Proefielproduct Wander Sprenger (begeleider)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Advertisements

4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Workshop Informatievaardigheden
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
LITERATUUR ONDERZOEK.
Onderzoeksvaardigheden
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
Docentontwerpteams en self-efficacy
Literatuur zoeken Workshop Literatuur Zoeken vrijdag 12 september 2014.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Leren in een werkende omgeving
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
The Presentation of Learning Van: Roland Rutten 12 juni, 2012.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Workshop GoLivePhone Lieke van Bakel Sander van Hout Milou Quist Arlinde Ros.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Sprint 4 Deliveries Project 1 – Web development. Last lesson (Monday 27 October)  During the lesson, each group presents its product to the rest of the.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Wisselen?
HIGH TECH HUMAN TOUCH UTWENTE.NL/BACHELOR. STUDIES Advanced TechnologyTechnische GeneeskundeCreative Technology.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Programma voorlichting 13 december 2016
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Disclosure belangen NHG spreker
Journal of the American board of Family Medicine
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
over oplossingsgerichte gespreksvoering
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Feedback geven en krijgen
Leren binnen en buiten de school
Innovate-IT Enkele toepassingen
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Sessie: Structurele evaluatie voor adaptief beleid
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Disclosure belangen NHG spreker
Toetsing Vakdidactiek 2.
Disclosure belangen NHG spreker
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Logboek & planners ..
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Erasmus+ Primary Checks KA1 hoger onderwijs 14 februari 2019.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Population Health Management Rol van Data (en governance en zorg)
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Proefielproduct Wander Sprenger (begeleider) Planner trajectklas ontwikkelen

Opdrachtgever: Jan v Egmond Lyceum, Purmerend Jeffrey Post (begeleider & coördinator trajectklas) Esther Bakker (zorgcoördinator)

Vraag opdrachtgever Trajectbegeleiding gebruikt al werkplanners Geen standaardformaat 1 Maak standaard planner 2 Onderzoek in literatuur: Is effectiviteit van planners aangetoond? Is effectiviteit herhaald leren aangetoond?

Planner moet minstens bieden: 1 werkvorm notatie 2 topsport notatie 3 snel in te vullen 4 geplande/gebruikte tijd & prioriteit

Verkenning Literatuuronderzoek naar: 1a Effect herhalen op leerresultaat 1b Effect herhalen op executieve vaardigheden 2a Effect planner op leerresultaat 2b Effect planner op executieve vaardigheden

Conclusies verkenning: Karpicke et al. (2007, 2008): Herhalen alleen effectief i.c.m. formatieve toetsing Dawson & Guare (2010): Basis voor huidige begeleiding trajectklas Vervolgvraag nu beperkter: Is positief effect van planners aangetoond op 1 leerresultaat? 2 executieve vaardigheden?

Schema literatuuronderzoek “Google scholar” en “lib.uva.nl”: Planner: 531.000 x +Planner Homework: 14.300 x +Planner Homework school: 12.800 x +Planner Executive-functions: 1570 x +Planner +Executive-functions Homework School: 231 x

Lezen abstracts 231 referenties:

Artikelen die sleutelpublicaties over onderzoek planners citeren:

Negen artikelen effect planners: 1: Coaching students with executive skills deficits 2: A school-based organization intervention for young adolescents with ADHD 3: The effects of a self-monitoring package on homework completion and accuracy of students with disabilities in an inclusive general education classroom. 4: Refinement of an organizational skills intervention for adolescents with ADHD for implementation by school mental health providers. 1: Dawson & Guare 2012; 2: Evans et al 2009; 3: Falkenberg & Barbetta 2013; 4: Langberg et al 2011

Negen artikelen effect planners: 5: The effects of coaching on mathematics homework completion and accuracy of high school students with ADHD 6: Executive Function Coaching for College Students with Learning Disabilities and ADHD: A New Approach for Fostering Self‐Determination 7: Compensation strategies used by high-ability students with learning disabilities who succeed in college. 5: Merriman & Codding 2008; 6: Parker & Boutelle 2009; 7: Reis et al 2000.

Negen artikelen effect planners: 8: Self-monitoring of self-regulation during math homework behaviour using standardized diaries 9: The school-family partnership for efficient teaching of children with learning disabilities. 10: Developing a Student Year Planner 8: Schmitz & Perels 2008; 9: Stan 2012; 10: Williamson 2000.

Conclusies: Geen enkel onderzoek met planner als enige variabele: dus geen formeel bewijs van effect. Allen rapporteren groot positief effect op executieve vaardigheden Soms ook (beperkter) effect op leerresultaat Planner helpt executieve vaardigheden!

Het product: een multomap Planner in multomap mee naar huis Ook overig schoolwerk in deze multomap 1 standaard A4 printbare pagina Klein en compact noteren Zeer flexibel in te zetten

Gesprek/Presentatie op school: 11 juni 2015 0800-0845u Alleen Jeffrey Post aanwezig Product positief beoordeeld Wordt zeker uitgeprobeerd in trajectklas Enkele kleine wijzigingen beloofd Alle 10 artikelen nog aanleveren als pdf-bijlage

Tot slot Zeer nieuwsgierig naar afloop Ga hier per mail later nog naar vragen Product/proces ruim voldoende beoordeeld