Parallelle Balken Synchronisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Advertisements

Instructie Programmeren Debuggen 5JJ70. Debuggen: Wat is het probleem Je programma compileert, maar werkt niet zoals verwacht, wat nu? Vraag je af: wat.
How to tackle a text Vakgroep Engels.
10 juni 2002Jos van Peer & Eelco de Graaf Embedded systems.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 5 – Stedelingen.
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Programmeer les voor gevorderden
Kleurensensor kalibreren
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
Online filmpjes maken. (
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
Online filmpjes maken. (
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
Gevorderde programmeer les
Onze doelen en visie in beeld
Gevorderde PROGRAMMeer Les
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
Module Spanplaatjes.
Codetuts Academy Les 2 Module 2a Php Fundamentals 1.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Proportionele Besturing
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Objecten oppakken en verplaatsen
Programmeren met Reeksen
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Beste ath 4..
Beste Havo 4..
Kleurensensor kalibreren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Parallelle balken GEVORDERDE EV3 PROGRAMMEERLES door Droids Robotics
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Gevorderde PROGRAMmeer Les
VREESWIJK Handboek Strong 8000 VREESWIJK
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
Beste ath 4..
Voltooid deelwoord 1A3 en 1A4.
Slim tellen.
Small Basic Console deel 2
Wetenschapsbeursproject
Slim tellen.
Informatica - Robotica
Transcript van de presentatie:

Parallelle Balken Synchronisatie GEAVANCEERDE EV3 PROGRAMEER LESSEN Parallelle Balken Synchronisatie Door Droids Robotics © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Lesdoelen Begrijpen wat wat een “synchronisatie probleem” is als je parallelle programmeerbalken gebruikt Technieken leren om te verzekeren dat beide balken geëindigd zijn voordat het volgende blok begint (Variabelen, Data-Draden (Data-Wires), Herhalingen en Mijn-Blokken) Voorkennis: Lessen gedaan over Parallelle Balken, Data-Draden, Variabelen, Mijn-Blokken met Inputs en Outputs © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Gebruik van parallele programmeerbalken in een programma Parallelle programmeerbalken zijn een goed middel om twee dingen tegelijk te doen Vaak wil je iets na de parallelle balken doen Het is moeilijk om te constateren welke balk als eerste eindigt (dit heet het “synchronisatie probleem”) De balken moeten gesynchroniseerd worden om te verzekeren dat ze starten en eindigen wanneer je dat verwacht Zal, in het onderstaande voorbeeld, de bocht beginnen voor- of nadat motor A klaar is? Antwoord: Dat weet je niet! © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Verzekeren dat beide balken eindigen In dit voorbeeld willen we dat zowel de 720 graden stuurbeweging (de beweging) en de beweging van motor A aflopen voor de 360 graden stuurbeweging (de draai) Er zijn meerdere manieren om dit te doen: Variabelen (zie slide 4) Draden (zie slide 5) Herhalingen (zie slide 6) Mijn-Blokken (zie slide 7) Dit staat als “synchronisatie probleem” in het bijbehorende EV3 code bestand © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Het gebruik van variabelen voor synchronisatie Dit staat als “variabelen” in het bijbehorende EV3 code bestand © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Het gebruik van draden voor synchronisatie Dit staat als “Data-Draden” in het bijbehorende EV3 code bestand © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Het gebruik van herhalingen voor synchronisatie Dit staat als “Herhalingen” in het bijbehorende EV3 code bestand © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Het gebruik van Mijn-Blokken voor synchronisatie Dit staat als “Mijn-Blokken” in het bijbehorende EV3 code bestand Dit staat als “Parallelle_Balk_MijnBlok” in het bijbehorende EV3 code bestand Binnen het Mijn-Blok © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Opdracht: Rechtzetten op lijnen Synchronisatie is essentieel om op een lijn recht te zetten met behulp van parallelle balken Als een uitdaging, voltooi de les: “Rechtzetten op lijnen” (“Squaring on Lines”) Let op: Je moet verzekeren dat beide balken van het stuk wat rechtzet klaar zijn voordat je verder gaat naar het volgende blok De robot zal anders niet recht staan Dit voorbeeld is van de “Rechtzetten op lijnen” (“Squaring on Lines”) les (Plaatje in het Engels) © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Discussiepunten Wat is het “Synchronisatie Probleem”? Antw. Als je een programma schrijft met parallelle ketens weet je niet zeker wanneer de twee balken aflopen. Je weet niet of een balk eerder kan eindigen/eindigt dan de andere. Wat zijn de 4 manieren om dit probleem op te lossen? Antw. Met het gebruik van Variabelen, Data-Draden, Herhalingen of Mijn-Blokken kan je verzekeren dat beide balken geëindigd zijn voordat je verder gaar met het volgende stuk code. © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015

Credits Deze les is gemaakt door Sanjay Seshan en Arvind Seshan van Droids Robotics (team@droidsrobotics.org). Originele “Gyro Turn Code” (Gyro-Draai-Code) geleverd door de Construction Mavericks (frank.levine@gmail.com) Meer Lessen bij www.ev3lessons.com Vertaald door Maerlant Robotica                           This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. © 2015 EV3Lessons.com, Last edit 4/9/2015 (Translated)