Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Hogere-ordefuncties nEen lijst langs lopen en met elk element iets doen nEen lijst langs lopen en sommige elementen selecteren map filter.
Conditionele expressie
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hogere-orde functies: herhaald patroon? Parametrizeer! product :: [Int]  Int product [ ]= product (x:xs)= 1 product xs x * and :: [Bool]  Bool and [
Hoger-ordefuncties op lijsten nDoorloop een lijst en... map :: (a  b)  [a]  [b] filter :: (a  Bool)  [a]  [a] foldr :: (a  a  a)  a  [a]  a.
Frank Stalpers en Ad Baars
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoorcollege 14 Vijanden, excepties. Overzicht programmaconstructies Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for(each)-opdracht.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Hoorcollege 4 Objecten en methoden. Eigen methode toevoegen class Painter : Game { public void HandleInput() { … } protected override void Update(GameTime.
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Hoorcollege 3 Game assets, Invoer verwerken. Tutorlunch GroepTutorStutorZaal UPaul BergervoetBob BestBBG 001 VMarries van de HoefSander VerkuilBBG 731.
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Beslissingen. Inhoud: Booleaanse expressies: wat? Booleaanse expressies: wat? Relationele en logische operatoren Relationele en logische operatoren De.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Resources. Kompas } { protected override void OnDraw(Canvas canv) { base.OnDraw(canv); } public KompasView(Context c) : base(c) { } class KompasView :
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
1 februari 2016 PHP expressie statement. 1 februari 2010 Titel van de presentatie 2 Boole logica? Definitie De booleaanse operatoren zijn genoemd naar.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Game Object Structuren
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Game Assets
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Gameprogrammeren: Overerving
Gameprogrammeren: Char en String
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Gameprogrammeren: Expressies
Gameprogrammeren: Animatie
Gameprogrammeren: Methoden
Arjan Egges & Paul Bergervoet
vandaag èn vrijdag deadline maandag 12 dec.
Gameprogrammeren: Overerving in Painter
Gameprogrammeren: Player input in Painter
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Basis Gameprogrammeren
Gameprogrammeren: Tiles in Tick Tick
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Willekeurigheid (Randomness)
Gameprogrammeren: Herhalingen
Tinpro015b-les3 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Gameprogrammeren: Properties
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Gameprogrammeren: Game Basics
Game Assets, Invoer Verwerken
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Gameprogrammeren: Recursie
Gameprogrammeren: Exceptions
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Tiles en File I/O in Tick Tick
Game: omgaan met tijd (Jewel-Jam)
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Object Communication (Jewel Jam)
Eerste deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal
Gameprogrammeren: Enemies in Tick Tick
Gameprogrammeren: Sprite sheets
Gameprogrammeren: Arrays
Transcript van de presentatie:

Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll

De if-opdracht We gebruiken ‘if’ (=als) om een opdracht conditioneel uit te voeren Doe iets als een zekere voorwaarde (conditie) geldt Die conditie staat achter ‘if’, tussen haakjes: Ander voorbeeld: if (k.IsKeyDown(Keys.K)) // doe iets (Methode van KeyboardState) if (aantalPunten > 1000) Console.WriteLine("Jij bent wel heel erg goed bezig!");

if / else Algemene vorm: else-deel mag worden weggelaten else kan niet zonder if if ( conditie ) { // instructies } else // andere instructies Boolean expressie

Herhaling: Vergelijk-operatoren < kleiner dan <= kleiner dan of gelijk aan > groter dan >= groter dan of gelijk aan == gelijk aan != ongelijk aan x=5 x wordt 5 ! x==5 is x gelijk aan 5 ?

Herhaling: Expressies Expressie met een getal als waarde Expressie met een tekst als waarde Expressie met een waarheid als waarde 2 * (lengte + breedte) type int value- "Hallo " + persoon type string object- aantalLevens > 0 type bool value-

Boolean expressies Vergelijken van waarden Uitkomst is true (waar) of false (niet waar) Combineren met logische operatoren && and || or ! not Dat is een waarheid als een true x <= y George Boole (1815-1864) x<0 && y>0 ! (x==0 && y==0) x!=0 || y!=0

Voorbeeld van een if-opdracht Toetsenbordinvoer verwerken in MonoGame: protected override void Update(GameTime gameTime) { KeyboardState k = Keyboard.GetState(); if (k.isKeyDown(Keys.K)) double opposite = mouse.Y - barrelPosition.Y; double adjacent = mouse.X - barrelPosition.X; angle = (float)Math.Atan2(opposite, adjacent); } Wordt alleen uitgevoerd als de K-toets ingedrukt is!

Accolades? Bij een enkele opdracht mag je de accolades weglaten: Met een else: if (score > 1000) Console.WriteLine("Geweldig, je krijgt 100 bonuspunten!"); if (score > 1000) Console.WriteLine("Je bent goed bezig!"); else Console.WriteLine("Waardeloos…");

Meer dan 1 alternatief if (score > 1000) Console.WriteLine("Je bent goed bezig!"); else if (score > 500) Console.WriteLine("Heel netjes."); else if (score > 100) Console.WriteLine("Tsja, dat kan beter!"); else Console.WriteLine("Dat is vrij waardeloos…");

Meer dan 1 alternatief Mag je ook zo schrijven (bij uitzondering) if (score > 1000) Console.WriteLine("Je bent goed bezig!"); else if (score > 500) Console.WriteLine("Heel netjes."); else if (score > 100) Console.WriteLine("Tsja, dat kan beter!"); else Console.WriteLine("Dat is vrij waardeloos…");

Van if naar switch Het geheel kan vrij lang worden als er veel if-opdrachten zijn Alternatief: de switch-opdracht Lijkt langer, maar heeft technische voordelen if (x==1) Een(); else if (x==2) { Twee(); OokTwee(); } else if (x==3 || x==4) DrieOfVier(); else Meer();

else if (x==2) { Twee(); OokTwee(); } if (x==1) Een(); else if (x==2) { Twee(); OokTwee(); } else if (x==3 || x==4) DrieOfVier(); else Meer(); switch(x) { case 1: Een(); break; case 2: Twee(); OokTwee(); case 3: case 4: DrieOfVier(); default: Meer(); } Moet een constante zijn! Geeft het einde van de case aan Een case mag uit meerdere opdrachten bestaan Je kunt meerdere cases tegelijk behandelen door break weg te laten Een default case voor de rest van de gevallen

Syntaxdiagram switch