24 Deskundigen & deskundigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OVER APPELS EN PEREN OF: Hoe vergelijken we het onvergelijkbare? Bijdrage DAIR-seminar, Frank Steenkamp (HOP/Choice, Leiden)
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Studenttevredenheid en accreditatie
Hoe werkt een balans?.
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Kwaliteit van leven bij dementie
Heb je talent om kleuren te onderscheiden ? Wel, kijk dan eens naar de volgende figuur...
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Universiteit Maastricht
U treedt nu binnen in de wereld van Magic. U bent getuige van het ongelooflijke.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Schijn en Werkelijkheid
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Betrouwbaarheid.
Psychologische Test.
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Professionalisering Medewerkers
Inleiding en Instructie
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Parametric release Wat is dat?.
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Reflecteren.
Rekenen en Redeneren met Oneindig Jeroen Spandaw NWD, 5 februari 2016.
ARMOEDE ALS EEN APARTE WERKELIJKHEID Armoede is …?
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Overgang naar jaar 4 Procedure voor studenten die een of meerdere onvoldoende WPB’s moeten herkansen 1.Kleine zaken/lacunes: inhalen binnen de periode;
Shared Savings in de Geïntegreerde Eerstelijns Zorg Pilot Enschede Arthur Hayen.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Landelijke kennistoetsen in het onderwijs van de instelling Workshop tijdens Studiedag VH toetsing en externe validering Driebergen,12 december 2013 Roger.
Spel Politiek Nederland
Professionalisering en intervisie
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
5 hulpvragen.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
KRITISCH DENKEN Evalueren van Bases © Kritisch Denken.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
16 Evalueren Introductie & Overzicht
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?
Waarom kritisch denken?
Vergadering Personeelsdienst
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Zonder context geen bewijs
Heb je talent om kleuren te onderscheiden ?
COMMISSIE CONVERSIE OPTIMALISATIE HOE ZEND IK MIJN CASE IN?
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Register Letselschade: De energie van een kwaliteitssysteem
Creatief denken Design thinking.
Heb je talent om kleuren te onderscheiden ?
HOE ZEND IK MIJN CASE IN?.
Transcript van de presentatie:

24 Deskundigen & deskundigheid KRITISCH DENKEN 24 Deskundigen & deskundigheid © Kritisch Denken

Kaas

Uit tijdschrift Choice : Bespreking van vintage cheddar

De deskundigen

Score d.w.z., besluitvorming aan de hand van meerdere criteria

Resultaten Correlaties Kwaliteit met prijs: -.05 Kwaliteit met waar voor geld: -0.8 Kwaliteit met lengte van naam: 0 Des te meer je betaalt, des te meer word je afgezet

Abductieve redenering

Mondriaan Volgens Baker laat het schilderij .. ‘met zijn onvergelijkbare zichtlijnen de gespannen sfeer uit de tijd van het nazisme zien en roept het een spanning op tussen waarneming en verbeelding. ‘Het schilderij straalt een inwendig licht zonder bron uit, alsof haar materie gloeit’ volgens hem.

Mondriaan test “De deelnemers aan de test – deskundigen, studenten van de kunstacademie en leken – scoorden niet beter dan wat uit mij de eerste test bleek, zij hebben iets slechter gescoord dan via puur gissen.” Alan Lee, Is the artistic value of Mondrian's art testable? http://www.abc.net.au/rn/science/ockham/stories/s645908.htm

Wat is deskundigheid in oordelen? Het vermogen om bij voortduring in centrale kwesties tot betere oordelen te komen dan relevante benchmarks als toevallige scores eenvoudige regels scores van totale leken scores van ervaren professionals

Belangrijk onderscheid Objectieve kwesties Hier is deskundigheid betrouwbaar vast te stellen zonder dat je zelf deskundig bent Subjectieve kwesties Niet objectief, d.w.z. hier wordt deskundigheid alleen bepaald door het oordeel van experts

Hoe goed zijn de deskundigen? In objectieve kwesties varieert deskundigheid sterk In veel objectieve domeinen hebben de zgn. deskundigen aantoonbaar geen deskundigheid

Voorbeelden Beleggingsadviseurs Psychotherapeuten Kunstcritici (suggestief bewijs) Politieke deskundigen (voorspellen)

Te groot zelfvertrouwen Systematisch verschil tussen zelfvertrouwen en juistheid D.w.z., je hebt veel minder vaak gelijk dan je zelf denkt

Vervolg: Hoe goed zijn de deskundigen? In subjectieve domeinen zouden we i.h.a. minder deskundigheid bij experts moeten verwachten

Redeneren

Redeneren