Workshop experimenten in het mbo MBO congres 22 mei 2017 Dorin Bolkesteijn, Frank Reekers en Josien Lodewick (DUS-I)
DUS-I Shared Service Organisatie van subsidies voor OCW, VWS en SZW (valt onder ministerie van VWS) http://www.dus-i.nl Voorstellen
(soorten) Experimenten in het MBO Besluit experiment beroepsopleiding gecombineerde leerwegen bol-bbl Doel In dit experiment kan een mbo-instelling met experimentstatus de beroepsopleidende leerweg (bol) en de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) combineren in 1 opleiding. Het doel is onderzoeken of de kwaliteit en toegankelijkheid van het beroepsonderwijs en de aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt verbeteren. Hoe? De beroepsopleiding bol-bbl betekent eerst vooral onderwijs op school (bol). In het 2e deel werken de studenten voornamelijk in een leerbedrijf (bbl). Looptijd Het experiment duurt 6 jaar en loopt van mei 2015 tot 31 juli 2021. (soorten) Experimenten in het MBO
(soorten) Experimenten in het MBO Besluit experiment cross-over kwalificaties Doel Het experiment cross-overs biedt mbo’s en het bedrijfsleven de mogelijkheid om samen te werken en beter in te spelen op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Door het experiment komen er opleidingen voor nieuwe beroepen die op het snijvlak van 2 of meer sectoren liggen. De kwalificatie komt tot stand door samenwerking tussen mbo-instellingen en het regionale bedrijfsleven. Zo kunnen ze gerichter inspelen op actuele en innovatieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Hoe? Als een school een opleiding op basis van een cross-over kwalificatie wil aanbieden, moet dit aangevraagd worden. De cross-over kwalificatie bestaat uit delen van bestaande kwalificaties van 2 of meer opleidingsdomeinen. Hij wordt alleen goedgekeurd als de specifieke beroepsopleiding er nog niet is. Looptijd Het experiment duurt van 1 augustus 2017 tot en met 31 juli 2025. (soorten) Experimenten in het MBO
(soorten) Experimenten in het MBO Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014-2022 Doel Het doel van de experimenten is te onderzoeken of, door het afwijken van de in de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) geregelde leerwegen en het aanbrengen van samenhang van deze leerwegen met een beroepsopleiding, de doorstoom van leerlingen van het vmbo naar het beroepsonderwijs verbeterd kan worden, de aantrekkelijkheid van de leerroute vmbo naar beroepsonderwijs vergroot kan worden, de programmatische aansluiting van de leerwegen op het beroepsonderwijs verbeterd kan worden en het onderwijsproces doelmatiger georganiseerd kan worden en in sommige gevallen de opleidingsuur kan worden verkort. (soorten) Experimenten in het MBO
Experiment doorlopende leerlijn Vanaf schooljaar 2014-2015 Meer wettelijke ruimte Geen extra subsidie
Experiment doorlopende leerlijn 226 routes in totaal 125 vakmanschaproutes 101 technologieroutes
Experiment doorlopende leerlijn Gedeelte vmbo examen niet doen (niet AVO vakken) Flexibilisering van examens Verkorting mogelijk (geen doel op zich)/verrijking kan ook Integratie van vmbo en mbo (geen zomerlek)/dubbelingen eruit Beroepsgerichte vakken naar voren halen (motivatie leerling)
Experiment doorlopende leerlijn Hoe gaat het nu met de samenwerking tussen vmbo en mbo? Brief sterk beroepsonderwijs (aan 2e kamer, februari 2017)
Samenwerking tussen sectoren Hoe ervaren jullie de samenwerking tussen mbo-vo en mbo-hbo? Wat kan er beter? Wat is daarvoor nodig? Ervaringen met elkaar delen in kleine groepen (15 minuten) Plenaire terugkoppeling (10 minuten)