren IO
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Onderwijstechnologie
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
READER AFP 1 OPBOUW VAN HET MENSELIJK LICHAAM
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
Bijeenkomst September 2015
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Klimaatcoaches GoodPlanet Belgium I Edinburgstraat 26 Rue d’Edimbourg I Brussel 1050 Bruxelles I T +32 (0) I
Leerplantoelichting stw
Loopbaancompetenties
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
2de graad verzorging - voeding
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
nieuwe leerplannen DKO
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
ECONOMIE en IT (A stroom)
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Transcript van de presentatie:

Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke NW in STW Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke

Nieuwe set ET NW Vanaf 1 september 2017 worden voor het eerst eindtermen voor NW voor de derde graad kso/tso ingevoerd.  Actualisering leerplan NW in STW

Geactualiseerde eindtermen Eindtermen natuurwetenschappen 1. Kenmerken van organismen en variatie tussen organismen verklaren vanuit erfelijkheid en omgevingsinvloeden. 2. Aan de hand van eenvoudige voorbeelden toelichten hoe kenmerken van generatie op generatie overerven. 3. De hormonale regeling van de menselijke voortplanting op een eenvoudige manier verklaren. 4. Wetenschappelijk onderbouwde argumenten geven voor de biologische evolutie van organismen met inbegrip van de mens. 5. Bij het verduidelijken van en zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op biodiversiteit en het leefmilieu. 6. De natuurwetenschappen als onderdeel van de culturele ontwikkeling duiden en de wissel- werking met de maatschappij op ecologisch, ethisch, technisch, socio-economisch en filosofisch vlak illustreren.

NW in STW Wetenschap voor de burger van morgen! Contextuele benadering: leggen van verbinding tussen de leerinhoud, de leefwereld van de lln, de actualiteit en andere vakken.

Leerplan = AD + LPD Realiseren van leerplan door combinatie van: Leerplandoelstellingen vanuit de leef- en/of interessewereld van de lln. Algemene doelstellingen m.b.t. “onderzoekend leren” hierin integreren.

Algemene doelstellingen We vertrekken in dit leerplan vanuit algemene doelstellingen (AD). De algemene doelstellingen slaan op de brede, natuurwetenschappelijke vorming. De AD worden gerealiseerd binnen leerinhouden die door de leerplandoelstellingen (LPD) worden bepaald.

Leeswijzer bij de algemene doelstellingen (AD)

Onderzoekend leren

Wetenschap en samenleving

Veiligheid en gezondheid

Grootheden, eenheden en grafieken

Leeswijzer bij de leerplandoelstellingen (LPD)

Leerplandoelstellingen Het verwachte beheersingsniveau heet basis. Dit is in principe het te realiseren niveau voor alle leerlingen van deze studierichting. Hoofdzakelijk dit niveau is bepalend voor de evaluatie. De basisdoelstellingen worden in dit leerplan genummerd als B1, B2... Ook de algemene doelstellingen (AD1, AD2…) behoren tot de basis. Bij sommige basisdoelstellingen kan de leerkracht uitbreidend gaan werken. Deze uitbreidende doelstellingen worden in dit leerplan genummerd als U6, U5... Het cijfer, volgend op de “U”, geeft aan bij welke basisdoelstelling de uitbreidende doelstelling hoort. Een uitbreidende doelstelling beoogt een extra leerinhoud bij de basisdoelstelling. Uitbreidende doelstellingen vormen een aanvulling bij de evaluatie en hebben als doel de leerling extra advies te kunnen geven.

Operationele werkwoorden Basis beheersingsniveau leerplandoelstellingen - Werkwoorden in leerplandoelstellingen

Omgaan met verschillen in de klas - Binnenklasdifferentiatie Blooms taxonomie 28 mei 2018 Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge

Opbouw leerplan Graadsleerplan voor 4/5 wekelijkse lestijden. Hierbij zijn 2 lesuren leerlingenexperimenten per ingericht graadsuur verplicht. De lestijden leerlingenexperimenten moeten in het vak NW uitgevoerd worden en kunnen niet overgedragen worden naar integrale opdrachten.

Mogelijke timing

Functionele morfologie van de cel

Uitwisselingsprocessen

Wenken Wenken zijn niet-bindende adviezen waarmee de leraar en/of vakwerkgroep kan rekening houden om de lessen doelgericht, boeiend en efficiënt uit te bouwen.

Wenken

Wenken

Wenken Link met het leerplan van de eerste graad en tweede graad: Bij deze wenken wordt duidelijk gemaakt wat de leerlingen reeds geleerd hebben in de 1ste graad en 2de graad. Het is belangrijk om deze voorkennis mee te nemen bij het uitwerken van concrete lessen

Wenken Voortplanting bij de mens

Weinig verschillen! Alleen andere lay-out en gebruik van functionele werkwoorden… Zorg wel dat je de AD niet vergeet mee op te nemen en ook te evalueren!