Hoofdstuk 3 De Grieken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd Prehistorie Oudheid
Advertisements

Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.
Samenleving en cultuur
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Hofstelsel en leenstelsel
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
Suriname Soraya van Lomwel.
De ondergang van het West-Romeinse rijk
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
3.2 Het bestuur van de polis
Hoofdstuk 3 De grieken.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
Griekse geschiedenis.
Hofstelsel en horigheid
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
11 Feminisme.
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
Machtige heren, halfvrije boeren
Griekenland.
Oudheid ( ca. 800 v.C. tot ca. 500 n.C. )
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Situering in tijd en ruimte
Hoofdstuk 3.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Imperialisme en romaniseren
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Het bestuur van de stadstaat
Wat gaan we vandaag doen
De tijd van Grieken en Romeinen
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Een door de Romeinen gebouwde stad in het huidige Nederland.
Van polis tot keizerrijk
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
De Griekse wereld.  Griekenland was niet één centraal geregeerd rijk maar bestond uit verschillende stadstaten (poleis); zelfstandige staten bestaand.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Het bestuur van de polis
3.1 De Grieken Hoofdstuk 3.
De gelaagde samenleving
3.5 Griekse kunst.
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
H2.1 De Griekse Democratie
Griekse geschiedenis.
Tijd van Grieken en Romeinen 4.2 De Romeinse samenleving.
De Atheense Democratie
3.2 Het bestuur van de polis
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Blok 2 Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
De Grieks-Romeinse wereld
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 De Grieken

De Griekse Wereld

Ontstonden door het verbrokkelde landschap in Griekenland Aantekeningen § 3.1 Polis = Stadstaat (meer dan 150 stadstaten, Athene en Sparta de grootste) Ontstonden door het verbrokkelde landschap in Griekenland Eigen regering en eigen leger Akropolis = goed verdedigbaar, hoog punt in het landschap. Olijfboom erg belangrijk voor de Grieken, waarom? Vanwege de vruchten, de olie en het hout Emigreren, waarom? 8e eeuw v. chr. Bevolkingsgroei. Er kwam een gebrek aan landbouwgrond. Kolonies = plaats waar groep mensen zich vestigt (Massalia, Neapolis, Byzantium) Hellas = Griekenland. Grieken noemden zichzelf Hellenen.

De Agora van Athene. Op de achtergrond de Stoa van Attalus, rechts de Akropolis. De Agora vormde in de oudheid het centrum (letterlijk ‘verzamelplaats’) van de stad. Hier lagen de belangrijkste gebouwen voor bestuur en rechtspraak, en er vonden markten en religieuze feesten plaats.

Griekse kolonisatie: Voordelen van ontmoetingen met andere culturen Van de Lydiërs (West-Turkije) leerden de Grieken in de 6e eeuw v. Chr. Het geld kennen. Van de Feniciërs namen de Grieken het letterschrift over en ontwikkelden dit tot het Griekse alfabet. Dit werd later weer overgenomen en aangepast door de Romeinen. Dit schrift gebruiken we nu nog steeds.

De acropolis van Athene

Maak opdracht Maak een bestuurlijke piramide van de stadstaten Athene en Sparta

Aantekeningen § 3.1 De samenleving van Athene bestond uit 4 groepen: 1. de vrije, volwassen mannen die in de stadstaat geboren waren  zij hadden de meeste rechten 2. alle inwoners die niet in de stadstaat geboren waren  mochten geen grond bezitten. Werkten in de handel en nijverheid 3. Vrouwen  hadden weinig rechten. Zorgden voor het huishouden en voedden de kinderen op. 4. Slaven  waren privébezit van hun eigenaar en hadden geen rechten De samenleving van Sparta: 1. Belangrijkste groep waren de Spartaanse mannen.  hielden zich alleen bezig met militaire zaken De Spartaanse jongens woonden vanaf hun 7e jaar in kazernes. Daar werden ze opgeleid tot soldaten 2. De omwonenden  hadden een klein beetje zelfstandigheid behouden. Werkten vooral in de handel en nijverheid. 3. De overwonnenen  woonden in gebieden die volledig aan Sparta waren onderworpen. Zij werkten als slaven op het land en zorgden voor het voedsel. Spartaans betekend hard. Een Spartaanse opvoeding is een harde opvoeding. “Kom terug met of op je schild”. Dit is een citaat van een Spartaanse moeder

Griekenland met in het rood de Peloponnesus. Sparta en de andere stadstaten op de Peloponnesus