Nauwkeurigheid bij Practica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
De natuurwetenschappelijke methode
Experimenten efficiënt inschakelen in de les
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Keuze scheikunde.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Onderzoeksvragen als uitgangspunt bij lineaire algebra
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Wiskunde in het hbo (Fontys)
Waardoor onnauwkeurigheid?
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
H1 Experimenteel onderzoek
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
10e editie voor de Tweede Fase
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Rekenen Hoofdstuk 9.
Introductie en Kennismaking
Nauwkeurigheid bij Practica
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
11e editie Geertrui Schaberg
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
10e editie voor de Tweede Fase
Natuurkunde in de tweede klas
Wetenschappelijk onderzoek opzetten
PSO. Praktisch school onderzoek.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Oudercontactavond Leerjaar 4. 4V op het Novum 23 september 2015.
Scheikunde in de bovenbouw
Natuurkunde in de bovenbouw
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Optica met de TI-nspire Cathy Baars Martinuscollege.
Niels-Jasper van den Berg, Steven van Duijne, en Alexander van Brakel Woudschouten Natuurkunde Didactiek 2010.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Hoofdconcepten en eindtermen
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
EXAMEN 2015 “ANDERS” + DE GOUDEN TIPS.
Wat doe je met twee onnauwkeurigheden?
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
H1 §2 krachten meten §3 netto kracht
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Wiskunde Blok 5 les 17.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Technasium op het GRC.
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Nauwkeurigheid bij Practica

Even voorstellen Koert van der Lingen Docent sinds 1996 Werkzaam op Het Streek te Ede Auteur Systematische Natuurkunde sinds 2003

Nauwkeurigheid bij Practica Huidige programma Onderzoeksvaardigheden: A6.9 De kandidaat kan oplossing,onderzoeksgegevens, resultaat en conclusies evalueren. Nina Onderzoeksvaardigheden: A5.9 De kandidaat kan gebruik makend van van consistente redeneringen en relevante rekenkundige en wiskundige vaardigheden de uitvoering van een onderzoek en de conclusies evalueren, gebruik makend van de begrippen validiteit, nauwkeurigheid, reproduceerbaarheid en betrouwbaarheid;

Nauwkeurigheid bij Practica Uit een leerlingproef: Hardloopwedstrijd over 25 meter. Leerling A meet tijd leerling B en vice versa met stopwatch Tijd leerling A: 7,9 s Tijd leerling B: 8,2 s Conclusie leerlingen: Leerling A is sneller Is deze conclusie juist?

Nauwkeurigheid bij Practica Bepalen van de onnauwkeurigheid in de meetwaarde. Doorrekenen van de onnauwkeurigheid in het eindresultaat.

Nauwkeurigheid bij Practica Doel: Leerlingen leren reflecteren op hun (voorlopige) conclusies Opbouw: 4 vwo, eerste kennismaking met optica-practica 5 vwo, oefening met practicum Springbeest 5 vwo, toepassing bij Elektriciteitspractica 5 vwo, toepassing bij practicum Veerconstante 6 vwo, oefening bij warmtepractica en tralie 6 vwo, praktisch schoolexamen

Nauwkeurigheid bij Practica Bij de hardloopwedstrijd: δt = ± 0,3 s. Resultaat: tA = 7,9 ± 0,3 s tB = 8,2 ± 0,3 s Conclusie: Er kan niet bepaald worden wie het snelste is.

Nauwkeurigheid bij Practica Twee regels: Optellen en aftrekken: δy2 = δx12 + δx22 + …….. Overige bewerkingen:

Nauwkeurigheid bij Practica Practicum Springbeest. Onderwerp: Arbeid en Energie Aanvang 5 VWO Start hoofdstuk: Beginsnelheid springbeest uit laten rekenen om stof 4 VWO te herhalen. Einde hoofdstuk: Veerconstante bepalen met de wet van behoud van Energie.

Nauwkeurigheid bij Practica Doel van de opdracht: a) het bepalen van de veerconstante van de poten van het springbeest. b) het bepalen van de onnauwkeurigheid in het resultaat van a).

Nauwkeurigheid bij Practica Proef uitvoeren

Nauwkeurigheid bij Practica Rekenmethode: Meetwaarden: h, m en u Onnauwkeurigheid:

Nauwkeurigheid bij Practica Nominale resultaten: m = 5,8 g ± 0,05 g h =1,22 m ± 0,04 m u =2,8 cm ± 0,4 cm C = 177 N/m

Nauwkeurigheid bij Practica C = 177 ± 58 N/m