Romantiek 1800-1840
1750 Engeland: industriële revolutie (Van ambacht naar massaproduktie)
Wantoestanden, arbeiders ontevreden met hier en nu: verlangen naar VROEGER en VER WEG Belangstelling voor: historische gebeurtenissen en exotische onderwerpen
Reactie op ratio, strenge academische regels van het neoclassicisme Nu: persoonlijke gevoelsbeleving van de kunstenaar en nationalistische gevoelns Dramatische onderwerpen,helden, dromen, sprookjes, het bovennatuurlijke
Architectuur Na 1800 opkomst burgerij: veel openbare gebouwen Veel neo-stijlen en naast elkaar gebruiken van neostijlen (eclecticisme) Ook nep-ruines en exotische gebouwen
Schilderkunst Onderwerpen: - exotisch - historisch - nietige mens in grootse natuur Vormgeving: Zichtbare penseelstreek Fel kleurgebruik Licht-donker contrast Dynamische compositie
William Turner: Penseelstreek!, bijna abstract, onvoorspelbare krachten van de natuur, sfeer en licht The slave ship 1839
Friedrich: Winterreise Géricault
Géricault: schokkende of historische gebeurtenissen, dramatiek door: dynamische compositie clair obscur en/of fel kleurgebruik Vlot van de Médusa 1818-1819
Beeldhouwkunst Dezelfde kenmerken als bij schilderkunst Vaak monumenten en helden Reliéf van Rude aan de Arc de triomphe: Keding/atributen en gladde afwerking is klassiek, Maar: dynamische compositie onderwerp emoties en licht-donker contrast is romantisch
Rude: Het veretrek van de vrijwilligers 1833-1836