Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Advertisements

managementrapportages leerplicht
BEGROTINSMODULE Voorpublicatie Begrotingsmodule passend onderwijs November 2011.
Stand van zaken WAK 2 – Pabo Jan Haan. Kennisbases  juni interne legitimering door vakdocenten pabo’s;  juli verwerking opmerkingen interne legitimering.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Implementatie Normblad 8002
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Van zorgen voor naar zorgen dat
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Ruimte voor verpleeghuizen
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Aansluiting LSP Voorlichtingsbijeenkomst 2 en 9 september 2015.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
“meer dan externe verantwoording” April Even voorstellen: Monica Hagen voorzitter CCOVR Sjaak Bidlot stafmedewerker Jack Taylor manager P&O Nel.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Toekomst AWBZ ALV, 23 juni Maatregelen kabinet  Extra middelen ZZP  Overheveling begeleiding  Overheveling jeugdzorg  Uitvoering door zorgverzekeraars.
Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Algemene ledenvergadering 25 november Stand van zaken Beleidsvoornemens overheid: 2010 overgangsjaar / stand still Spoorboekje minister NZa-advies.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Persoonsgerichte zorg
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Landelijke toegankelijkheid maatschappelijke opvang
Vormingssessie Laboratoria
Adviesraad Sociaal Domein Eersel 15 januari 2019
Een introductie van de nieuwe online plek
EnergieOnderzoek en Innovatie
Transcript van de presentatie:

Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken ALV 30 september 2011

Inhoud presentatie Huidige stand van zaken Nieuwe ontwikkelingen Uitgangspunten Pijler 1 Pijler 2 Pijler 3 Nieuwe ontwikkelingen

Uitgangspunten en specificaties Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: Eenvoud en zo min mogelijk administratieve lasten Zo mogelijk aansluiting bij al ontwikkelde instrumenten Doelgroepspecifiek Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen Vergelijkbaarheid

Drie pijlers, één huis! Pijler 1: Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Pijler 2: Cliënt(ervarings)gegevens Pijler 3: Relatie cliënt-professional In ALV van 23 juni jl. ingestemd met de ontwikkelde pijler 1 en met de verdere ontwikkeling van pijler 2 en 3 zoals geschetst.

Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Van toepassing voor alle cliënten/instellingen, ongeacht doelgroep of zorgvorm op organisatieniveau Eenvoudig te verzamelen, eenvoudig te interpreteren Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording(JMV) 2011 en 2012 Pijler 1 is ontwikkeld en wordt nu gedigitaliseerd. Is eind december beschikbaar

Pijler 1: welke thema’s? Belangen Zorgafspraken en ondersteuningsplan Cliëntveiligheid Kwaliteit van medewerkers en organisatie

Pijler 2: cliënt(ervarings)gegevens 2a Kerngegevens op cliëntniveau (veiligheid, vrijheidsbeperkende maatregelen, medicatieveiligheid) 2b Cliëntervaringsgegevens op basis van waaier inclusief 1 tot 5 uniforme vragen tbv vergelijkbaarheid Doel Gegevens verzamelen per cliënt om het zorg- en ondersteuningsaanbod te verbeteren Op geaggregeerd niveau (doelgroep, eenheid instelling): verbeter- en verantwoordingsinformatie

Pijler 2: kenmerken Koppeling aan zorg- en ondersteuningsplancyclus, gegevensverzameling gedurende het jaar i.p.v. meetweken Beperking aantal items vergeleken met zorginhoudelijke indicatoren Overeenstemming over 3 thema’s voor jaarlijks uitvraag, te weten medicatieveiligheid, vrijheids- beperking en veiligheid. Daarnaast elk jaar 1 ander thema (keuze uit 3 thema’s): lichamelijke gezondheid, psychische gezondheid en gedrag

Pijler 2: stand van zaken Inventarisatie cliëntervaringsinstrumenten VGN-leden ‘Waaier’ cliëntervaringsinstrumenten per doelgroep In gesprek met ZN en IGZ om na te gaan of we ons voor de verantwoording tot 1-5 vragen kunnen beperken (vergelijkingsinfo) en de cliëntervaringsinstrumenten verder gebruiken voor eigen verbeterinfo en niet voor verantwoording

Pijler 3: stand van zaken Masterclass kwalitatief kwaliteit meten (april 2011) krijgt een vervolg Inventarisatie instrumenten relatie cliënt-professional Ontwikkeling ‘waaier’ instrumenten relatie cliënt-professional

Tijdpad metingen pijlers Meting pijler 1 (kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau) start in december tot maart. Meting pijler 2 a (gegevens op cliëntniveau) start in december en loopt hele jaar (2012) door, gekoppeld aan moment van zorgplanbespreking (per kwartaal overzicht) Meting pijler 2 b inclusief 1-5 vragen start januari 2012 en loopt hele jaar (2012) door, gekoppeld aan moment van zorgplanbespreking (per kwartaal overzicht) Waaier pijler 3 medio 2012