Krimp: Leegte & ruimte voor vernieuwing en verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

© Prof.dr Jouke van Dijk BouwNed, Onbelemmerd Bouwen Noordelijk BouwNed Congres Martiniplaza, Groningen, 29 januari 2004 Prof. dr Jouke van.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Demografische veranderingen op het platteland
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Maatschappelijk Aanbesteden
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Topografie Nederland (8 dia’s)
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Steeds krachtiger bestuur in:
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Vooraf: van - naar.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Jan Jaap de Graeff voorzitter adviescommissie. Jan Jaap de Graeff voorzitter adviescommissie.
Regionale samenwerking Geïntegreerde kindvoorziening Dhr. van Gelder wethouder De Marne Mw. Hartman-Togtema wethouder Loppersum.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
De burger aan zet Ben van Essen Strateeg provincie Limburg, Voorzitter Vereniging Kleine Kernen Limburg, Welzijnsstg. Synthese, Gezondheidscentrum America.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Bevolkingskrimp: begeleiden en benutten.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Groeien dankzij krimp ? Leudal, 13 september 2011.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Gezondheid in de Noordelijke krimpregio's
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Laagveengebied Groningen
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Energietransitie in de MRA
Expertmeeting over kans en knelpunten op de Groningse ICT arbeidsmarkt Frank Willems Kenniscentrum Ondernemerschap Hanzehogeschool Groningse.
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Research paper: state of the art
“Omgeving in beweging”
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Krimp: Leegte & ruimte voor vernieuwing en verandering PROVADA 1 juni 2017 Dr. ing. Jan Veuger MRE FRICS, lector (Maatschappelijk) Vastgoed Graag neem ik u mee in een minicollege over leegte & ruimte voor vernieuwing en verandering, van 10 minuten met drie hoofdaccenten in drie sheets: Samenhang en betekenis Handelingsperspectieven Bestuurlijke afstemming

1. Samenhang en betekenis Het eerste hoofdaccent: Samenhang en betekenis. Krimp in de regio en groei van de stad zijn twee communicerende vaten en niet wezenlijk anders dan de Randstad in vergelijking met het Noord Oost Groningen, Drenthe, de Achterhoek, Noord Limburg en Zeeuws Vlaanderen. Naast leegte is er ook ruimte voor vernieuwing en verandering. Ruimte geeft ook nieuwe inzichten omdat perspectieven gaan veranderen. Daarbij twee invalshoeken vooral interessant: de samenhang tussen sociale en ruimtelijke ongelijkheid en de betekenis van toenemende mobiliteit. Een onderzoek dat wij als Hanzehogeschool in samenwerking met de RUG de komende jaren gaat uitvoeren betreft het begrijpen van het ontstaan en benoemen van krimp- en anticipeerregio’s die deel uitmaken van het proces van ruimtelijke ongelijkheid tussen centrale gebieden stadsgewesten Leeuwarden en Groningen en de periferie. Vastgoed speelt daarbij een belangrijke rol omdat gebruikers van voorzieningen geen gemeentegrenzen kennen, en bereikbaarheid meer bepalend is voor het gebruik dan de directe nabijheid van voorzieningen: Ouderen zien graag voorzieningen in de achtertuin Jongeren willen graag bereikbare voorzieningen

2. Handelingsperspectieven Het tweede hoofdaccent: Handelingsperspectieven Dat er verschillen bestaan tussen de stad en het platteland is niet nieuw en vaak minder groot dan gedacht. Het Centraal Plan Bureau constateert dat bekende contrasten tussen stad en platteland met verschillende dorpstypen de afgelopen jaren niet anders systematisch zijn. Daarmee zijn verschillen niet toegenomen en dus is de bestaande kloof niet anders geworden. De leefbaarheid in krimpregio’s neemt af doordat voorzieningen verdwijnen, maar de bewoners waarderen deze verandering niet als negatief, zoals het CPB dat heeft onderzocht. Volgens het CPB is het belangrijk na te denken over de veranderende omstandigheden en het handelingsperspectief waaruit geanticipeerd kan worden. Drie licht ik u toe: Als eerste handelingsperspectief: Indien blijkt dat leefbaarheid en zelfredzaamheid te kort schieten dan is het verstandig en noodzakelijk verbindingen met de regio en de stad te leggen, te benutten en aan te sturen op een herijking van het regionaal economisch beleid. Aandachtspunten daarbij zijn: Het bouwen van betaalbare vrije huursectorwoningen is een belangrijke economische monitor; Ook de sociale woningbouw speelt een belangrijke rol in de bouwproductie- en economie zoals zij dat ook de afgelopen honderd jaar heeft gedaan De woningvoorraad sluit niet altijd meer aan bij de woonwensen van ouderen Als tweede handelingsperspectief: (2) Het is goed om na te denken over technologieën die de structuur van de samenleving kunnen veranderen en dus de stad en de regio. Toenemende onafhankelijkheid van tijd en plaats ligt in mogelijkheden om dit verder te onderzoeken. Denk hierbij aan: Proptech = property en technologie (zie Provada!) Blockchain (zie Provada!) Domotica Ontwerpprijsvraag Rijksbouwmeester Who Cares Smart solutions als: herbestemming, logistieke vraagstukken, duurzaamheid en data Als derde handelingsperpectief: (3) Nieuwe vormen en bronnen van sociale cohesie kunnen een andere route naar de noodzakelijke transitie van een samenleving geven. Ruimte in de regio en kennis vanuit de stad kunnen zorgen voor samenhang en spanning. Randvoorwaarden van de overheid kunnen de transitie begeleiden en dat ruimtelijke waarden een bron zijn in plaats van strijd. Aandachtspunten daarbij zijn: Goede samenwerking is noodzakelijk tussen corporaties, gemeenten en ontwikkelaars Provincie in de regierol (zie kantoren provincie Utrecht); maar zie ook onderzoek provincie Drenthe en artikel Friesland Grondpolitiek van en door gemeenten beter benutten Alle partijen in samenhang de gebouwde omgeving begeleiden

3. Bestuurlijke afstemming NOM met jaarcijfers 2016 Als katalysator van economische ontwikkeling in Noord-Nederland is de NOM tevreden met de bereikte impact in 2016: de miljoenen die zijn geïnvesteerd in groei, innovaties en de vestiging van nieuwe bedrijven hebben in het verslagjaar bijgedragen aan 6.395 nieuwe en behouden arbeidsplaatsen in het Noorden. “Dat is nog los van de indirecte effecten van ons werk”, stelt NOM-directeur Siem Jansen. “De economische spin-off is veel groter dan wij kunnen meten.” (15 mei 2017). 3. Bestuurlijke afstemming Het derde hoofdaccent: bestuurlijke afstemming De drie noordelijke provincies, het Ministerie van Economische Zaken en de gemeenten Assen, Emmen, Groningen en Leeuwarden zetten in op het vergroten van de concurrentiekracht van Noord-Nederland door in te grijpen in de leefomgeving. Zij hebben drie hoofdopgaven: versterken economische structuur, versterken omgevingskwaliteiten en beter verbonden Noord-Nederland. Groningen in het bijzonder groeit hard mede ten gevolge dat in 2019 Ten Boer en Meerstad aan Groningen worden toegevoegd waarmee Groningen de 5e stad van Nederland wordt met een toekomst van naar schatting 250.000 inwoners. Internationaal gezien zou je kunnen stellen dat de randstad ook Groningen gaat omvatten. Groningen is bezig met de vraag waar zij als stad in 2030 wil staan (The Next City. Hoe zie je de stad?), welke keuzes in het kader daarvan gemaakt moeten worden en wat de invloed is op het vastgoed in de stad. In het advies van de SER (2015) geeft zij al aan dat, om zo veel mogelijk te zorgen dat mensen bijdragen en profiteren van het succes van de stad Groningen, het ontwikkelen en benutten van talent en ondernemerschap centraal moeten staan. Samenwerking tussen alle belangenhouders in de regio is dan daarbij essentieel. Bestuurlijke afstemming en regie zijn nodig om versnippering te voorkomen. Komt Tesla nu in het Noorden van Nederland, of de nieuwe Randstad met Groningen al 5e stad. We gaan graag met u het debat aan!

Contact: dr. ing. Jan Veuger MRE FRICS lector (Maatschappelijk) Vastgoed Hanzehogeschool Groningen j.veuger@pl.hanze.nl 06 22 99 53 12