Maak gebruik van je gelukkige ervaringen Vroeger zeiden we: “weet wat je verkeerd doet en doe het nooit meer”, maar nu zeggen we ook: “weet wat je goed doet en doe dat zo vaak mogelijk” Ignace de Haes, Career Service Officer Faculteit Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen. I.dehaes@ftr.ru.nl
Wat is een gelukkige ervaring Een gelukkige ervaring die je zelf opgedaan hebt, geeft je een prettig gevoel en maakt die je trots. Een goede ervaring kun je opdoen op elke plaats en in elk tijdbestek. Het is een specifieke beleving die gekoppeld is aan concrete gebeurtenissen waarbij tijd, plaats, actie en resultaat een rol spelen. Het gaat meestal om relatief kleine gebeurtenissen of details in grotere gebeurtenissen en niet om langdurige processen. Ervaringen waarbij iedereen zich iets kan voorstellen staan centraal.
Voorbeeld 1: Pleinvrees overwonnen Ik was op het Piazza Navona in Rome. Zonder erbij na te denken was ik overgestoken, zo mooi vond ik dat plein. ‘Yes ik kan het', riep ik uit toen ik besefte dat ik aan de overkant stond en dat gaf me een euforisch gevoel. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik alleen een plein overstak. Ik heb de vrees overwonnen Ik help nu anderen dat plein oversteken.
Voorbeeld 2: de eerste keer in de bibliotheekbus Toen ik net kon lezen nam mijn moeder me aan de hand mee naar de bibliotheekbus. Een keer in de week kwam deze bus in ons dorp. Vanaf het allereerste begin werd ik door die bus aangetrokken. Ik was de enigste die elke week met een stapel boeken uit de bus vertrok. Die bus heeft mijn dorpse leefwereld vergroot naar een wereld vol met fantasie, dromen en andere werkelijkheden. In die bus is vanaf de eerste keer de passie voor de bibliotheek al begonnen.
Patroon Door middel van het identificeren en benoemen van gelukkige ervaringen is het mogelijk om patronen te zien die gelukkige ervaringen mogelijk maken. En dat is volgens Haldane de duurzame kracht. Met andere woorden: Je hebt vaardigheden nodig om gelukkige ervaringen te krijgen. Je krijgt die ervaringen niet zo maar, daar moet je iets voor doen en in dat doen zit een bepaald patroon. Die vaardigheden kun je ook voor andere zaken inzetten.
Aan de slag 10.45 uur: Inleiding 11.00 uur: beschrijf drie goede ervaringen op de flap (twee zinnen motivatie). 11.15 uur: Vertel de goede ervaringen aan de ander. Anderen luisteren en schrijven op een geeltje welke vaardigheid je nodig had om die ervaring te volbrengen. (Dat 3x) 12.00 uur: In discussie: wat is het ‘duurzame’ patroon dat je bij de ander ziet. 12.15 uur: Schrijf je duurzame patroon op. 12.25 uur: Lees voor in de groep