Gameprogrammeren: Introductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Profielwerkstuk.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Assisteren bij werkcolleges Wiskunde. Taken docent  Bepalen lesstof  Bepalen werkcollege opgaven  Maakt tentamens  Bepaalt normering  Algehele supervisie.
Leren programmeren door spelletjes te maken
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Identiteit MedMec0304 les 4 Mail: Wiki:
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
 Voor periode 1 en 2 zijn we weer op zoek naar studentassistenten  Onder eindverantwoordelijkheid van de docent helpen bij bijv. werkcolleges of practica.
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology Inleiding
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Welkom.
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
Internet Standaarden Practicum 1 ● toetsing vak ● werkwijze vak ● alternatief voor gevorderden ● contentmatrix ● drieluik ● oefeningen ● slot.
Les 6 Toetsbespreking Introductie eindopdracht. toets  Download goede antwoorden en vergelijk met je eigen score.  Cijfer < 5.5 = herkansing week 4.
Op de informatieavond van de groepen 5
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
Bijeenkomst September 2015
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Keuzedeel Verdieping Software
Deze les Nabespreken toets
Deze les Even herhalen: hoofdrekensommen Grafieken aflezen waar moet je ook alweer op letten? Stapeldiagram sportdag bespreken Voorbeeldexamenvragen Uitleg.
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Gameprogrammeren: Animatie
Gameprogrammeren: Overerving in Painter
Gameprogrammeren: Player input in Painter
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Willekeurigheid (Randomness)
Gameprogrammeren: Properties
Gebruik digitaal schoolbord om lessen te presenteren
Keuzedeel Verdieping Software
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Een video maken Kennis toetsen.
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Gameprogrammeren: Interfaces
Gameprogrammeren: Tiles en File I/O in Tick Tick
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
Small Basic Console deel 2
GAME MAKER ONLINE Les 1 / Sokoban Michel Fiege.
Les 2: gegevens samenvatten
Voorlichtingsavond 4 mavo
Welkom :-).
Proeftoets Kruiswoordpuzzel.
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Gameprogrammeren: Arrays
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Gameprogrammeren: Introductie Paul Bergervoet Wouter van Toll

Gameprogrammeren Doelen van het vak: Basisprogrammeertechnieken (if, for, while, etc.) Object-georienteerd programmeren (klassen, methoden, properties, …) Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Dus: een algemeen programmeervak met games als rode draad

Materiaal Boek Software Website Te koop via de studievereniging …of online (bijvoorbeeld Bol.com) Software C# / MonoGame v3.5 (!) Visual Studio Community 2015 Website http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/b1gp/ (Hier vind je al het materiaal)

Onderwerpen (voorlopig) Week Taal-onderwerpen Game-onderwerpen 37 Types, variabelen Game loop, assets 38 Keuzes (if/else/switch), objecten, methoden Player input 39 Loops (for/while), willekeurigheid 40 Overerving (inheritance), collections 41 Arrays, grids, recursie Grids als game-wereld, tijd 42 Programming style Sprite sheets, menu’s 43 File I/O, libraries, exceptions Game states 44 Animatie, game physics

Werkvorm Woensdag- en vrijdagmiddag 13.15-17.00 uur Telkens 1 werkcollege en daarna 1 practicum Practicum: opgedeeld in 4 groepen (P1 t/m P4) Werkcollege: 2 groepen (W1=P1+P2, W2=P3+P4) Je zit in elk geval samen met je tutorgroep Indeling in groepen/zalen: zie OSIRIS

Werkvorm Bij veel vakken krijg je “klassieke” hoorcolleges Bij ons alleen vandaag ;) Programmeren leer je door het zelf te doen... ...en dat is nog leuker ook!

Werkcolleges Kennismaken met programmeerconcepten Een reeks activiteiten per sessie Soms een demo van de docent Soms opgaven op papier (neem dus papier mee) Soms programmeren (neem dus je laptop mee) Toetsen voorbereiden en nabespreken 2 docenten: Paul en Wouter (1 per groep) 1 PhD-student + 3 studentassistenten Vanaf vrijdag!

Werkcolleges: Materiaal Bij elk werkcollege hoort/horen: Een reeks opgaven 1 of meer hoofdstukken uit het boek Slides over taalconcepten (C#) Slides over gameprogrammeren specifiek Codevoorbeelden YouTube-filmpjes

Werkcolleges: Voorbereiden Elke set opgaven heeft z’n eigen voorbereiding Doe dit voordat het werkcollege begint Komt meestal neer op: Lees de hoofdstukken uit het boek Bekijk de filmpjes Probeer de concepten zelf alvast te begrijpen Tijdens het werkcollege maken we de opgaven en behandelen we onderwerpen samen Boek en slides als naslagwerk

Practica 4 practicumopdrachten Werken in teams van twee Niet inleveren: Oefenopgaven Inleveren: Pong, Tetris, Tick Tick Werken in teams van twee 4 uur per week begeleiding Hulp van docenten en assistenten Waarschijnlijk heb je meer tijd nodig! Inleveren via Blackboard (meer informatie volgt) Eerste deadline: zondag 1 oktober, 23.59 uur

Docenten en assistenten W2 W1 Paul Bergervoet docent Wouter van Toll docent Ron Vanderfeesten PhD-student Craig Leek studentassistent Özer Ulusoy studentassistent Stefan Schouten studentassistent

Beoordeling 3 toetsen (T1, T2, T3) 3 practica (P1, P2, P3) Totaalcijfer T = 0.2*T1 + 0.3*T2 + 0.5*T3 Eerste toets is al eind september! Digitaal 3 practica (P1, P2, P3) Totaalcijfer P = 0.2*P1 + 0.3*P2 + 0.5*P3 Eindcijfer E = (T + P)/2 Voorwaarde 1: P>=5 en T>=5 Voorwaarde 2: Alle toetsen en practica gemaakt

Gehaald? Afronding volgens de OER E tussen de 5 en de 6: op helen (wordt dus 5 of 6) Anders: op 1 decimaal Afgeronde E minstens 6  vak gehaald! ...En anders? Een toets en/of een practicum niet gemaakt? Totaalcijfer van toetsen en/of practica te laag?

Herkansing (‘aanvullende toets’) Je mag één P-deel en één T-deel herkansen Herkansing voor practicum Kan ingezet worden voor een ontbrekende of onvoldoende P1, P2 of P3 Herkansing voor toets Kan ingezet worden voor een ontbrekende of onvoldoende T1, T2 of T3 Herkansingen gaan altijd over de hele stof!

Gehaald? Je hebt het vak dus niet gehaald als je: meerdere toetsen niet maakt (want je mag er maar 1 herkansen) meerdere practica niet maakt (want je mag er maar 1 herkansen) P, T of E zelfs na herkansing(en) te laag zijn

De laatste slide Veel succes / plezier! Je kunt altijd mailen naar Paul en Wouter Vragen?