De ontwikkeling van leergebieden Presentatie Lammert van Hemert Helen Parkhurst Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007 Inhoud Onderzoeksvraag - Inventarisatie examenprogramma’s Macro-ontwerp thema Literatuur Discussie thema’s leergebied Discussie praktische vormgeving Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007 Onderzoeksvraag Welke overeenkomsten bestaan er tussen de eindexamentermen voor het vak geschiedenis en de vakken maatschappijleer, aardrijkskunde en economie en hoe kan aan deze overeenkomsten in een macro-ontwerp concreet worden vorm-gegeven? Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007 Criteria Het leergebied: laat de vakken evenredig aan bod komen is gekoppeld aan de examenprogramma’s vergroot de betekenis is een eenheid heeft een overstijgende waarde voor de leerling Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007 Doelen inventarisatie eindexamenprogramma’s macro-ontwerp van thema workshop voor alle betrokkenen Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Inventarisatie: uitgangspunten examenprogramma’s medio april 2007 zowel SE als CE in ruime terminologie tijdvakken acht tot en met tien Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Inventarisatie: conclusies vaardigheden zijn veelal gelijk tijdvak tien staatsinrichting keuzeonderwerpen Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007 Macro-ontwerp thema dient als voorbeeld tien middagen van drie uur geschiedenis is leidend, maar niet overheersend thema voor eenheid, daarbinnen specialisatie creativiteit Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007 Literatuur Bakker, L. en F. Resink (red) Kwartier maken voor 2007 (Amersfoort, 2007) Boer, R. de, A. Buurman, T. Haaksma en K. van de Vloed, Carpoolen of in de file? Op weg naar een samenhangend schoolbreed Programma van Toetsing en Afsluiting (Amersfoort, 2004) Fraza, S., en M. Werkman, Worden leergebieden op het Helen Parkhurst waargenomen door leerlingen en zijn deze wenselijk, ongepubliceerd paper, 2006 G. de Vries, ‘PTA-B-C Ideeën voor een vernieuwd geschiedenispro- gramma HAVO-4/5’ in: Kleio 48, 3 (2007), 14-17 Schoolplan Helen Parkhurst, 2005-2010 Binnengehaald 19 mei 2007 op www.helenparkhurst.nl Aan de ouders/verzorgers van de onderbouwklassen op de A afdeling, Binnengehaald 19 mei 2007 op www.helenparkhurst.nl Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Discussie over thema’s Welke thema’s zijn er voor leergebieden mogelijk? Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007
Discussie over de praktijk Wat moet er in de praktijk gebeuren? - didactiek - werkvormen - PTA - materiaal - … Presentatie Lammert van Hemert 5 juni 2007