Thema Biosfeer Paragraaf 1 Invloed van de mens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De aardse atmosfeer.
Advertisements

Met energie kun je dingen doen.
Paragraaf 2 van hoofdstuk 2: Warmtebronnen
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Paragraaf 2 van hoofdstuk 2: Warmtebronnen
Globale planning Les 1: namen en eigenschappen van de planeten (1 t/m 6) Les 2: eigenschappen van de planeten (7 t/m 10) Les 3: maten in ons zonnestelsel.
2.3 systeem aarde.
Gemaakt door Noah en Siddhart
Kenmerken van de aardse atmosfeer
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Aardrijkskunde Thema 2 Werk en energie
Ecologie VWO 5.
Energie Fossiele energie.
Kringloop producent-consument-reducent………
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Marskolonisatie Sociaal Groen Chemie Techniek
Mens en aarde Deel 3: de atmosfeer.
Hoofdstuk 4 en 5 Nova Scheikunde 3hv
Oh, grote wereldbol !.
H 2 Bronnen van energie.
Van zonne-energie naar beweging en warmte
Hoofdstuk 4 Energie in je eigen omgeving.
Mundo – Thema 9 - Blok 3 2VMBO B/K
Fossiele brandstoffen
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Duurzame energie Biomassa.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Hoofdstuk 2 Aarde § 2 Planeet Aarde.
Stofwisseling Thema 1.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
1.Wat kenmerkt de aardse atmosfeer?. A. Hoe is onze atmosfeer opgebouwd?
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Deel 2 Atmosfeer Deze Powerpoints wordt gebruikt als didactisch materiaal voor de navorming “Wegwijzers voor aardrijkskunde” – Eekhoutcentrum - Kulak en.
Aardolie, aardgas, bruinkool en steenkool worden ook ‘fossiele brandstoffen’ genoemd. De fossiele brandstoffen zijn in de loop van miljoenen jaren ontstaan.
Duurzame energie. Wat is energie? Je hebt energie nodig om te kunnen bewegen of te denken Wij halen energie uit ons eten en drinken Om licht, geluid of.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Energieopwekking Charley, Quinten, Thomas, Suzie
Thema 2 Werk en Energie.
Thema Biosfeer Paragraaf 2 HET BROEIKASEFFECT.
Thema 9 Milieu.
De koolstofkringloop is de bekendste
Paragraaf 4 De Gaia-hypothese
Les 5 Duurzame energie Deel 1
DE KOOLSTOFKRINGLOOP.
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
CO2 prestatieladder van Stef Jonker
Ecologie Hoofdstuk 6.
Thema 9 Milieu.
Bs. 1 stoffen worden omgezet (stofwisseling )
Brandstoffen verbranden
Eiwitten op je bordje Context 2.
Brandstoffen verbranden
Hoofdstuk 2 – les 2 Energiebronnen
Paragraaf 1 Wat is verbranding?.
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Aantekening: Ieder zijn milieu
BROEIKASEFFECT en OZONLAAG
Havo 5 Stofwisseling: Koolstofkringloop
Transcript van de presentatie:

Thema Biosfeer Paragraaf 1 Invloed van de mens

Bevolkingsgroei in Nederland In 1900 ongeveer 5 miljoen Maart 2001 16 miljoen, vorig jaar 17 miljoen In 2035 20,35 miljoen? Nederland is een van de dichtstbevolkte landen Ca 400 mensen per km2

De groei van de wereldbevolking Groei van de mensheid is explosief. Jaarlijks 100 miljoen mensen meer! Meer voedsel…… Meer ruimte…… Meer afval…… Een te grote last voor de aarde?

Meer mensen  meer voedsel Om 1 kg vlees te ‘maken’ is ongeveer 100 kg graan nodig Steeds meer mensen op aarde willen vlees in hun menu…… Moeten we met het beschikbare graan onze veestapel of onszelf voeden?

Wat is de bron van al ons voedsel? Van Helmont (1579-1644) Pootte een wilg van 2,5 kg Gaf alleen water Na 15 jaar woog de wilg circa 82 kg De grond was 50 gram lichter geworden Waar komt die gewichtstoename vandaan?

Wat is de bron van al ons voedsel? De gewichtstoename wordt veroorzaakt door het proces van fotosynthese  voedsel is eigenlijk zonne-energie

Cyclus fotosynthese & verbranding C6H12O6 + 6O2  6CO2 + 6 H2O + energie (warmte, beweging, enz.)

Koolstofkringloop

Verstoring koolstofkringloop Natuur: koolstof-kringloop in evenwicht. In de oertijd is veel CO2 opgeslagen als olie, steenkool en aardgas De mens verbrandt in korte tijd veel fossiele brandstoffen Daardoor stijgt ‘t CO2 gehalte in de atmosfeer De mens verstoort de kringloop

Leven & zuurstof Oertijd: een atmosfeer zonder zuurstof (O2) De eerste levensvormen leven zonder O2: anaërobe organismen Als fotosynthese ontstaat, wordt O2 gemaakt De O2 concentratie stijgt daarna Evenwicht productie en opname O2 350 miljoen jaar geleden

Isolatiedeken: de atmosfeer zorgt voor een natuurlijk broeikaseffect Functie atmosfeer bescherming Schild tegen ruimtepuin: dat verbrandt als meteoriet (vallende sterren) Filter tegen gevaarlijke straling: röntgen-, gamma- en UV-straling veroorzaakt (huid-)kanker Isolatiedeken: de atmosfeer zorgt voor een natuurlijk broeikaseffect

Meer mensen, so what? Meer voedsel Meer transport Meer afval Meer bebouwing Meer energieverbruik Minder ruimte Minder soorten Minder grondstoffen