Hoe reclamewijs zijn kinderen in Vlaanderen Hoe reclamewijs zijn kinderen in Vlaanderen? Resultaten van een grootschalig onderzoek Steffi De Jans, Liselot Hudders & Veroline Cauberghe Iedereen Reclamewijs - Da’s Wijs – 28 oktober 2016
Reclamewijsheid Cognitieve dimensie Morele dimensie Affectieve dimensie
Onderzoek Advergame Online banner Native ad TV spot
Conditie 1 Conditie 2
Conditie 3 Conditie 4
510 participanten 7 – 12 jaar 12 scholen tablets
Reclamewijsheid
Reclameherkenning
Reclamebegrip
Affectieve dimensie
Morele dimensie
Reclame-effecten
Attitude t.o.v. het format
Merkherinnering
Zeurgedrag
conclusie
Conclusie reclamewijsheid Kinderen kunnen beter traditionele televisiereclame herkennen dan nieuwe reclamevormen Kinderen hebben ook meer begrip van televisiereclame dan van de nieuwe reclamevormen, al hebben ze ook een goed begrip van online banners Kinderen staan vrij positief tegenover zowel de traditionele als niet-traditionele reclameformats Kinderen vinden de nieuwe reclameformats fair, net zoals de traditionele reclame
Conclusie reclame-effecten Kinderen vinden advergames het leukste reclameformat Reclameherinnering is heel moeilijk bij online banners Kinderen stellen het meest zeurgedrag na blootstelling aan advergames Bedankt voor jullie aandacht Steffi.DeJans@UGent.be