Maak gebruik van je gelukkige ervaringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Veilig Internet Volgende
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Een nieuw begin met een vriend die je nooit in de steek laat!
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Een socratisch gesprek
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Wat moet er in het hart van de rechtvaardige zijn?
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Opstel schrijven.
Een werkstuk maken.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Help Selina’s eerste les
Stage: Basisschool de Klingerberg
Het schrijven van een verhaal
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Les 2: Mijn beeld Schrijf je verhaal en maak je eigen beeld …
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Het belang van voorlezen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Woordjes leren.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Welkom in Hotsjietonia. Dit wil ik vertellen Hier staan voorbeelden, vul het zelf aan Scouting in Nederland Dit is mijn groep Het dorp Hotsjietonia De.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Voorschotbenadering risicokleuters
HOE KRAAK JE EEN BOEK (NIET ZOMAAR)? SLEUTELS OM TE SPREKEN OVER EEN MENGELMOESJE AAN GENRES GROEP
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Informatiedag verenigingen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het schrijven van een verhaal
De vraag is je beste vriend
Moederdag elfje.
Les 3 Goed nieuws Wat doe ik hier vandaag?
Les 8 Bidden kun je leren.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Convergeren: keuzes maken
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Volksuniversiteit Zwolle
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
De schrijver mee op reis
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
Semantisatieverhaal: Ik wil in de toekomst graag op vakantie naar China. De toekomst dat is de tijd die nog moet komen. Daarom ben ik nu op Chinese les.
Geluid aan.
Feedback Reinier Geurts.
De bruiloft in Kana 3 maart 2019 Hendrik Ido Ambacht.
Zichtbaarheid Creëren
Wat leer je allemaal op school?
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

Maak gebruik van je gelukkige ervaringen Vroeger zeiden we: “weet wat je verkeerd doet en doe het nooit meer”, maar nu zeggen we ook: “weet wat je goed doet en doe dat zo vaak mogelijk” Ignace de Haes, Career Service Officer Faculteit Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen. I.dehaes@ftr.ru.nl

Wat is een gelukkige ervaring Een gelukkige ervaring die je zelf opgedaan hebt, geeft je een prettig gevoel en maakt die je trots. Een goede ervaring kun je opdoen op elke plaats en in elk tijdbestek. Het is een specifieke beleving die gekoppeld is aan concrete gebeurtenissen waarbij tijd, plaats, actie en resultaat een rol spelen. Het gaat meestal om relatief kleine gebeurtenissen of details in grotere gebeurtenissen en niet om langdurige processen. Ervaringen waarbij iedereen zich iets kan voorstellen staan centraal.

Voorbeeld 1: Pleinvrees overwonnen Ik was op het Piazza Navona in Rome. Zonder erbij na te denken was ik overgestoken, zo mooi vond ik dat plein. ‘Yes ik kan het', riep ik uit toen ik besefte dat ik aan de overkant stond en dat gaf me een euforisch gevoel. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik alleen een plein overstak. Ik heb de vrees overwonnen Ik help nu anderen dat plein oversteken.

Voorbeeld 2: de eerste keer in de bibliotheekbus Toen ik net kon lezen nam mijn moeder me aan de hand mee naar de bibliotheekbus. Een keer in de week kwam deze bus in ons dorp. Vanaf het allereerste begin werd ik door die bus aangetrokken. Ik was de enigste die elke week met een stapel boeken uit de bus vertrok. Die bus heeft mijn dorpse leefwereld vergroot naar een wereld vol met fantasie, dromen en andere werkelijkheden. In die bus is vanaf de eerste keer de passie voor de bibliotheek al begonnen.

Patroon Door middel van het identificeren en benoemen van gelukkige ervaringen is het mogelijk om patronen te zien die gelukkige ervaringen mogelijk maken. En dat is volgens Haldane de duurzame kracht. Met andere woorden: Je hebt vaardigheden nodig om gelukkige ervaringen te krijgen. Je krijgt die ervaringen niet zo maar, daar moet je iets voor doen en in dat doen zit een bepaald patroon. Die vaardigheden kun je ook voor andere zaken inzetten.

Aan de slag 10.45 uur: Inleiding 11.00 uur: beschrijf drie goede ervaringen op de flap (twee zinnen motivatie). 11.15 uur: Vertel de goede ervaringen aan de ander. Anderen luisteren en schrijven op een geeltje welke vaardigheid je nodig had om die ervaring te volbrengen. (Dat 3x) 12.00 uur: In discussie: wat is het ‘duurzame’ patroon dat je bij de ander ziet. 12.15 uur: Schrijf je duurzame patroon op. 12.25 uur: Lees voor in de groep