H2 Een leven lang leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

`Verschil tussen Kennissen en vrienden
Presentatie over Cyberpesten
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Maatschappijleer 24 november 2011.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Volksuniversiteit Zwolle
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Presentatie: Over de grens
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Opgroeien in de stad les 3
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Gedrag in organisaties, 9e editie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Xperience Liefde en relaties
H4 Bij welke groep hoor je?
H3 Wat is normaal?.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
H5 Wie heb je nodig?.
H1 Hoe word je wie je bent?.
Jongeren laten zich horen
Week 1, les 5.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Aangeboren of aangeleerd?
Waarom ik geloof en blijf geloven
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Loopbaan en burgerschap les 3
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

H2 Een leven lang leren

Hoe leren we? Socialisatie vindt plaats door: informatie en aanwijzingen die je krijgt. imitatie van anderen. ervaringen. experimenteren.

Goed of fout gedrag? Mensen in je omgeving letten op hoe jij je gedraagt. Sociale controle Sociale controle vindt overal plaats. Bijvoorbeeld: thuis (bv. door je ouders) op school (bv. door leraren) bij vrienden op straat (bv. door de politie) etc…

Sancties Manieren waarop iemand laat merken of je iets goed of fout hebt gedaan Sancties Een beloning van gedrag. Bijvoorbeeld: een compliment van iemand. loonsverhoging omdat je je werk goed doet. Positieve sanctie Een gevolg van negatief gedrag. Bijvoorbeeld: strafwerk krijgen. een bekeuring krijgen. Negatieve sanctie

Internalisatie Aangeleerde normen en waarden zijn vanzelfsprekend gedrag geworden Internalisatie Sommige dingen die je leert doe je na een tijd zonder erbij na te denken. Dat noem je geïnternaliseerd gedrag.

Socialisatieproces

Identiteit De persoon die jij bent, gevormd door alle kenmerken die bij jou horen en je ervaringen. Identiteit Je identiteit wordt gevormd door jou socialisatieproces. Heel belangrijk daarbij zijn groepen die jou gesocialiseerd hebben. Bijvoorbeeld: Het land of de woonplaats waar je vandaan komt. De jongerencultuur / vriendengroep waar je bij hoort. Je geloof

Hoe wordt je identiteit gevormd? 50 sec http://www.schooltv.nl/video/normen-waarden-en-de-nederlandse-cultuur-samen-vormen-ze-je-identiteit/

Rolgedrag Iedereen heeft verschillende rollen. Op school gedraag je je anders dan thuis, en bij je vrienden of bij je bijbaantje gedraag je je ook weer anders. Rolgedrag Gedrag dat we van elkaar in bepaalde situaties verwachten. Omschrijf het rolgedrag van de volgende beroepsgroepen: Leraren Verkopers in een winkel Bouwvakkers

Roldoorbrekend gedrag Wanneer je je gedraagt volgens een rolpatroon, dan vertoon je rolbevestigend gedrag. Gedrag dat je niet direct bij iemands rol verwacht Roldoorbrekend gedrag