Management Assistant: A job that rocks! 2
48 years old – married – no children – 2 dogs EUMA – dogs – jogging (no rain) Office Management – graduated in 1987
My motto 4
Licensee Meeting - Belgium Appreciatie: het is een job waar je veel appreciatie krijgt voor je werk (verhaal Liesbet: Chantal bespaart mij 8 uur per week) Basispion management team: je staat op de eerste rij, je weet wat er gebeurt (vs. discretie) Leren: het is een job waarbij je levenslang kan bij leren – elke dag brengt iets nieuws Een beroep dat in alle sectoren vertegenwoordigd is: advocatenkantoor/media/privé-bedrijven/medisch/HR… Leute en plezier: moet er bij horen – als dat niet is, stop er mee
Licensee Meeting - Belgium Support blijft een basis, het blijft een ondersteunende, dienende functie (koffie geven/kopiëren/printen enz…) – je staat er van versteld hoe weinig managers kennen Het is een job die nauw samen hangt met de baas: als het niet klikt, is het niet leuk Het is een eenzame functie: je weet alles maar je moet discreet zijn – je wordt snel gezien als het ‘aanhangsel’ van de baas Men verwacht eindeloze flexibiliteit Gebrek aan motivatie Graag doen is een must Te veel wijzigingen - nieuwe aandeelhouder - nieuwe structuur Te veel werk, te weinig tijd zet prioriteiten Uitpuilende mailbox prioriteiten – breng structuur aan Gebrek aan assertiviteit Leer nee zeggen – wil niet alles onder controle hebben Gebrekkige of geen communicatie Dooddoener – klassiek probleem Geen klik met de baas of het team Elkaar een beetje graag hebben maakt het leven aangenamer
Licensee Meeting - Belgium
Licensee Meeting - Belgium Ken jezelf: het helpt je al de helft vooruit Op die manier kan je beter inschatten wat men van jou kan verwachten en kan je voor jezelf bepalen wat je kan en je niet kan Onderschat jezelf niet maar overschat jezelf ook niet
Licensee Meeting - Belgium Wees eerlijk What you see is what you get (directheid in communicatie maar op beleefde, respectvolle manier)
Licensee Meeting - Belgium Doe wat je belooft Als je het niet waarmaakt, wordt je dat aangewreven Beter ‘nee’ zeggen dan ‘ja’ zeggen en het niet doen
Perfectionisme bestaat niet Ook niet in ons beroep Je mag er uiteraard naar streven maar leer er mee leven dat het niet kan / zal lukken
Durf ‘NEE’ zeggen
Wie niets doet, kan niets verkeerds doen Denk er aan: Kennis en competenties zijn essentieel maar ze zijn als spieren: als je ze niet gebruikt, verlies je ze Fouten maken mag, maar je moet er uit leren
Levenslang leren is een must (verhaal afstuderen in 1987 – internet enz… pas nadien)
Flexibiliteit is een must maar werk om te leven, leef niet om te werken Zorg voor een goeie balans: alleen jij kan daar voor zorgen Maak keuzes voor jezelf (carrière / gezin…)
EUMA – een internationaal netwerk voor top management support professionals Building your personal brand – that's what networking is about!
Represented in 25 countries Official language: English In Brief EUMA is an international quality network of top management support professionals Who focus on their personal development and increasing their professional efficiency. EUMA hosting international meetings that deal with topics related to the current business environment, as well as creating new business opportunities. Founded in 1974 Represented in 25 countries 1400 members and growing Official language: English
Our aims forming a network of highly competent management support professionals able to advise on professional development providing a forum for management support professionals, employers and educators to promote an understanding of the training, experience and career opportunities necessary for the development of its members creating an image of the management support professional as an essential element of the management team. 18
Annual Training Days Business Ethics, Antwerp, Belgium, 22nd April 2017 Self Development: The Wheel of Personal Success, Stockholm, Sweden 2016 Unlocking the Immunity to Change, Milano, Italy 2015 Effective Presentation Skills, Cologne Germany 2014 Successful Negotiating, Madrid, Spain, 2013 Use of Social Media, Athens, Greece 2012 1st European Training Day : Developing Winning Teams for Survival and Success, Paris France 1998
Annual International Conferences Working in the eye of the storm, Copenhagen, Denemark 2016 New Realities - Transform and Thrive, Limassol Cyprus 2015 The E Factor: maximizing your potential to reach your professional Excellence, Paris France 2014 Managing Today – Leading Tomorrow, London , United Kingdom 2013 Culture & Values : Software of the Mind, Reykjavik, Iceland 2012 Training Needs for Today’s Top Secretary & Recommendations to Companies, Paris France 1975
Follow us! www.euma.org EUMA @euma_europe EUMA