‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Leren spellen, feedback en de computer
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Martin Euwema leren van conflict
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Welbevinden bij kinderen met CI
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Effectief lees- en spellingonderwijs
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Vergoedingsregeling dyslexie
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Maak je eigen problemen
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Toetsen in ESIS.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Pedagogische wetenschappen
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Individuele leerlijnen
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!?
Onderzoek Mentorschap
Psychologische Test.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Dyslexie op het Sondervick
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Impliciete en expliciete druggerelateerde cognities in een Ecological Momentary Assessment setting Reshmi Marhe 1 Ingmar Franken 1 Andrew Waters 2 1 Erasmus.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Plannen, uitvoeren en evalueren
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Pedagogische wetenschappen
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Open online aansluitingsmodules statistiek
Wetenschappelijk en significantie
Effectief lees- en spellingonderwijs
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Transcript van de presentatie:

‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde Behavioural Science Institute Faculteit Sociale Wetenschappen Radboud Universiteit, Nijmegen www.annabosman.eu Vereniging van Meesterschappers, Amsterdam; De Balie 11-04-2017

Van een volkstelling in de VS in 1880…..

…tot de ontwikkeling van de DSM Year DSM Number of diagnoses 1952 I 108 1968 II 186 1980 III 265 1994 IV 365 2013 5 ?

Tweetoppige verdeling

Eentoppige verdeling

Te veel of Te Weinig: Normen nodig? Norm = standaard, patroon, model (1821) uit het Latijn Norma = Winkelhaak* (in gebruik sinds 1670) Normal = ‘gebruikelijke situatie’ (1890) Sinds 1894 verwijst het ‘normaal persoon of ding’ * Winkelhaak is een artefact.

Te veel of Te Weinig: Statistiek als de oplossing Statistiek = informatie over een populatie of een steekproef daaruit Statistische informatie Frequenties Gemiddelde Bereik

Objectieve versus Normatieve maten Snelheid, 120 km/uur, is en ‘objectieve’ maat normatieve evaluatie is altijd in relatie tot de context te snel op een 80 km weg, als je geen boete wilt te langzaam op een race circuit, als je wilt winnen Intelligentie, IQ = 70, is a normatieve maat (relatief t.o.v. anderen) Met IQ = 70 besluit: naar het SBO of SO Lezen, Cito-score E, is a normatieve maat (relatief t.o.v. anderen) Met een E-score op lezen: Dyslexie

Fundamentele probleem Geen onafhankelijke toets voor dyslexie, zoals HIV Hersenscans, bloedspiegels of andere metingen kunnen geen dyslexie vaststellen Leesprobleem wordt bepaald door de prestaties van anderen

Leerproblemen Dyslexieverklaringen van eindexamenkandidaten 1.6% in 2007 naar 10.5% in 2015 (2017: 17%?) Dyscalculieverklaringen onbekend Dysgrafie, (nog) niet erkend Dyscantie en dysarsie op termijn ????

Diagnose Dyslexie / Dyscalculie Discrepantiecriterium Prestaties zijn significant beneden verwachting op basis van intelligentie Exclusiecriterium Er is geen andere stoornis die verantwoordelijk zou kunnen zijn Ernstcriterium Er is sprake van een substantiële (?) achterstand Resistentiecriterium Ondanks remediering (bv 6 maanden) geen vooruitgang

Lezen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) Aantal woorden per minuut op DMT-2

Spellen eind groep 3 van het Sbao (x = ZLKLS) Percentages correct op de SVS

Lezen eind groep 3 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) Cito 2002-2003 2003-2004 2006-2007 2008-2009 A 39 48 100 62 B 11 19 15 C 44 33 D 6 4 E Cito-scores in % op de DMT-2 ↓

Spellen eind Groep 6 na invoering ZLKLS ↑ (Bao) Cito 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 A 9 50 45 52 B 32 31 40 26 C 19 10 22 D 23 5 E 4 Cito-scores in % op de SVS ↓

Rekenen na 6 weken toepassen ZLKR Groep n Voortoets Natoets Toename 5, 6 en 8 7 -9 9 18 8 -17 6 23 5 -3 12 15 13 SBao 10 -21 -10 11 Gem. DLE-DL op tempotoets rekenen Negatief getal is achterstand in maanden, positief getal is voorsprong

Toets eerst het ‘effectief-onderwijscriterium’ Diagnose ? Toets eerst het ‘effectief-onderwijscriterium’

Goed leren lezen, spellen en rekenen Vooral een kwestie van goed onderwijs!

Aanbevelenswaardig www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl verwerkt in taalmethode STAAL van Malmberg www.zoleerjekinderenrekenen.nl http://onderwijsgek.nl: Expliciete directe instructie http://wij-leren.nl