Proefielproduct Wander Sprenger (begeleider) Planner trajectklas ontwikkelen
Opdrachtgever: Jan v Egmond Lyceum, Purmerend Jeffrey Post (begeleider & coördinator trajectklas) Esther Bakker (zorgcoördinator)
Vraag opdrachtgever Trajectbegeleiding gebruikt al werkplanners Geen standaardformaat 1 Maak standaard planner 2 Onderzoek in literatuur: Is effectiviteit van planners aangetoond? Is effectiviteit herhaald leren aangetoond?
Planner moet minstens bieden: 1 werkvorm notatie 2 topsport notatie 3 snel in te vullen 4 geplande/gebruikte tijd & prioriteit
Verkenning Literatuuronderzoek naar: 1a Effect herhalen op leerresultaat 1b Effect herhalen op executieve vaardigheden 2a Effect planner op leerresultaat 2b Effect planner op executieve vaardigheden
Conclusies verkenning: Karpicke et al. (2007, 2008): Herhalen alleen effectief i.c.m. formatieve toetsing Dawson & Guare (2010): Basis voor huidige begeleiding trajectklas Vervolgvraag nu beperkter: Is positief effect van planners aangetoond op 1 leerresultaat? 2 executieve vaardigheden?
Schema literatuuronderzoek “Google scholar” en “lib.uva.nl”: Planner: 531.000 x +Planner Homework: 14.300 x +Planner Homework school: 12.800 x +Planner Executive-functions: 1570 x +Planner +Executive-functions Homework School: 231 x
Lezen abstracts 231 referenties:
Artikelen die sleutelpublicaties over onderzoek planners citeren:
Negen artikelen effect planners: 1: Coaching students with executive skills deficits 2: A school-based organization intervention for young adolescents with ADHD 3: The effects of a self-monitoring package on homework completion and accuracy of students with disabilities in an inclusive general education classroom. 4: Refinement of an organizational skills intervention for adolescents with ADHD for implementation by school mental health providers. 1: Dawson & Guare 2012; 2: Evans et al 2009; 3: Falkenberg & Barbetta 2013; 4: Langberg et al 2011
Negen artikelen effect planners: 5: The effects of coaching on mathematics homework completion and accuracy of high school students with ADHD 6: Executive Function Coaching for College Students with Learning Disabilities and ADHD: A New Approach for Fostering Self‐Determination 7: Compensation strategies used by high-ability students with learning disabilities who succeed in college. 5: Merriman & Codding 2008; 6: Parker & Boutelle 2009; 7: Reis et al 2000.
Negen artikelen effect planners: 8: Self-monitoring of self-regulation during math homework behaviour using standardized diaries 9: The school-family partnership for efficient teaching of children with learning disabilities. 10: Developing a Student Year Planner 8: Schmitz & Perels 2008; 9: Stan 2012; 10: Williamson 2000.
Conclusies: Geen enkel onderzoek met planner als enige variabele: dus geen formeel bewijs van effect. Allen rapporteren groot positief effect op executieve vaardigheden Soms ook (beperkter) effect op leerresultaat Planner helpt executieve vaardigheden!
Het product: een multomap Planner in multomap mee naar huis Ook overig schoolwerk in deze multomap 1 standaard A4 printbare pagina Klein en compact noteren Zeer flexibel in te zetten
Gesprek/Presentatie op school: 11 juni 2015 0800-0845u Alleen Jeffrey Post aanwezig Product positief beoordeeld Wordt zeker uitgeprobeerd in trajectklas Enkele kleine wijzigingen beloofd Alle 10 artikelen nog aanleveren als pdf-bijlage
Tot slot Zeer nieuwsgierig naar afloop Ga hier per mail later nog naar vragen Product/proces ruim voldoende beoordeeld