Netwerkbijeenkomst ronde 3 Welkom stg vmbo intersectoraal
stg vmbo intersectoraal 12.00 uur Inlooplunch 12.45 uur Welkom, opening en toelichting op het programma 13.00 uur Mededelingen en stand van zaken rond Vernieuwing VMBO in het algemeen en Dienstverlening en Producten in het bijzonder 13.10 uur Pilotschool aan het woord. Aandachtspunten zijn o.a.: Concept syllabus Ervaringen rond de organisatie, ook ten aanzien van keuzevakken en profielmodules Betrokkenheid docenten en inzet expertise Ervaringen van leerlingen Toetsing, beoordeling en loopbaanbegeleiding Ruimte en beperking Ervaringen van collega pilotscholen 13.50 uur Bespreking syllabus en voorstel leermiddelen profielmodule 4 14.30 uur Pauze 14.50 uur PTA en uitwisseling van ervaringen en resultaten met betrekking tot de ontwikkeling van het onderwijsprogramma DenP. 15.50 uur Afspraken en afronding 16.00 uur Sluiting stg vmbo intersectoraal
stg vmbo intersectoraal Mededelingen: Stand van zaken syllabus Profielmodules als keuzevakken 2 i.p.v 3 Inventaris Landelijke conferentiemiddag 2 juni Bij – en nascholing stg vmbo intersectoraal
Geen crowdfunding, maar crowdfinding
Profiel DenP 4 modules: Organiseren van een activiteit Presenteren, promoten en verkopen Een product maken en verbeteren Multimediaal product maken en het product naar derden communiceren
Platform VMBO Dienstverlening en Producten Samen brengen van de opbrengsten: Elke werkgroep presenteert de uitkomsten van het overleg Gericht op: - Wat inspireert? - Blokkades? - Hoe om te gaan met de overeenkomsten en verschillen? Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Regionale Ontwikkelingen Aansluiting MBO Hoe leren zij? Wat leren zij? Regionale Ontwikkelingen Visie Waar leren zij? Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma Expertise Team Middelen en Materialen Leerroutes Onderwijsaanbod Toetsen
PTA: wat moet? De school stelt jaarlijks voor 1 oktober een programma van toetsing en afsluiting (PTA) vast voor een cohort leerlingen (leerjaar 3 en 4). In het PTA staat in elk geval aangegeven: • Welke onderdelen van het examenprogramma in het schoolexamen worden getoetst. • De inhoud van de onderdelen van het schoolexamen. • De wijze waarop het schoolexamen plaatsvindt. • De tijdvakken waarbinnen de toetsen van het schoolexamen aanvangen. • De herkansingsmogelijkheden. • Hoe het cijfer voor het schoolexamen tot stand komt. • Het examenreglement en het PTA worden voor 1 oktober verstrekt aan de examenkandidaten en de inspectie. • Een eenmaal vastgesteld PTA mag niet tussentijds worden gewijzigd.
Nieuwe terminologie WAS: WORDT: Keuzevakken PROFIELVAK modulen
Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Handreiking SLO KEUZE 4 Keuzevakken Schoolexamen 50% PROFIELVAK 4 Modulen Centraal examen Syllabus CvTE algemene vaardigheden professionele vaardigheden LOB KERN
PTA: dus! Onderdelen van het schoolexamen = keuzevakken moeten een plek krijgen. Onderdelen van het centraal examen (CSPE) = profielvak kunnen een plek krijgen
Zak-/slaagregeling Het gemiddelde over de cijfers voor alle vakken van het Centraal Examen moet minimaal een onafgeronde 5.5 zijn. Een leerling die geen 5.5 haalt is per definitie afgewezen. De bovenstaande regel gaat vóór alle andere slaagregels. Als de leerling aan de bovenstaande eis voldoet gaan de regels gelden die hieronder staan. Het gemiddelde van het SE en CE op hele cijfers afgerond. alles een 6 of hoger één 5, rest 6 of hoger één 4 met minimaal één 7 en rest 6 of hoger twee keer 5 met minimaal één 7 en rest 6 of hoger Cijfer beroepsgericht BB en KB telt tweemaal (TCD) Maatschappijleer doet mee in de slaagregeling Kunstvakken 1 en lo moeten voldoende zijn afgesloten om in aanmerking te komen voor een diploma
Zak – Slaag Regeling 2 Variant A Examenprogramma = 100% Profielvak CSPE 50% KV SE 1 12.5% KV SE 2 12.5% KV SE 3 12.5% KV SE 4 12.5% Variant B Examenprogramma = 100% Profielvak CSPE 50% KV SE 1 10% KV SE 2 10% KV SE 3 10% KV SE 4 10% PV SE 5 10%
Opdracht In uw map zit een leeg format voor een PTA. Gebruik indien gewenst dit format of maak gebruik van uw eigen format. Vul het PTA in voor zover nu mogelijk.