SAP Solution Manager Technical Monitoring in SSM

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SharePoint denk in blokken Ton Stegeman.
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
PSO for Microsoft Dynamics 2013
Collect – iT Credit Management Software
Teststrategie Proces Keten Test
Kennis Sessie PSO 2013.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Hoe voorkom ik IT-terreur?
Installeren, configureren en onderhouden
Incident & Probleem management
De aard en effectiviteit van management
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Essent Rinus van Tol SEPA Quality Assurance Manager bij Essent
Mamut Kassa K.D.C Swakhoven
MUI 2.0 What’s new in Site Provisioning 21 maart 2013.
Presentatie Cubiss Jaap Koster Senior Accountmanager Centric Software Engineering.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Strategie en positionering
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
Update Implementatie en beheer
CIF Workflow Management System Proces flows. Interface - berichten CIF WMS Huurder Beheerder Incident melding Ontvangstbevestiging Tussentijdse update.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Gecontroleerde uitrol De governance in het e-invoicingproject.
CPM bij TomTom Marco Houweling Group controller.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
E-Business, M-Commerce & Beyond ? Technische verwonderpunten 30 maart 2001 Erasmus Universiteit Arthur Donkers Le Reseau.
Verdieping monitoring eigen ontwikkeldoelen door medewerker Een product van KwaliteitscholenAugustus 2015.
W W W. N E D P O R T A L. N L Network-wide event log monitoring.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Opzet BSA nieuwe stijl voor EMEA Dutch track 2015 EMEA, Rotterdam, 17 november 2015.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Agenda  Introductie Oracle Documents Cloud Service  Demo  Integratiemogelijkheden  Demo  Vragen 15 december /11/2015 WebCenter SIG Oracle.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
Footer leeghouden ivm logo #ad0006 R: 173 G: 0 B: 6 #005dad R: 0 G: 93 B: 173 #3f3f3f R: 63 G: 63 B: 63 #00ad51 R: 0 G: 173 B: 81 #ffad00 R: 255 G: 173.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Project WebSite LGOG Doelen, wensen, opzet en voortgang.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Inhoud Wat is ERP? MS Dynamics NAV ERP staat voor Enterprise Resource Planning, software die alle processen in een bedrijf integreert. Met 1 pakket,
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Le Credit Sportif: Meer plezier van je kantine!
Wat is Hyperdesk? Web platform voor het optimaliseren en automatiseren van uw dienstverlening aan bedrijven. Kort samengevat:
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Inhoud Train the Trainer Wat is ERP? MS Dynamics NAV.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Testen en Testautomatisering in een Agile CI / CD omgeving
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
The Hybrid Workspace Gino van Essen Technical Consultant.
Business case Enterprise Service Bus
Praegus B.V.. .
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Het E-depot van Rotterdam
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Business Informatie management / Functioneel beheer middag
Elk van de belangrijkste enterprisetoepassingen biedt naast het verzorgen van de dagelijkse transacties ook ondersteuning voor besluitvorming op alle niveaus.
Terberg Group Rolling Forecast
Klantcontact: toen, nu, straks?
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Segment Surface Solutions Oerlikon Metco
Service Virtualisatie met gratis Virtualize Community Edition!
Studentinfoportaal in SIS
Microsoft Operations Management Suite (MOMS)
CO2-footprint op de blockchain
You may choose to use any one of these provide slide templates and make changes as desired.
Transcript van de presentatie:

SAP Solution Manager Technical Monitoring in SSM VERENIGING NEDERLANDSTALIGE SAP GEBRUIKERS Focus Groep | SAP Solution Manager | Bijeenkomst 23 april 2015

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

Vroeger was alles beter DE Ochtend/Dagelijkse Controles DE Oplossing DE SAP Beheerder DE SAP Beheerder HET SAP Systeem (R/2 of R/3) EEN Incident

Vroeger was alles beter IT/SAP Beheerders HET (Non)SAP Landschap

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

Doelstelling in relatie tot personeel Monitoring Activiteiten Aantal Systemen Aantal FTE Aantallen Tijd

Doelstelling in relatie tot personeel Aantal Systemen Automatische Activiteiten Handmatige Activiteiten Aantallen Aantal FTE Tijd

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

“Technical Monitoring “ Aandachtspunten Zoveel mogelijk automatische afhandeling (Auto-Confirm) Zoveel mogelijk werken met Templates (one2many) Zoveel mogelijk automatiseren (Auto-Update) SAP HostAgent Meteen test scripts en scenario’s opzetten omtrent uitrol Meteen opzetten van Governance omtrent Template Management Meteen opzetten van Requirements > Configuration > Usage Meteen opzetten van SAP Content Update proces Meteen opzetten van Landscape Policy (O-T-A-P) Template split Meteen opzetten van Landscape Policy (O-T-A-P) Monitoring SolMan Meteen na Go-Live opvolging m.b.t. kwaliteit templates Uit faseren oude monitoring, voor zover aanwezig Service Level Agreements afspreken, duidelijk maken & communiceren Waar monitoring wordt genoemd, betreft het MAI !

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

Configuratie Stappen (solman_setup)

Configuratie Stappen (solman_setup)

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

“Technical Monitoring “ in de praktijk

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

SMD Agents | Standaard SAP Solution Manager System C:\usr\sap\DAZ\SMDA90 /usr/sap/DAZ/SMDA90 Pysical Host HostAgent C:\program files\SAP\hostctrl\exe /usr/sap/hostctrl/exe

SMD Agents | Uitgebreid(er) DAZ/90 DEV DAD/91 TST DAK/92 QAS DAP/93 PRD Multiple Targets Solution Manager C:\usr\sap\DAx\SMDAxx /usr/sap/DAx/SMDAxx Multiple SMD Agents C:\program files\SAP\hostctrl\exe /usr/sap/hostctrl/exe HostAgent

SMD Agents | On-the-fly | Totaal DAZ / SMDA90 Expression Filter Include : z* (hostname) DAD / SMDA91 Expression Filter Include : d* (hostname) DEV HostAgent DAK / SMDA92 Expression Filter Include : k* (hostname) QAS DAP / SMDA93 Expression Filter Include : p* (hostname) virtual ks1-a01 virtual dsm-a01

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

SolMan Diagnostics Agent SBX DEV QAS PRD SolMan Diagnostics Agent SAP HostAgent SolMan Diagnostics Agent

Vroeger was alles beter Alleen maar meer (systemen) Technical Monitoring aandachtspunten Schermen en Voorbeelden (praktijk) Governance en waarborging (proces) SMD Agents en HA, On the Flight/Fly DEMO en uitleg BRF+ en SMS functie Vragen/Opmerkingen/Afronding

R.G.A. (Rik) Vriens PURPLE-IT Zandstraat 75 4614 CB Bergen op Zoom The Netherlands +31 164 233018 +31 6 51937336 rik.vriens@purple-it.com S.D. (Bas) Zondag PURPLE-IT Zandstraat 75 4614 CB Bergen op Zoom The Netherlands +31 164 233018 +31 6 51937336 bas.zondag@purple-it.com