De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg Dr. Karel Jan Alsem, Drs. Erik Kostelijk Lancering Marklinq, 10 september 2013
Aanleiding
Zorgmarkt
Ervaringen op internet
Concurrentie...
Zorgmarketing!
Bron:
Kernvraag Hoe onderscheidend zijn de merkwaarden van zorginstellingen?
Middel doel keten van betekenissen Waarden Anders zijn Persoonlijkheid Creatief Gevolgen Gebruiksvriendelijk Eigenschappen Simpel, fris
Methodiek Najaar 2011 Link op LinkedIn groep Dutch Health Network (20000 leden) naar vragenlijst Circa 200 reacties waarvan circa 40 ‘adviseur’ 20 geen merkwaarden ingevuld 141 bruikbaar van zorgmanagers Verdeeld over alle zorgsectoren
Methodiek (2) Alle waarden gecodeerd en ondergebracht onder de 11 dimensies van het zogenaamde Waardenkompas
Waardenkompas Bron: Kostelijk, 2013
Resultaten
Verdeling over dimensies
Als percentage van zorgaanbieders
Consistentie Mate waarin kernwaarden ‘in elkaars buurt’ liggen Berekend dmv Euclidische afstand in het Merkwaardenkompas Bij ruim 60% is er geen sprake van consistentie: zijn er dus (deels) conflicterende merkwaarden
Conclusies Merkwaarden van zorginstellingen lijken veel op elkaar Merkwaarden van zorginstellingen conflicteren onderling vaak
Aanbevelingen
Goed voorbeeld
Programma 15:30 Marklinq en marketing oriëntatie 15:45 Marian van Os, CvB Hanzehogeschool 16:00 De onderscheidendheid van merkwaarden in de zorg 16:15 Marc Jager, Kamer van Koophandel Noord Ned 16:30 Perry ten Hoor, Comm.bureau Open 16:45 Effecten van crisissituaties op regio- imago’s: case Project X Haren