Wijzigingen in de regelgeving van voorrangsvoertuigen Presentatieversie 11-2-2010
Aanleiding Knelpunten in de wetgeving Het verkeersbeeld is veranderd De praktijk heeft de wetgeving ingehaald De wetgeving geeft te veel ongewenste vrijheden
Hoe komt de nieuwe regelgeving tot stand Multidisciplinaire werkgroep in 2003 Verificatieonderzoek door TNO in 2004 Uitvoeringstoets door de RDW in 2005 Onderzoek optimalisatie van 2 toon door TNO in 2006 Weerstand tegen invoering van kentekenregistratie bij Politie Start wetgevingstraject in 2006 Wijziging Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Wijziging Voertuigreglement Nieuwe regeling Optische en Geluidssignalen Ontwikkeling van meetmethode in 2008
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen Wijzigingen in het gedrag Wijzigingen in de techniek
Wijzigingen in het gedrag Criteria voor een dringende taak Brancherichtlijnen verplicht Terugdringen van het gebruik van blauwe signaalverlichting Geen “ten dienste van” voertuigen meer
Primaire blauwe signaalverlichting Één set primaire blauwe signaalverlichting verplicht Gecertificeerd overeenkomst ECE reglement 65 Wanneer een set uit meerdere lampen bestaat: - als samenstel gecertificeerd, of - alle lampen individueel gecertificeerd Klasse 2 Rondom zichtbaar op een afstand van 20 meter op 1,5 m hoogte
Secundaire blauwe signaalverlichting Één set secundaire blauwe signaalverlichting aan de voorzijde toegestaan Symmetrisch ten opzichte van de lengteas Hoogte tussen 0,4 m en 1,2 m Gecertificeerd overeenkomst ECE reglement 65 Wanneer een set uit meerdere lampen bestaat: - als samenstel gecertificeerd, of - alle lampen individueel gecertificeerd Alleen in werking bij ingeschakelde primaire blauwe signaalverlichting Mag separaat uitschakelbaar zijn
Gele signaalverlichting Één set primaire gele signaalverlichting verplicht Gecertificeerd overeenkomst ECE reglement 65 Wanneer een set uit meerdere lampen bestaat: - als samenstel gecertificeerd, of - alle lampen individueel gecertificeerd Rondom zichtbaar op een afstand van 20 meter op 1,5 m hoogte Secundaire gele signaalverlichting niet toegestaan
Groene signaalverlichting (niet verplicht) Een rondom schijnend groen licht Permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht Alleen in combinatie met de aanwezigheid van blauwe en gele signaalverlichting Mag alleen stilstaand gebruikt worden Voor de hoogst leidinggevende van de betrokken dienst
Knipperende koplampen (niet verplicht) Alleen overdag toegestaan Koplampen dienen tegelijkertijd aan en uit te gaan
Geluidssignalen (1) Allemaal 2 tonige hoorn Geluidssterkte van elke toon minimaal: 110 db(A) overdag 100 db(A) ‘s nachts Minimale geluidssterkte bereikt tussen 10 en 100ms na het inschakelen Maximale geluidssterkte 125 db(A)
Geluidssignalen (2) Meetmethode overeenkomstig zoals “normale” voertuig hoorn, maar met meetpositie op de grond On- en offset tussen 1 en 10 dB/ms Eenparige wisselfrequentie van de tonen (tussen 0,5 en 5 Hz) Tijdelijke verdubbeling van de wisselfrequentie toegestaan Toonhoogtes ongeveer 375 en 500 Hz
Overige zichtbaarheidsaspecten Extra richtingaanwijzers toegestaan OOV striping verplicht voor: Brandweer Diensten voor Spoedeisende Medische Hulpverlening Politie (m.u.v. onopvallende politietaken) Aangewezen diensten herkenbaar door logo en/of naam van minimaal 314 cm2
Welke voorstellen (uit 2003) hebben het niet gehaald Kentekening van voorrangsvoertuigen APK keuring
Wanneer gelden de eisen Het Besluit tot wijziging van het RVV en VR sinds 1 maart 2009 De Regeling Optische en Geluidssignalen 2009 sinds 1 maart 2009 Eisen voor nieuwe voertuigen sinds 1 maart 2009, m.u.v. eisen aan blauwe verlichting Eisen aan blauwe verlichting sinds 1 september 2009 Bestaande voertuigen per 1 januari 2014
Waar kunt u het vinden www.lfr.nl