College 5 Taalgeschiedenis 2016-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Les 8 Hoofdstuk 12: Communicatie.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Thema: mijn schaduw verrast me
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
Spelling onderbouw Spelling bovenbouw Pi-Spello
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Cognitieve linguïstiek
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
voor familie en vrienden van
Duistere eeuwen Prehistorisch Nederlands en Oudnederlands
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Taalgeschiedenis DT jaar periode 3
College 3 TAALGESCHIEDENIS Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 1 en Je maakt kennis met de klanken van het gesproken.
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
College 4 TAALGESCHIEDENIS Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen.
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
College 5: Vroegnieuw -nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Semantiek week 4.
Taalgeschiedenis cw 4.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Spelling & Dyslexie 2 week
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Huisvesting en Hygiëne
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
Genocides.
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Instructie geven en uitvoeren
Woorden 4.7 Stijlfiguren.
ADL (6) 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Schrijven Een Verslag.
DE TIJDLIJN OPBOUWEN : STAP VOOR STAP
Lezen in groep 3 Okt 2017.
De tempel 2 Kronieken 34:8 "Toen Josia achttien jaar koning was, wat hij nog steeds bezig om het land en de tempel van de Heer, zijn God, rein te maken.
Een instructie schrijven
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Informatieve teksten, interviewverslag
E-health domotica E-learning
Leerjaar 3 Nask H4 Het weer §4.
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
De cultuur van Zuidoost-Azië
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Kritiek geven en krijgen
Wat leer je allemaal op school?
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

College 5 Taalgeschiedenis 2016-2017

Wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 3. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 4. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank

Doelen 1. Je herhaalt de begrippen vocalisering, fronting, vocaalreductie, voicing, diftongering, assimilatie, apocope, procope, syncope (=deletie). 2. Je herhaalt enkele historische gebeurtenissen en koppelt deze aan het belang van onze taal. 3. Je weet welke morfologische, lexicale en syntactische kenmerken bij het Middelnederlands horen.

1. Korte herhaling vorige week Werkvorm: sorteertaak. (Zie boekje werkmateriaal.) Verdeel de klankverschijnselen in de vier vakken. Let op: sommige termen kun je in verschillende vakken tegelijk plaatsen.

1. Korte herhaling vorige week 1. klanken die verdwijnen apocope procope syncope (deletie) 2. klanken die erbij komen geen 3. vocalen die veranderen fronting vocaalreductie diftongering 4. consonanten die veranderen vocalisering voicing

Wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 3. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 4. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank

uitleg waarom een gebeurtenis van belang is voor onze taal 2. Opdracht Werk in viertallen. Bekijk de stroken papier: Zoek de juiste koppels van een letter en een cijfer. Bespreek/ motiveer jullie keuzes. Leg de gevonden koppels in de juiste chronologische volgorde. Noteer waar mogelijk een jaartal. A - J 1 - 10 gebeurtenissen uitleg waarom een gebeurtenis van belang is voor onze taal

A - 8 B - 1 C - 10 D - 4 E - 3 F - 9 G - 7 H - 6 I - 2 J - 5 Chronologische volgorde I – G – B – D – E – A – H – C – F - J

2. opdracht Nog even voor de beeldvorming: hoe ging dat ook alweer met die monniken en dat schrijven? https://youtu.be/7Xr11M_NjVo

Wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 3. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 4. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank

3. veranderingen Al gehad: fonologische veranderingen. Nu: morfologische, lexicale en syntactische veranderingen.

3. veranderingen: morfologisch + lexicaal I - Morfologische veranderingen - deflexie: woordeindjes vallen weg II – Lexicale veranderingen - ontlening - neologisme - leenvertaling - betekenisverandering - lexicaal verlies

3. veranderingen: lexicaal ontlening taalelement van ene taal in andere taal overgenomen  bv. leenwoord: muts leenvertaling verschillende woorden/woorddelen letterlijk vertaald   com-passio = mede-lijden lexicaal verlies woord verdwijnt schier ('grijs'), cume (‘nauwelijks’), abolge (‘woede’) neologisme woord verschijnt heldekoppen (knikkebollen), snoedel (onnozel), koninkstavele (bevelhebber), altemet (naar gelang)  betekenisverandering betekenis - bank: heuvel/verhoging, wordt: eerst 'zitbank' (Oudnederlands) en daarna 'geldbank' - waard: Oudnederlands oppasser/bewaker, Middelnederlands: kastelein - herberg: Oudnederlands legerkamp, Middelnederlands: 'slaapkroeg'

3. veranderingen: muts (klank + betekenis) Perzisch: moesjta (= pelsmantel met lange mouwen) Arabisch: al-mustaka (= mantel met kap) Latijn: almucium (= kledingstuk voor geestelijke) MiddelNL: mutse NLs: muts

3. veranderingen: syntactisch III - Syntactische veranderingen - onpersoonlijke constructie weg: Mi lanct nae(r) di wordt Ik verlang naar jou - woordvolgorde (bv. bez.vnw. steeds consequenter voor het znw) - dubbele ontkenning verdwijnt langzamerhand

Wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 3. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 4. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank

4. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank Woorden uit Karel ende Elegast [± 1270]: gezelschap koning maagd

4. Korte uitwisseling huiswerkopdracht Vergelijk jullie aantekeningen. Wat zijn de meest opvallende veranderingen? Probeer deze te categoriseren als: - klankverschuivingen (fonologisch) - veranderingen in woordvorming (morfologisch) - veranderingen in woordbetekenis (lexicaal)

Wat gaan we vandaag doen? 1. Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Herhaling: historische gebeurtenissen + belang voor onze taal 3. Veranderingen: morfologisch, lexicaal en syntactisch 4. Huiswerkopdracht geïntegreerde taalbank

voorbereiding college 6

voorbereiding college 6 Bestuderen: zie modulewijzer + hand-outs taalveranderingen. Doen: Bezoek de website van de Gekaapte Brieven (www.gekaaptebrieven.nl) en beantwoord onderstaande vragen. a. Wat zijn precies de ‘gekaapte brieven’? b. Hoe zijn de vertalingen precies tot stand gekomen? Beschrijf proces en product (eindresultaat). Bekijk vijf verschillende typen documenten om een indruk te krijgen. Maak beknopte aantekeningen.

Doelen 1. Je herhaalt de begrippen vocalisering, fronting, vocaalreductie, voicing, diftongering, assimilatie, apocope, procope, syncope (=deletie). 2. Je herhaalt enkele historische gebeurtenissen en koppelt deze aan het belang van onze taal. 3. Je weet welke morfologische, lexicale en syntactische kenmerken bij het Middelnederlands horen.