LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
AV LOP Antwerpen basis 10.06.09 Agenda - goedkeuring verslag vorige vergadering (30.09.2008) - voorstel tot experiment met aanmeldingen – voorstelling + beslissing - cijferboek basisonderwijs (Ellen Schryvers) - werking van stuurgroep - korte stand van zaken werkgroepen BO en kleuterparticipatie - stand van zaken inschrijvingen / weigeringen - administratieve mededelingen (vergaderdata, financiën) - varia
AV LOP Antwerpen basis 10.06.09 Stand van zaken werkgroepen: BO: tekst voor beleid – ruimer gesprek volgt / enkele punten in fiches voor nieuwe regering Kleuterparticipatie: Vragen ivm nieuwe regelgeving overgang KL – L (verschillende aspecten) Vragen ivm capaciteiten (onderzoek) Financieel verslag Voorstel volgende vergadering: nog nauwelijks betalingen dit kalenderjaar. Evaluatie werking stuurgroep: wordt vervolgd in oktober (visie-ontwikkeling)
AV LOP Antwerpen basis 10.06.09 Voorstel tot experiment met aanmeldingen: Wettelijke Basis: GOK-decreet van 28.06.2002 – Hoofdstuk X Art 2. Omzendbrief BaO/2006/01 Deel 2 / 2.1. ivm het bindend karakter van afspraken die in het LOP gemaakt worden. Geen oplossing voor (structureel) tekort aan capaciteit, wel: kampeertoestanden voorkomen
AV LOP Antwerpen basis 10.06.09 Voorwaarden: rechtvaardig transparant en gemakkelijk toegankelijk zijn Er moet een garantie zijn van correcte registratie De aanmeldingsperiodes en de daarop volgende inschrijvingsperiodes moeten lang genoeg zijn zodat ook de zwakkere groepen maximaal gebruik kunnen maken van het systeem Alle categorieën van voorrangsgroepen moeten er mee in gevat worden Tijdig en voldoende communicatie zijn over het systeem naar een ruim publiek. Een systeem dat gebaseerd is op slechts 1 criterium van rangordening wordt als te beperkend gezien. De vrije schoolkeuze moet gewaarborgd blijven Er mag geen extra werklast voor de scholen komen, integendeel: het systeem moet – waar mogelijk – de administratie verlichten door bvb. automatisch de nodige documenten van weigering te genereren.
AV LOP Antwerpen basis 10.06.09 Voorstel: De stuurgroep stelt een systeem voor waarbij Alle aanmeldingen in één beweging gebeuren (ook de voorrangsgroepen dus) De rangordening bepaald wordt op basis van 2 criteria: afstand en chronologie Verhouding tussen de beide criteria: streven naar 70% op basis van afstand, min. Is 30% (voor de geregistreerde aanmeldingen)
AV LOP Antwerpen basis 10.06.09 Timing: Alle aanmeldingen – inclusief die voor de voorrangsgroepen starten op woensdag 6 januari 2010 om 14u De aanmeldingen lopen tot 26 februari 2010 om middernacht De plaats rangordening (eventueel voor de verschillende scholen waarvoor men aanmeldde) wordt aan de ouders bekend gemaakt via mail en per brief in de week van 27 februari tot 5 maart 2010 Gunstige plaats in de rangordening aanmelding kan omgezet worden in een definitieve inschrijving van 8 maart tot en met 26 maart 2010 Berekening overblijvende plaatsen: van 29 maart tot en met 3 april 2010 n. Het resultaat hiervan wordt op de website van het LOP (VRINT) gezet Vanaf 19 april volgt een “reguliere” inschrijvingsperiode documenten tijdens de aanmeldingsperiode en de daarbij horende periode van inschrijving worden gegenereerd door het softwaresysteem. Bij goedkeuring: praktische details uitgewerket en opgevolgd door de technische (LOP-)werkgroep
AV LOP Antwerpen basis 10.06.09 Varia: Inschrijvingsrecht: Weigeringen op 07.06: - 1433 waarvan 990 Kleuters / 443 Lager) - ° 2007: 479 / 1e lj. 231 kennis/correcte toepassing van de regelgeving niet altijd optimaal Geen 2 casussen voor CLR – (nog) geen bemiddelingen Problemen bij inschrijven AN en BO T2 Studiedag ivm nut en gebruik van de omgevingsanalyse op 10.12 en praktijksessie erna positief onthaald – verdere ondersteuning is mogelijk Mandaten: zie lijst op www.lop.be bij Antwerpen basis / participanten Formulier wijziging mandaten bij rubriek “HHR”
AV LOP Antwerpen basis 30.09.08