Radicalisering onder jongeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
Advertisements

WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
WMO en de kerken.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Politiek.
ROC A12 6 november 2014 Welkom Mustafa Çelik
ik zie , ik zie wat jij niet ziet!
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Voortijdig schoolverlaten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Liefde en relaties.
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT,
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Radicaal, orthodox of extremist?
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
WhatsApp-groep GB Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid Gemert-Bakel.
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Fases in het radicaliseringsproces
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Water 2 Achtergrond De meeste mensen hebben een passie, hobby of interesse. Over elk onderwerp wordt geschreven en zijn er boeken voorhanden. Doel: mensen.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Liefde en relaties.
H5 Wie heb je nodig?.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Waarom worden mensen crimineel
Karel de grote Cultuur en invloed
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Zwart wit denken in de klas
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Huiswerkopdracht Politiek
Voor Mekaar Ouderen in Beeld Eenzaamheid de deur uit
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Consumenten-gedrag Het gezin
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
JEUGDzorg - voor wie?.
Liefde en relaties.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Buurtpreventie via Whatsapp
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Radicalisering onder jongeren Ursula de Vries, Aranka Heyboer & Robbin Kleijn

Een waargebeurd verhaal… We gaan even naar een videofragment kijken.

Wat hebben jullie gezien/ervaren? Welke factoren maakte Isa kwetsbaar voor radicale ideeën? Welke signalen heeft Isa aan de buitenwereld afgegeven? Waar lagen de mogelijkheden om hulp te bieden? Wie heeft/hebben er te kort geschoten? Welke dilemma’s heb ik als docent. Waarom wel of niet melden?

Wat maakt jongeren vatbaar voor radicale ideeën? Identiteitsproblemen (waar hoor ik bij?) Boosheid/falen Gepest worden Drugsgebruik Sociaal isolement  geen tegenwoord Invloed media / sociale media Onstabiele relatie met familie en vrienden Geen mentorfiguur Geen hulpverlening  werken in een netwerk. School hoort hier zeker bij!

Wat is radicalisering? “Het extremer worden van bepaalde opvattingen” Links/rechts en Islamitisch radicaliseren

Kenmerken van radicalisering: Zwart-wit (wij/zij)denken Schuld bij specifieke partij leggen Politieke context plaatsen van religie In contact treden met gelijkgestemde Foutief interpreteren van de Islam door gebrek aan kennis

Hoe kunnen we radicalisering herkennen? Tekens in agenda of thuisbezoek Gedragsverandering (baard staan, bidden tijdens les, houding ten aanzien vrouwen) Taalgebruik/ uitlatingen sociale media Kleding Interesse / extreem verdiepen in geloof Eten op de grond (terug naar oude gewoontes) Leiden vaak tot een “onderbuikgevoel”. Dit kan de hulpverlening/ouders ook op het verkeerde spoor zetten! Binnen het onderwijs is verzuim een goede graadmeter! (op vrijdagmiddag) bijvoorbeeld) “Je moet weten wat normaal is om het abnormale te kunnen herkennen.” “Je moet alert zijn en meerdere signalen tegelijk kunnen interpreteren.” Docenten hebben dus een belangrijke signalerende rol.

Opletten voor volgende tekens! Isis Jahbat al Nusra Hakenkruis Hamas Shahada White Power

Taalgebruik: Deze woorden hebben binnen de Islam een religieuze betekenis. Worden vaak door ronselaars/jongeren gebruikt: Kuffar – ongelovige Dawa – verspreiden van Islam Hyra – IS doelt hiermee op uitreizen Soenna – leefwijze van profeet Shari’a – Islamitische wetgeving

Soms kan het onschuldig lijken, maar….

Profiel van de jongeren Omvang radicalisering is laag 84% man, 16% vrouw Signalen van radicalisering komen vaker voor in het praktijkonderwijs of 1ste en 2de klas van het vmbo. Psychische problemen, crimineel gedrag en een problematische sociale achtergrond komen opvallend vaak voor Verschillende push- en pullfactoren Onderzoekers vinden geen eenduidig profiel Hoogopgeleiden, mannen en niet-bekeerlingen Pushfactoren: discriminatie, gevoel van onrecht, gebrek aan toekomstperspectief. Vrouwen, laagopgeleiden en bekeerlingen Pullfactoren: geld, avontuur, zoeken naar aansluiting en acceptatie.

Ik heb een vermoeden en dan? Ga met de betreffende persoon in gesprek. Vertrouwenspersoon/zorg coördinator Betrek de directie Gesprek met (school)agenten/ cter contactpersoon Melding doen bij de politie. En dan?

De casustafel en partners Gemeente Politie (wijkagenten) Scholen Ouders Moskeeën Jongerenwerkers/sociale wijkteams Samenwerking en vertrouwen tussen overheid en islamitische partijen is belangrijk het proces van radicalisering te verstoren.

Handige websites www.nctv.nl (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid) https://radicaalofpuberaal.nctv.nl (kies vakgebied docent)