Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken ALV 30 september 2011
Inhoud presentatie Huidige stand van zaken Nieuwe ontwikkelingen Uitgangspunten Pijler 1 Pijler 2 Pijler 3 Nieuwe ontwikkelingen
Uitgangspunten en specificaties Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: Eenvoud en zo min mogelijk administratieve lasten Zo mogelijk aansluiting bij al ontwikkelde instrumenten Doelgroepspecifiek Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen Vergelijkbaarheid
Drie pijlers, één huis! Pijler 1: Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Pijler 2: Cliënt(ervarings)gegevens Pijler 3: Relatie cliënt-professional In ALV van 23 juni jl. ingestemd met de ontwikkelde pijler 1 en met de verdere ontwikkeling van pijler 2 en 3 zoals geschetst.
Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Van toepassing voor alle cliënten/instellingen, ongeacht doelgroep of zorgvorm op organisatieniveau Eenvoudig te verzamelen, eenvoudig te interpreteren Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording(JMV) 2011 en 2012 Pijler 1 is ontwikkeld en wordt nu gedigitaliseerd. Is eind december beschikbaar
Pijler 1: welke thema’s? Belangen Zorgafspraken en ondersteuningsplan Cliëntveiligheid Kwaliteit van medewerkers en organisatie
Pijler 2: cliënt(ervarings)gegevens 2a Kerngegevens op cliëntniveau (veiligheid, vrijheidsbeperkende maatregelen, medicatieveiligheid) 2b Cliëntervaringsgegevens op basis van waaier inclusief 1 tot 5 uniforme vragen tbv vergelijkbaarheid Doel Gegevens verzamelen per cliënt om het zorg- en ondersteuningsaanbod te verbeteren Op geaggregeerd niveau (doelgroep, eenheid instelling): verbeter- en verantwoordingsinformatie
Pijler 2: kenmerken Koppeling aan zorg- en ondersteuningsplancyclus, gegevensverzameling gedurende het jaar i.p.v. meetweken Beperking aantal items vergeleken met zorginhoudelijke indicatoren Overeenstemming over 3 thema’s voor jaarlijks uitvraag, te weten medicatieveiligheid, vrijheids- beperking en veiligheid. Daarnaast elk jaar 1 ander thema (keuze uit 3 thema’s): lichamelijke gezondheid, psychische gezondheid en gedrag
Pijler 2: stand van zaken Inventarisatie cliëntervaringsinstrumenten VGN-leden ‘Waaier’ cliëntervaringsinstrumenten per doelgroep In gesprek met ZN en IGZ om na te gaan of we ons voor de verantwoording tot 1-5 vragen kunnen beperken (vergelijkingsinfo) en de cliëntervaringsinstrumenten verder gebruiken voor eigen verbeterinfo en niet voor verantwoording
Pijler 3: stand van zaken Masterclass kwalitatief kwaliteit meten (april 2011) krijgt een vervolg Inventarisatie instrumenten relatie cliënt-professional Ontwikkeling ‘waaier’ instrumenten relatie cliënt-professional
Tijdpad metingen pijlers Meting pijler 1 (kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau) start in december tot maart. Meting pijler 2 a (gegevens op cliëntniveau) start in december en loopt hele jaar (2012) door, gekoppeld aan moment van zorgplanbespreking (per kwartaal overzicht) Meting pijler 2 b inclusief 1-5 vragen start januari 2012 en loopt hele jaar (2012) door, gekoppeld aan moment van zorgplanbespreking (per kwartaal overzicht) Waaier pijler 3 medio 2012