Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Luchtverzorgingseenheid Filter met condensaat opvang Reduceerventiel Symbool luchtverzorgingseenheid Manometer 3/2 ventiel met druk-trekknop met vergrendeling Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Luchtverzorgingseenheid Luchtverzorgingseenheid Luchtverzorgingseenheid, vereenvoudigde tekenwijze Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Drukreduceerventiel met manometer Component Symbool Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Verdeelblok Component Symbool Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Enkelwerkende cilinder Component Symbool Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Dubbelwerkende cilinder Component Zuiger in Zuiger uit Symbool Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Dubbelwerkende cilinder Animatie Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Enkelwerkende cilinder één luchtaansluiting alleen de uitgaande slag wordt gemaakt door perslucht de kracht van de teruggaande slag wordt bepaald door de veerkracht één 3/2 ventiel nodig voor de bediening Dubbelwerkende cilinder twee luchtaansluitingen zowel de in- als de uitgaande slag worden gemaakt door perslucht de kracht van de teruggaande slag wordt bepaald door de luchtdruk en het zuigeroppervlak twee 3/2 ventielen nodig voor de bediening Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Opbouw cilinder 1. Cilinderbuis 2. Bodemplaat 3. Dekselplaat 4. Zuigerstang 5. Lagerbus 6. Schraapring 7. Lippenring 8. Geleidingsband 9. Zuiger Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Kracht van een zuiger Voorbeeld: p = 600.000 Pa (6 bar) A = 12 cm2 = 0,0012 m2 Kracht is druk maal oppervlakte F = p x A F = p x A F = 600.000 x 0,0012 = 720 N Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Kracht van een zuiger Gegeven: p = 6,5 bar A = 10 cm2 Gevraagd: Bereken de kracht F Oplossing: F = p x A F = 650.000 x 0,001 = 650 N Tijd: 2 min. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Kracht van een zuiger Gegeven: F = 0,15 kN p = 7,5 bar Gevraagd: Bereken de oppervlakte van de zuiger in cm2. Bereken de diameter van de zuiger in cm. Oplossing: F = p x A A = F : p A = 150 : 750.000 = 0,0002 m2 = 2 cm2 A = 1/4π x d2 d2 = A : 1/4π d = Ѵ0,0002 : 0,785 = 0,016 = 1,6 cm Tijd: 5 min. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Kracht van een zuiger Hoeveel malen wordt de kracht groter als de diameter 2 x zo groot wordt? 1. Oplossing: Stel p = 1; d1 = 1 dus d2 = 2 A1= 1/4π x d2 = 0,25 . 3,14 . 1 = 0,785 F1 = p x A = 1 x 0,785 = 0,785 A2= 1/4π x d2 = 0,25 . 3,14 . 4 = 3,14 F2 = p x A = 1 x 3,14 = 3,14 3,14 : 0,785 = 4 De kracht wordt 4x zo groot 2. Tijd: 5 min. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek 3/2 stuurventiel Een 3/2 ventiel heeft 3 aanluitpoorten en 2 schakelstanden. Poorten: Persluchtaansluiting Arbeidspoort Ontluchtingspoort 1 3 2 3 : 3 aansluitingen 2 : 2 schakelstanden Animatie 3/2 ventiel, normaal gesloten Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek 3/2 stuurventiel, lucht bediend, veerretour N.C. Normaal gesloten N.O. Normaal open Animatie N.C. en N.O. 3/2 ventiel Een N.C. 3/2 ventiel, normaal gesloten ventiel, laat in rusttoestand, onbediende toestand geen lucht door van poort 1 (persluchtaansluiting) naar poort 2 (arbeidspoort). Een N.C. 3/2 ventiel, normaal gesloten ventiel, laat in rusttoestand, onbediende toestand wel lucht door van poort 1 (persluchtaansluiting) naar poort 2 (arbeidspoort). Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Enkelwerkende cilinder bediend door een drukknop bediend 3/2 ventiel Vragen: Is de getekende cilinder een enkelwerkende- of een dubbelwerkende cilinder? Een enkelwerkende cilinder. Is het getekende 3/2 ventiel een N.O. of een N.C. ventiel? Een N.C. ventiel Animatie Waardoor maakt de zuiger een ingaande slag? Door de veer in de cilinder. Waardoor keert het 3/2 ventiel terug in zijn ruststand? Door de veer in het 3/2 ventiel. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek 3/2 stuurventiel N.C. , handbediend, veerretour Symbool Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek 3/2 stuurventiel N.O. , handbediend, veerretour Symbool Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek 3/2 stuurventiel N.O. , handbediend met vergrendeling, veerretour Symbool Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek 3/2 stuurventiel N.O en N.C. ,luchtbediend, veerretour N.C. N.O. Symbool Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek 3/2 ventiel, N.C. , rolbediend, veerretour Symbool Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Volgorde 3/2 ventiel, N.C. , veerretour Symbool Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Lucht bediend, bistabiel, 5/2 ventiel Symbool Component Persluchttoevoer ( 1 ) Arbeidspoorten ( 2 ) en ( 4 ) Ontluchting ( 3 ) en ( 5 ) Stuurpoort ( 14 ) en ( 12 ) Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Lucht bediend, bistabiel, 5/2 ventiel Symbool Component Als de stuuringang 14 lucht krijgt dan wordt poort 1 en 4 doorverbonden. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Lucht bediend, bistabiel, 5/2 ventiel Symbool Component Als de stuuringang 12 lucht krijgt dan wordt poort 1 en 2 doorverbonden. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Lucht bediend, bistabiel, 5/2 ventiel Symbool Animatie werking 5/2 ventiel Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Lucht bediend, bistabiel, 5/2 ventiel Vragen: Waar staat de 5 voor bij een 5/2 ventiel? Voor 5 poorten. Waar staat de 2 voor bij een 5/2 ventiel? Voor 2 schakelstanden. Hoe ziet een 5/3 ventiel eruit en wat is de functie van een 5/3 ventiel? Een 5/3 ventiel heeft een middenstand waarbij beide arbeidspoorten ontlucht worden. 5/3 ventiel Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Lucht bediend, bistabiel, 5/2 ventiel Vragen: Waarom hebben de stuurpoorten de codering 14 en 12? Als er lucht staat op stuurpoort 14 dan is persluchtpoort 1 verbonden met arbeidspoort 4. Als er lucht staat op stuurpoort 12 dan is persluchtpoort 1 verbonden met arbeidspoort 2. Bij een 5/2 ventiel spreken we over een ventiel met een geheugen. Wat wordt hiermee bedoeld? Het ventiel blijft staan in de laatst aangestuurde stand. Ook als de lucht op de stuurpoort niet meer aanwezig is. Wat gebeurt er als tegelijk op stuurpoort 14 en 12 lucht wordt gezet? Het ventiel blijft staan in de huidige stand. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Lucht bediend, monostabiel, 5/2 ventiel, veerretour Persluchttoevoer ( 1 ) Arbeidspoorten ( 2 ) en ( 4 ) Ontluchting ( 3 ) en ( 5 ) Stuurpoort ( 14 ) Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Tweedrukventiel Symbool Component Als op beide ingangen 1 en 1/3 lucht staat dan staat ook lucht op uitgang 2. Als er op beide ingangen geen lucht staat of als er slechts op één ingang lucht staat dan staat er geen lucht op uitgang 2. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Wisselventiel Component Symbool Als op één van beide ingangen 1 en 1/3 lucht staat dan staat ook lucht op uitgang 2. Als er op beide ingangen lucht staat er ook lucht op uitgang 2. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Smoorventiel Component Symbool Een smoorventiel kan men vergelijken met een kraan die meer of minder geopend wordt. De regeling gebeurt meestal door middel van een naald (1). Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Terugslagklep Component Symbool terugslagklep Wanneer perslucht op de aansluiting 1 wordt aangesloten, wordt de terugslagklep geopend waardoor de lucht vrij kan doorstromen. In tegengestelde richting drukt de perslucht de terugslagklep dicht zodat de doorstroming afgesloten wordt. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Veergestuurde terugslagklep Symbool Bij terugslagkleppen met veer zorgt een veer ervoor dat de klep in ruststand mechanisch afgesloten wordt. Wanneer perslucht in de richting van de pijl door de klep stroomt, duwt ze de terugslagklep open waardoor de lucht vrij kan doorstromen. In tegengestelde richting drukken de veer en de perslucht de terugslagklep dicht zodat de doorstroming afgesloten wordt. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Pneumatisch bediende terugslagklep Symbool Toepassing Bij gestuurde terugslagkleppen kan de lucht, net als bij gewone terugslagkleppen, ongehinderd van 1 naar 2 stromen. In tegengestelde richting drukken de veer en de perslucht de terugslagklep toe zodat de doorstroming afgesloten wordt. Door druk te zetten op de sturing 21, wordt de klep mechanisch van zijn zitting gelicht waardoor de lucht ook van 2 naar 1 kan stromen (vandaar sturing 21). Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Basis pneumatiek Snelheidsregelventiel Component Symbool Een snelheidsregelventiel is een smoorventiel waarbij het debiet slechts in één richting wordt beperkt, in de andere richting is de doorgang vrij. Dit wordt verkomen door de smoring (1) te overbruggen door een terugslagklep (2) Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Snelontluchtingsventiel Component Symbool Indien men de cilindersnelheid wil opdrijven moet men ervoor zorgen dat de lucht die de cilinder verlaat zo kort mogelijk bij de cilinder kan ontluchten. Dit kan door gebruik te maken van een snelontluchtingsventiel Ontluchtpoort 3 heeft een doorlaat met grote diameter, hierdoor kan de zuigersnelheid tot het drievoudige van de snelheid bij "gewone" ontluchting worden. Het is aan te raden het snelontluchtingsventiel direct in de cilinderpoort te monteren. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Pneumatische benaderingsventiel Component Symbool Een pneumatisch benaderingsventiel wordt op een cilinder geplaatst en wordt bediend door de zuiger in de cilinder. Het ventiel kan als eindstandmelder worden gebruikt. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Opkom tijdvertraging Symbool Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Principe opkomvertraging Op poort 1 is perslucht aangesloten. Afhankelijk van de instelling van het snelheidsregelventiel vloeit er snel of langzamer lucht in het luchtreservoir. Als er voldoende druk is opgebouwd in het reservoir schakelt het 3/2 ventiel en laat het ventiel de lucht door naar poort 2. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Componenten pneumatiek Volgorde ventiel Symbool Als de druk op poort 12 de ingestelde druk bereikt schakelt het 3/2 ventiel zodat er lucht op poort 2 komt te staan. Component Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3