Gameprogrammeren: Introductie Paul Bergervoet Wouter van Toll
Gameprogrammeren Doelen van het vak: Basisprogrammeertechnieken (if, for, while, etc.) Object-georienteerd programmeren (klassen, methoden, properties, …) Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Dus: een algemeen programmeervak met games als rode draad
Materiaal Boek Software Website Te koop via de studievereniging …of online (bijvoorbeeld Bol.com) Software C# / MonoGame v3.5 (!) Visual Studio Community 2015 Website http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/b1gp/ (Hier vind je al het materiaal)
Onderwerpen (voorlopig) Week Taal-onderwerpen Game-onderwerpen 37 Types, variabelen Game loop, assets 38 Keuzes (if/else/switch), objecten, methoden Player input 39 Loops (for/while), willekeurigheid 40 Overerving (inheritance), collections 41 Arrays, grids, recursie Grids als game-wereld, tijd 42 Programming style Sprite sheets, menu’s 43 File I/O, libraries, exceptions Game states 44 Animatie, game physics
Werkvorm Woensdag- en vrijdagmiddag 13.15-17.00 uur Telkens 1 werkcollege en daarna 1 practicum Practicum: opgedeeld in 4 groepen (P1 t/m P4) Werkcollege: 2 groepen (W1=P1+P2, W2=P3+P4) Je zit in elk geval samen met je tutorgroep Indeling in groepen/zalen: zie OSIRIS
Werkvorm Bij veel vakken krijg je “klassieke” hoorcolleges Bij ons alleen vandaag ;) Programmeren leer je door het zelf te doen... ...en dat is nog leuker ook!
Werkcolleges Kennismaken met programmeerconcepten Een reeks activiteiten per sessie Soms een demo van de docent Soms opgaven op papier (neem dus papier mee) Soms programmeren (neem dus je laptop mee) Toetsen voorbereiden en nabespreken 2 docenten: Paul en Wouter (1 per groep) 1 PhD-student + 3 studentassistenten Vanaf vrijdag!
Werkcolleges: Materiaal Bij elk werkcollege hoort/horen: Een reeks opgaven 1 of meer hoofdstukken uit het boek Slides over taalconcepten (C#) Slides over gameprogrammeren specifiek Codevoorbeelden YouTube-filmpjes
Werkcolleges: Voorbereiden Elke set opgaven heeft z’n eigen voorbereiding Doe dit voordat het werkcollege begint Komt meestal neer op: Lees de hoofdstukken uit het boek Bekijk de filmpjes Probeer de concepten zelf alvast te begrijpen Tijdens het werkcollege maken we de opgaven en behandelen we onderwerpen samen Boek en slides als naslagwerk
Practica 4 practicumopdrachten Werken in teams van twee Niet inleveren: Oefenopgaven Inleveren: Pong, Tetris, Tick Tick Werken in teams van twee 4 uur per week begeleiding Hulp van docenten en assistenten Waarschijnlijk heb je meer tijd nodig! Inleveren via Blackboard (meer informatie volgt) Eerste deadline: zondag 1 oktober, 23.59 uur
Docenten en assistenten W2 W1 Paul Bergervoet docent Wouter van Toll docent Ron Vanderfeesten PhD-student Craig Leek studentassistent Özer Ulusoy studentassistent Stefan Schouten studentassistent
Beoordeling 3 toetsen (T1, T2, T3) 3 practica (P1, P2, P3) Totaalcijfer T = 0.2*T1 + 0.3*T2 + 0.5*T3 Eerste toets is al eind september! Digitaal 3 practica (P1, P2, P3) Totaalcijfer P = 0.2*P1 + 0.3*P2 + 0.5*P3 Eindcijfer E = (T + P)/2 Voorwaarde 1: P>=5 en T>=5 Voorwaarde 2: Alle toetsen en practica gemaakt
Gehaald? Afronding volgens de OER E tussen de 5 en de 6: op helen (wordt dus 5 of 6) Anders: op 1 decimaal Afgeronde E minstens 6 vak gehaald! ...En anders? Een toets en/of een practicum niet gemaakt? Totaalcijfer van toetsen en/of practica te laag?
Herkansing (‘aanvullende toets’) Je mag één P-deel en één T-deel herkansen Herkansing voor practicum Kan ingezet worden voor een ontbrekende of onvoldoende P1, P2 of P3 Herkansing voor toets Kan ingezet worden voor een ontbrekende of onvoldoende T1, T2 of T3 Herkansingen gaan altijd over de hele stof!
Gehaald? Je hebt het vak dus niet gehaald als je: meerdere toetsen niet maakt (want je mag er maar 1 herkansen) meerdere practica niet maakt (want je mag er maar 1 herkansen) P, T of E zelfs na herkansing(en) te laag zijn
De laatste slide Veel succes / plezier! Je kunt altijd mailen naar Paul en Wouter Vragen?