Krachten op de surfplank en hun gevolgen Koppels en krachten Krachten op de surfplank en hun gevolgen
Inhoud Basisbegrippen Zeilsturing Zeilwerking Voetsturing Planeren Trimmen Mastvoet Giek
Basisbegrippen Oploeven Afvallen Ruime wind Halve wind Aan de wind Voor de wind Drukpunt Lateraalpunt Oploeven: naar de wind toe draaien Afvallen: van de wind af draaien Ruime wind: schuin van de wind af varen( snelste koers) Halve wind: dwars op de wind varen Aan de wind: schuin naar de wind toe varen ( voor opkruisen) In de wind: tegen de wind in, dit werkt niet.. Drukpunt: het resulterende krachtspunt in je zeil. Lateraalpunt: Draaipunt van t board( ligt op het zwaard als het zwaard uit is en net voor de vin zonder zwaard)
Zeilsturing Drukpunt Lateraalpunt Drukpunt boven lateraalpunt. Geen draaiing Drukpunt voor lateraalpunt. Afvallen Drukpunt Achter Lateraalpunt. Oploeven.
Zeilwerking Het zeil heeft een vliegtuig profiel. Dit zorgt voor een drukverschil tussen de verschillende kanten van het zeil dit zorgt voor een voortstuwende kracht, hoge druk wil naar lage druk, dit verschijnsel zorgt er voor dat je aan de wind kunt varen. Want met alleen voortstuwing, door de opvanging van wind kom je niet schuin tegen de wind in. Deze twee voortstuwingen zorgen er ook voor dat je lift krijgt door je zeil naar je toe te kantelen. Dit zorgt er voor dat je kunt planeren.
Zeilwerking De zeil werking werkt het beste als je je zeil in de juiste positie houdt. Trek je je zeil te veel aan dan loopt de lucht er aan de ene kant langs en gaat die wervelen. Als je het zeil te ver open laat dan vang je niet alle wind.
Voetsturing weerstand Voetsturing werkt doordat als je de ene kant van het board onderwater duwt deze kant meer weerstand krijgt en je dus die kant op draait. Maar let op. Heb je een zwaard en heb je deze in het water dan draait de voetsturing om omdat de weerstand van het board de andere kant op wisselt.
Planeren Boeggolf http://www.youtube.com/watch?v=1oyWMusaDTI Planeren is het verschijnsel dat je over/op je eigen boeggolf surft. Als je op je boeggolf surft, surf je minder door het water en heb je dus minder weerstand. Minder weerstand = meer snelheid. Bij het aanplaneren vaar je tegen je boeggolf aan. Dit zorgt voor extra weerstand daarom voel je een grote versnelling als je net gaat planeren en is het als je maar niet over dit moment heen komt verstandig om een paar keer te pompen.
Trimmen Vaareigenschappen Bolheid Mastvoet Het trucje van de mastrail. Weinig wind: mastvoet naar voren plaatsen, zorgt dat je sneller aanplaneert omdat je board vlakker op het water ligt Veel wind: mastvoet naar achteren, zorgt voor een hogere snelheid en een hogere wendbaarheid, omdat het board het water minder raakt en daardoor minder weerstand heeft.
Giek hoogte Hoger Meer gewicht aan zeil Hoe hoger je je giek monteert hoe meer je je gewicht aan het zeil hangt en hoe minder je je board belast. Hoe minder je je board belast hoe hoger die op het water komt te liggen en hoe minder weerstand die dus heeft. En hoe harder je dus gaat. Juist omdat je je board en vin minder belast kan je eventueel ook een iets kleinere vin kunnen monteren. Ook dit levert weer een snelheidsvoordeel op. Overdrijf niet TE klein kost je weer snelheid. Met een kleinere vin kun je uiteraard ook weer minder goed hoogte lopen. Nadeel van een hoge(re) giekhoogte is dat je minder gewicht op de plank hebt en hoe minder gewicht je op je board drukt hoe minder je het board kunt controleren. Als je (veel) last hebt van tailwalks/spin outs is het raadzaam om je giek iets naar beneden te zetten.
Belangrijk: het gaat natuurlijk om de totale balans van het setje Mastvoet naar voren: Meer controle Meer druk op je voorste voet langer doorplaneren beter hoogte lopen rustiger vaargedrag Board wordt richtingstabieler Board is met gijpen iets rustiger en draait met een grotere radius. Mastvoet naar achteren: hogere snelheid Meer druk op je achterste voet losser/nerveuzer vaargedrag Wendbaarder (kan kortere bochten/gijpen draaien) Giek hoger monteren: meer druk op je achterste voet sneller aanplaneren hoger aan de wind kunnen lopen minder controle Giek lager monteren: Meer druk op voorste voet meer controle Board krijgt een rustiger vaargedrag.
Vragen? Instructie@dwvhardboard.nl borrel