Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte Presentatie in de Commissie Fysiek op 31 januari 2017
Aanleiding In 2013 gestopt met grootschalige gebiedsontwikkeling (Maasterras) Gewerkt aan meer haalbare koers (naar huidige situatie) en behoud van BIRK-subsidie (3,8 miljoen) Ambitie gemeente: verbetering kwaliteit van westelijk entree van de stad 1e stap: verbeteren openbare ruimte in dit gebied (Mogelijk) gevolg: investering van andere partijen in dit gebied
Aanpak Gebiedsontwikkeling ten tijde van Maasterras: Grootschalige masterplanning. beeld: Lola Landschapsarchitecten Nieuwe aanpak: Geleidelijke, meer organische ontwikkeling van het gebied Gemeente verleidt vanuit openbare ruimte… ..en faciliteert private initiatieven in het gebied.
Participatietraject Dordtse Mijl Doel: omgeving vooraan het proces activeren en erbij betrekken 1e deel traject: september – december 2016: Organiseren diverse bijeenkomsten om te informeren en ideeën op te halen: Bedrijven (bijeenkomst) Bewoners (bijeenkomst) Overige gebruikers van het gebied (enquête) Indofin, Van Pelt, Van Twist
Participatietraject Dordtse Mijl Uitkomsten 1e deel traject: Meest gewaardeerd van het gebied: Dichtbij de oude binnenstad /centrale ligging Vrij uitzicht Wonen/ verblijven aan het water Veranderingen om gebied op langere termijn aantrekkelijker te maken: Achterliggende gebied ontwikkelen; Meer groen in het gebied (bredere middenberm); Meer aandacht voor (verkeers)veiligheid in het gebied Meer aandacht voor beheer van het gebied. Meer Zicht op water Betere voetpad vanaf p-terrein Weeskinderendijk naar centrum Oude stad op loopafstand aantrekkelijker maken om gebruik van te maken
Participatietraject Dordtse Mijl Vervolgtraject: Ideeën zo veel mogelijk meenemen in ontwerpfase; Signalen voor verbeterpunten gebied intern uitzetten en oppakken; Selectie maken bedrijven/bewoners/overige partijen die mogelijk zouden willen investeren in het gebied en daarmee in gesprek gaan.
Oude gebiedsontwikkeling ‘Maasterras’
Kwaliteitsdragers: 1 Parkweg 2 Rivierpark 3 Onder de bruggen
Kwaliteitsdrager Parkweg: boulevard langs de rivier Huidige situatie: rommelig wegprofiel, onoverzichtelijke kruispunten, slechte verbindingen voor langzaam verkeer
Kwaliteitsdrager rivierpark Huidige situatie: tankstation, verwaarloosde inrichting, slecht bereikbaar te voet, geen basis voor levendigheid
Kwaliteitsdrager Onder de bruggen: verbinding tussen historische binnenstad en Dordtse Mijl Huidige situatie: bruggengebied is vooral barriere tussen binnenstad en Dordtse Mijl, positief is skatepark
West Harlem Piers Park Stap 1 Verlevendigen rivierzone Stap 2 Verbeteren verbindingen en verfraaien straatbeeld Stap 3 Vastgoedontwikkeling
Financiën en uitvoering Uitvoeringsbudget: € 3.800.000,- : BIRK-subsidie € 4.353,000,- : beheer en onderhoud (er vindt in 2017 nog nader onderzoek plaats) Uitvoering: Circa 2019