5 havo/6 vwo Debat www.mevrouwzus.wordpress.com.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Debatteren, college 1.
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Zoek de zwarte stip. Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 5 the western als spiegel van het collectief gemoed The Good, the Bad and the Invisible.
Het internet is vol, print ‘t ff uit alsjeblieft.’ Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 3.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Lessenreeks debatteren
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
PRESENTATIETECHNIEKEN
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Het debat de opbouw.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Dirigeren Op het bord staan opdrachten. Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
PRESENTEREN.
Debat Onderwerp Datum:
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Tafelcursus U-10 & U-12.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Lessenreeks debatteren
Dirigeren Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
Beschouwing – De Laatste Tips
Het debat.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Betogende spreekbeurt
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Piano Hoe vind je de juiste letter terug op een piano?
SET schrijfvaardigheid H5
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Klik op het vierde plaatje.
Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
Presentatietechnieken Hendrickx M. Manama: communicatie op de werkvloer.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Lezen, schrijven en argumenteren
Argumenteren en betogen II
Cursus Leesvaardigheid
Genetische manipulatie bij mensen
SET schrijfvaardigheid H5
Communicatie 7e les.
SPREEKVAARDIGHEID V6.
Een vergadering organiseren
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
4 havo Schrijflijn les 4
Vergadering Personeelsdienst
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Project English BOL niveau 4.
4 havo Schrijflijn les 5
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Briefing shoot-outs zaalhockey
Presentatie VMBO 1&2.
Een rietje moet verboden worden.
Presentatie Groep 7 & 8.
Overzicht gedragingen per competentie
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

5 havo/6 vwo Debat www.mevrouwzus.wordpress.com

Het debat formeel onderwerp en deelnemers zijn van tevoren bekend afspraken (tijd) publiek moet overtuigd worden zonder meningsverschil geen debat www.mevrouwzus.wordpress.com

grondregels Het debat gaat over een duidelijk afgebakend onderwerp Het debat gaat over wat deelnemers scheidt Gelijke wapenen Vrijheid van het woord Inspanningsverplichting Acceptatie van de uitkomst www.mevrouwzus.wordpress.com

De waarde van debatteren oefening in vaardigheden die altijd bruikbaar zijn; goed leren meedoen in maatschappelijke debatten; het verzamelen van kennis over een grote variëteit aan onderwerpen. www.mevrouwzus.wordpress.com

Los van je eigen mening leren je te verplaatsen in het standpunt van een ander; er komen meer verschillende argumenten op tafel; leerzamer: nog creatiever zijn bij het bedenken van argumenten; vrijer praten: niet vanuit jezelf, maar vanuit een rol. www.mevrouwzus.wordpress.com

Mores ‘team’ in plaats van ‘ik’ ‘onze tegenstanders’ in plaats van ‘jullie’ spreken via de jury i.p.v. rechtsreeks tegen elkaar veilige sfeer www.mevrouwzus.wordpress.com

Parlementair debatteren Welk standpunt dient het algemeen belang? De voorstanders en tegenstanders worden per loting toegewezen. beleidsstelling voorstanders proberen aan te tonen dat een nieuw beleid of plan uitgevoerd moet worden waardestelling voorstanders proberen aan te tonen dat een bepaald oordeel redelijk is www.mevrouwzus.wordpress.com

parlementair debatteren voor- en tegenstanders mogen niet overleggen niet het compromis zoeken over de kern van een stelling blijven bevragen, betwijfelen en tegenspreken www.mevrouwzus.wordpress.com

Teams Vier voorstanders Vier tegenstanders Vaste spreekbeurten Vaste spreektijden Eén iemand tegelijk aan het woord www.mevrouwzus.wordpress.com

Volgorde van sprekers Eerste voorstander Eerste tegenstander Tweede voorstander Tweede tegenstander Derde voorstander Derde tegenstander Vierde tegenstander (!) Vierde voorstander (!) www.mevrouwzus.wordpress.com

Jury Voorzitter P (presentatie) = debatleider Verwelkomt aanwezigen Roept sprekers beurtelings op Bedankt ze na hun speeches Orde houden Voorzitter A (argumentatie) Beoordeelt argumentatie van alle sprekers Timekeeper Geeft tijdsignalen www.mevrouwzus.wordpress.com

Tijdschema oefendebat (40 min.) Eerste speech (V1) 3 min. maximaal Tussentijd 0,5 Tweede speech (T1) 3 Tussentijd 0,5 Derde speech (V2) 3 Vierde speech (T2) 3 Vijfde speech (V3) 3 Zesde speech (T3) 3 Zevende speech (T4) 1,5 Achtste speech (V4) 1,5 Juryberaad 6 Juryuitslag Presentatie 1 Juryuitslag Argumentatie 1 Individuele feedback en tips 6 www.mevrouwzus.wordpress.com

Debatopstelling Vanuit de jury gezien: Voorstanders altijd links Tegenstanders altijd rechts www.mevrouwzus.wordpress.com

Points of information (POI) Een directe vraag aan de spreker achter het katheder. Alleen debaters van het andere team hebben het recht om een POI in te dienen! Opstaan, rechterarm in een vragend gebaar schuin omhoog steken in de richting van de spreker (met de handpalm naar het eigen gezicht). Alleen tijdens de eerste zes spreekbeurten. Afwijzen door vriendelijk bedanken en/of neerwuiven. Vragenstellers gaan zitten en nemen een afkoelperiode van 10 seconden. POI als vraag, niet als opmerking. Minimaal één POI accepteren. www.mevrouwzus.wordpress.com

Presentatie en structuur Oogcontact met de jury/aantekeningen maken Aanspreken van de jury ‘geachte jury’ samenvatten argumenten van de ander Houding en gebaren De stem als wapen Humor Jezelf blijven Structuur uitsmijter! www.mevrouwzus.wordpress.com

Rolvervulling 1e voorstander Inleiding voorstanders Definitie stelling Argumenten A en B 1e tegenstander Inleiding tegenstanders Weerlegging A en B Tegenargumenten X en Y www.mevrouwzus.wordpress.com

rolvervulling 2e voorstander Weerlegging X en Y Argument C Reparatie A en B 2e tegenstander Weerlegging A, B en C Tegenargument Z Reparatie X en Y www.mevrouwzus.wordpress.com

rolvervulling 3e voorstander Weerlegging X, Y en Z Reparatie A, B en C 3e tegenstander Weerlegging A, B en C Reparatie X, Y en Z www.mevrouwzus.wordpress.com

rolvervulling 4e voorstander Beschouwing gehele debat A, B, C en X, Y, Z 4e tegenstander Beschouwing gehele debat X, Y, Z en A, B, C www.mevrouwzus.wordpress.com

Timekeeper Bewaakt spreektijden en geeft duidelijke signalen Noteert werkelijk gesproken tijd (beoordeling) Minuten te gaan – vingers omhoog Halve minuut te gaan – hand omhoog, palm omlaag, vingers horizontaal gestrekt en duim parallel daaronder Laatste tien seconden – met opgeheven vingers aftellen 1x bel – einde spreektijd (zin afmaken binnen 15 seconden) 3x bel – stoppen! www.mevrouwzus.wordpress.com

Het ideale jurylid Presentatie en argumentatie gescheiden kunnen houden Doof voor accenten en blind voor uiterlijke kenmerken Onpartijdig en bevooroordeeld Oplettend Op de hoogten (geïnformeerd) en op de hoede (skeptisch) www.mevrouwzus.wordpress.com

Presentatie jureren Contact met de jury Aantrekkelijke stijl ‘Be the argument’ Structuur en duidelijkheid www.mevrouwzus.wordpress.com

Juryspeech Voorzitter P Voorzitter A Voorzitter A: winnaar? waarom? www.mevrouwzus.wordpress.com

www.mevrouwzus.wordpress.com