Krachten op de surfplank en hun gevolgen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Advertisements

Themaweek Water Sectie Techniek.
Trailer Deepsea challenger
Bevrijdingsgrepen.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
De RijRegels.
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
De dywaterbak.
Er is geen goede definitie wat een kracht is.
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Luchtwrijving Don (massa 80 kg) stapt uit het vliegtuig.
Wat een kracht is. Wat de vier gevolgen van een kracht zijn.
Temperatuurfactoren Basisboek nummers 33 t/m 39.
1.6 Druk 4T Nask1 H1: Krachten.
Infosessie ‘Uitgerookt?’
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Klimaat herkennen.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
4 Sport en verkeer Eigenschappen van een kracht Een kracht heeft:
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 6
De vang.
Zwaartekracht, gewicht en stabiliteit
Hard varen met een 31.7 Een optelsom van details Gewicht & helling Trim & sturen Handig Team.
Vicon 3D wikkelen – De nieuwe dimensie in wikkeltechniek
Geluid.
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 2-5
ZEILTHEORIE 1. DE BOOT terminologie, begrippen werking van roer en zeilen koers en de wind knopen 2. ZEILTECHNIEK overstag.
Cases Kamprechter  4 groepen: personen  Iedere groep max. 4 cases  Oorzaak van situatie is niet belangrijk  Doel: discussie over mogelijke oplossing.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie
Intro wedstrijdzeilen. Agenda Wedstrijdzeilen Basis kennis –Lift –Schijnbare wind –Wind –Weer Techniek Tactiek Strategie.
Sluizen Inhoud: Sluizen in Wildervank Bovenste middelste benedenste verlaat.
Banden.
E-learning voor succesvol meten met de qLabs INR meter
Maken van een Egyptisch of staaf boeket
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Disciplines, Materiaal en Trimmen
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Mensa SlimmerIQuiz klassenronde oktober 2016 de antwoorden
Hoe en waarom zeilt een zeilboot
AANLEG GAZON.
Uitkijken voor vrachtwagens
IJsster maken.
Paragraaf 3. Temperatuurverschillen op aarde Een deken over de aarde
Elektriciteit.
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
!Tutorial Bp-Vuurpijlen maken ! Gemaakt door: Yellowcard
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 6
NATUUR – LES 8 Luchtdruk en het weer.
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Krachten KB-2 (+ 3).
Infosessie Uitgerookt?
Toolbox: Hijsen en Heffen
Gezond werken met lichamelijke belasting
Omgaan met een rollator
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Hoe en waarom zeilt een zeilboot? Bert Stals, 2 februari 2018
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
In het landschap bij ons in de buurt zit een geheim wapen verborgen…
Nederland van boven wat zie je? wat herken je?
Nederland van boven wat zie je? wat herken je?
Intro wedstrijdzeilen
Transcript van de presentatie:

Krachten op de surfplank en hun gevolgen Koppels en krachten Krachten op de surfplank en hun gevolgen

Inhoud Basisbegrippen Zeilsturing Zeilwerking Voetsturing Planeren Trimmen Mastvoet Giek

Basisbegrippen Oploeven Afvallen Ruime wind Halve wind Aan de wind Voor de wind Drukpunt Lateraalpunt Oploeven: naar de wind toe draaien Afvallen: van de wind af draaien Ruime wind: schuin van de wind af varen( snelste koers) Halve wind: dwars op de wind varen Aan de wind: schuin naar de wind toe varen ( voor opkruisen) In de wind: tegen de wind in, dit werkt niet.. Drukpunt: het resulterende krachtspunt in je zeil. Lateraalpunt: Draaipunt van t board( ligt op het zwaard als het zwaard uit is en net voor de vin zonder zwaard)

Zeilsturing Drukpunt Lateraalpunt Drukpunt boven lateraalpunt. Geen draaiing Drukpunt voor lateraalpunt. Afvallen Drukpunt Achter Lateraalpunt. Oploeven.

Zeilwerking Het zeil heeft een vliegtuig profiel. Dit zorgt voor een drukverschil tussen de verschillende kanten van het zeil dit zorgt voor een voortstuwende kracht, hoge druk wil naar lage druk, dit verschijnsel zorgt er voor dat je aan de wind kunt varen. Want met alleen voortstuwing, door de opvanging van wind kom je niet schuin tegen de wind in. Deze twee voortstuwingen zorgen er ook voor dat je lift krijgt door je zeil naar je toe te kantelen. Dit zorgt er voor dat je kunt planeren.

Zeilwerking De zeil werking werkt het beste als je je zeil in de juiste positie houdt. Trek je je zeil te veel aan dan loopt de lucht er aan de ene kant langs en gaat die wervelen. Als je het zeil te ver open laat dan vang je niet alle wind.

Voetsturing weerstand Voetsturing werkt doordat als je de ene kant van het board onderwater duwt deze kant meer weerstand krijgt en je dus die kant op draait. Maar let op. Heb je een zwaard en heb je deze in het water dan draait de voetsturing om omdat de weerstand van het board de andere kant op wisselt.

Planeren Boeggolf http://www.youtube.com/watch?v=1oyWMusaDTI Planeren is het verschijnsel dat je over/op je eigen boeggolf surft. Als je op je boeggolf surft, surf je minder door het water en heb je dus minder weerstand. Minder weerstand = meer snelheid. Bij het aanplaneren vaar je tegen je boeggolf aan. Dit zorgt voor extra weerstand daarom voel je een grote versnelling als je net gaat planeren en is het als je maar niet over dit moment heen komt verstandig om een paar keer te pompen.

Trimmen Vaareigenschappen Bolheid Mastvoet Het trucje van de mastrail. Weinig wind: mastvoet naar voren plaatsen, zorgt dat je sneller aanplaneert omdat je board vlakker op het water ligt Veel wind: mastvoet naar achteren, zorgt voor een hogere snelheid en een hogere wendbaarheid, omdat het board het water minder raakt en daardoor minder weerstand heeft.

Giek hoogte Hoger Meer gewicht aan zeil Hoe hoger je je giek monteert hoe meer je je gewicht aan het zeil hangt en hoe minder je je board belast.  Hoe minder je je board belast hoe hoger die op het water komt te liggen en hoe minder weerstand die dus heeft.  En hoe harder je dus gaat. Juist omdat je je board en vin minder belast kan je eventueel ook een iets kleinere vin kunnen monteren. Ook dit levert weer een snelheidsvoordeel op. Overdrijf niet TE klein kost je weer snelheid. Met een kleinere vin kun je uiteraard ook weer minder goed hoogte lopen.  Nadeel van een hoge(re) giekhoogte is dat je minder gewicht op de plank hebt en hoe minder gewicht je op je board drukt hoe minder je het board kunt controleren. Als je (veel) last hebt van tailwalks/spin outs is het raadzaam om je giek iets naar beneden te zetten.

Belangrijk: het gaat natuurlijk om de totale balans van het setje Mastvoet naar voren: Meer controle Meer druk op je voorste voet langer doorplaneren beter hoogte lopen rustiger vaargedrag Board wordt richtingstabieler Board is met gijpen iets rustiger en draait met een grotere radius.  Mastvoet naar achteren: hogere snelheid Meer druk op je achterste voet losser/nerveuzer vaargedrag Wendbaarder (kan kortere bochten/gijpen draaien) Giek hoger monteren: meer druk op je achterste voet sneller aanplaneren hoger aan de wind kunnen lopen minder controle Giek lager monteren: Meer druk op voorste voet meer controle Board krijgt een rustiger vaargedrag. 

Vragen? Instructie@dwvhardboard.nl borrel