Beeldcommunicatie in de GGZ stand-van-zaken april 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Alle kaarten op de bestuurstafel! Workshop Dataland congres 13 juni 2013 Marco van der Meij Jacqueline Meerkerk – Jacqueline Meerkerk Management (Pieter.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Presentation Of Learning
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
(G)een kwestie van knippen en plakken?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
A. Heck Startbijeenkomst,  dissemineren van projectresultaten binnen en buiten deelnemende instellingen  verspreiding van ontwikkelde e-learning.
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
Citymarketing Hilversum 2006
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
Hulp bij kenniscommunicatie. 2 2 Kenniscommunicatie (naast de academische kanalen) Doelen: Kennisgebruikers (professionals buiten de wetenschap) weten.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Groenvisie de convergentiefase Bestuurlijke klankbordgroep 19 mei 2015.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Startcollege B2 Psychologie
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Cultuuronderzoek naar gedrag van jonge allochtone ondernemers over succesvol (kleur)rijk ondernemerschap Mei 2007 tussenpresentatie door stagiëre J.Ridderstap.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Functiedifferentiatie Mbo- Hbo verpleegkundigen in de GGZ Henk Gloudemans.
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Reorganisatie van de Belgische ggz; Betere zorg voor mensen met een ernstige psychiatrische aandoening? Eline Coorman 1BaTpA1 r
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Doelen realiseren met media
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
De driehoeksverhouding
Professionele excellentie en Honours
Beeldcommunicatie in de GGZ
Presentatie project POH-Jeugd Leeuwarden, Juni 2017.
Beeldcommunicatie in de GGZ
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Zorg (voor) robots Lectoraat Robotica | Windesheim Flevoland
Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf?
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Ketenstage: Student volgt Cliënt
Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Dialoog.
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Praktijkgericht onderzoek
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
De scope van het project
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Beeldcommunicatie in de GGZ stand-van-zaken april 2017

Achtergrond De inzet van ICT in de zorg leidt tot een veranderende zorgpraktijk de innovatiepraktijk is grillig veranderingen variëren van zichtbaar & concreet tot subtiel & ongrijpbaar effecten op de zorg variëren van gewenst tot onbedoeld Praktijksituatie: inzet van beeldcommunicatie besparingen door minder reistijd en kortere gesprekken er gaat technisch en organisatorisch ontzettend veel fout de gesprekken zijn “anders” en wat doet dit met de zorg, met het contact?  Welke vragen roept dit op in de praktijk?  Hoe kunnen zorgverleners beter worden toegerust om hiermee om te gaan?

Kenmerken en relevantie van het onderzoek Het onderzoek is exploratief en kwalitatief (wat verandert er; wat is de aard vd veranderingen) sterk verweven met de praktijk (samen met/voor zorgverleners) verankerd in science & technology studies en human-technology interaction Relevantie verrijken onderwijsprogramma van opleidingen Verpleegkunde beter toerusten van zorgverleners (ontwikkeling van hulpmiddelen) dieper inzicht in innovatiepraktijk dan met reguliere effectstudies

Resultaten april 2017 6 wetensch. publicaties, 6 wetensch. presentaties (1 Best Paper Award), 4 vakgerichte presentaties, 7 onderzoeksrapporten, 2 populaire artikelen 21 bijeenkomsten, 5 betrokken docenten, 13 studenten, 9 onderzoekers, 40 zorgverleners Hulpmiddelen (deels afgerond, deels in ontwikkeling): animatie die zorgverleners stimuleert tot reflectie over de potentiële meerwaarde van beeldbellen “Samenspraak” (communicatie-keuzehulp voor smartphones) om de dialoog aan te gaan met de cliënt reeks “visual novels” (serious games) om discussie en intervisie in teams te faciliteren over vragen en dilemma’s rond de inzet van beeldcommunicatie website met hulpmiddelen, artikelen, rapporten en verwijzingen

Animatie (afgerond)

Communicatie keuzehulp (prototype)

Visual novels (prototype)

Wat staat ons nog te doen Afronden ontwikkeling hulpmiddelen “Road show”: workshop over projectresultaten en hulpmiddelen bij de vier GGZ-instellingen die aan het onderzoek hebben deelgenomen Verspreiding van projectresultaten binnen en buiten het project Feestelijke projectafsluiting tijdens eHNNN op 29 juni – meer info volgt

Huishoudelijk Project is voor de tweede maal verlengd, tot 1 augustus 2017 Doel: meer tijd en middelen om te investeren in ontwikkeling en verspreiding van projectresultaten en hulpmiddelen Om dit mogelijk te maken: deel projectsubsidie overgeheveld van GGZ-instellingen naar Hogeschool Projectpartners ontvangen hierover bericht