Les 4 havo Leesvaardigheistraining;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Een lessenserie van drie lessen
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Spreken met Grandes Lignes en Paso Adelante 18 januari 2011.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Bienvenue à tous.
Tweede wereldoorlog.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Franse Les Les 18 Vorige les & huiswerk Zinnen maken / herhalen
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatten.
Franse Les Les 1 Kennismaken / uitleg Chanson assis / debout TPR
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Franse Les Les 15 Vorige week Anne chapitre 3 Voyages p. 25/26
Franse Les Les 4 Vorige week Voyages p. 12/13 Il y a une fille … Vorige week Voyages p. 12/13 Il y a une fille … Nous sommes mercredi le 8 avril 2015.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
Procentuele verandering berekenen. Hoe doe ik dat?! T2 JUNI 2016.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Franse Les Les 1 Wat gaan we doen? Qu’est-ce que j’ai fait?
TAALREGELS 33 DE VRAGENDE ZIN
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les cours de Français HB groep.
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Acceptatie en Adoptatie Thema Technologie bij jezelf: 1A_TVB01
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Franse Les – 1e jaar Les 9 Aujourd’hui nous sommes …. Unité 2 page 25
Welkom! Neem plaats in de kring.
Creatief schrijven.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
ADL, les 2 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
NSCCT Instructie groep 4
Een instructie schrijven
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Informatieve teksten, interviewverslag
5.1 a + b.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
De treinrails in je lichaam
De leesstrategie voor begrijpend lezen
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Transcript van de presentatie:

Les 4 havo Leesvaardigheistraining; Lire d’une manière intélligente n’est pas difficile. Leçon 4

Leçon 4 Qu’est-ce que nous allons faire aujourd’hui? De afgelopen drie lessen hebben we gekeken naar teksten en vragen bij eenvoudige informatie teksten. De rol van de structuurwoorden hebben we kort bekeken. Vandaag gaan we onderzoeken wat leestoetsen nu zoal bevragen. We hebben telkens onze leesstrategie zoals door jullie zelf geformuleerd nodig.

Leçon 4 le texte; comment il se présente à nous. We beginnen met de tekst: Demain le grand Paris, een tekst over groot Parijs. We gaan de tekst bekijken en ontdekken hoe de tekst is opgebouwd en hoe de verschillende alinea’s zich tot elkaar verhouden. Je hebt 3 minuten om te kijken hoe deze tekst is opgebouwd. Je zoekt naar de vorm door goed naar de titel te kijken en opbouw van de tekst. Schrijf zoveel mogelijk informatie op.

Leçon 3 discussions Bespreek nu jullie bevindingen. Beantwoord : Hoe ziet de tekst er uit? Wat is de titel? Hoe is de tekst opgebouwd ? Titel, alinea’s, foto’s Wat zijn belangrijke woorden volgens jullie? Ik vraag één lln per groep te vertellen wat jullie hebben staan.

Leçon 3 recherche des alinéas Jullie lopen nu twee aan twee door de tekst. je schrijft per alinea zoveel mogelijk gegevens op. Jullie hebben vier minuten de tijd om de vijf alinea’s door te nemen. Vb: alinea 1: 2 millions d’habitants la ville la 5 plus peuplée de France. superficie de 105 km2 113e rang des plus grandes communes françaises Paris est donc une petite ville.  

Leçon 3 regardons les alinéas In deze tekst is er sprake van 5 alinea’s. Deze hebben een relatie tot elkaar. We gaan nu op zoek naar de relaties die de drie alinea’s hebben. Bestudeer alinea 1; wat is de rol van deze alinea. (1 minuut gemeenschappelijk.) Ik vraag één iemand per groep om het antwoord uit te leggen.

Leçon 3 alinea 1 We hebben nu een uiterst summiere samenvatting van de tekst. Misschien hebben we de inhoud nog niet helemaal te pakken. Wat gebeurt er in alinea 1. Bespreek gedurende 1 minuut wat de schrijver probeert te bereiken in deze alinea. Na afloop vraag ik iemand om de bevindingen te delen.

Leçon 3 Alinea 2 We doen nu het zelfde met alinea 2. Kijk twee minuten naar alinea 2. Schrijf de extra informatie op die je nog niet hebt. Ik vraag één of twee leerlingen wat de inhoud is.

Leçon 3 alinea 1 en 2 We hebben nu informatie over alinea 1 en 2 op papier staan. Bedenk nu voor jezelf wat dat het verband is tussen de twee alinea’s. (1 minuut) Bespreek je bevindingen in je groepje. Ik vraag wederom willekeurig wat jouw groepje heeft opgeschreven.

Leçon 3 alinéa 3 comparée à al. 1 et 2 Lees snel alinea 3 door. Je hebt 1 minuut. Vergelijk je antwoord. Wat is de informatie in alinea 3. Hoe verhoudt deze alinea zich tot de twee eerdere alinea’s ? Aan welk woord hadden we deze verandering direct kunnen zien? (galgje ..)

Leçon 3 la totalité du texte. Lees nu met je groepje de tekst verder door en geef telkens aan wat de rol van de nieuwe alinea is en wat de functie is ten opzichte van de vorige alinea’s Jullie bespreken jullie antwoorden klassikaal.

Leçon 3 le problème du texte Het probleem van de tekst komt dus hier pas naar voren en wel door het structuurwoord “or” De rol van signaalwoorden in een tekst geeft de richting aan van de tekst zelf. Voorbeeld: Les Hollandais aiment la fête de Sint Nicolas mais…. Het maar (mais) verraadt dat er een addertje onder het gras zit. Er komt een tegenstelling. Je krijgt een vel met signaalwoorden en een opdracht. Maak de opdracht en kom je antwoorden controleren als je klaar bent.

Leçon 3 un poster linguistique Maak in viertallen een overzicht van de kennis van vandaag. Jullie hebben al twee posters en deze poster moet een logisch vervolg op de eerdere posters zijn, een uitleg voor toekomstige 4 havo leerlingen. Jullie presenteren de poster gemeenschappelijk. Iedereen heeft een rol bij de presentatie.