Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel
EFP Studiedag LVB en zwakbegaafdheid
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Een eigen persoonlijkheid
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
het risk - needs - responsivity principe
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Indicatoren jeugddelinquentie Gemeenschapsinstelling De Kempen.
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Voortijdig schoolverlaten
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Werkgroep Scholing. Bezetting Voorzitter : Fernand van der Doelen Secretaris: Ralph Knops Lid: Wilma Suurland Lid: Mayon Roeffen.
Gezins- en wijkgericht werken
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
PROBLEMATISCHE JEUGDGROEPEN. INLEIDING  Verschillende typen plegers  Diverse criminaliteitspatronen  Jeugdcriminaliteit vooral in groepsverband  Ernstigere.
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
De Deltamethode.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Crowdfunding.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
MAW §1.3.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Lectoraat Verslavingskunde
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity

Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Deze les:

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-intergriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Dus? Wat leerde het risico beginsel ons ook alweer? Grijp niet te zwaar maar ook niet te licht in Risico wordt bepaald door statische factoren En door veranderbare/dynamische factoren Het risico profiel bepaalt de intensiteit van het ingrijpen

Die dynamische factoren gaat het hier over Wat is het doel van de behandeling/interventie? Welke veranderbare (risico) factoren hangen samen met het delict en schade is hier de vraag Opzoek naar de criminogene factoren (= dus veranderbaar en delict gerelateerd)

Binnen de criminogene factoren: delict en schade gerelateerde factoren Algemeen en specifiek Statisch en dynamisch Stabiel en acuut Denk bij de schade ook aan de schade voor de jongere zelf (IVRK): de zorgsignalen. Deze aanpakken verminderen niet recidive maar vergroten welzijn

motivatie voor doorgaan/stoppen Van voor de kick, spanning, plezier en dromen van grote buit naar verdienen Motivatie voor stoppen pedagogisch beïnvloeden volgens Weijers toegepast op Redouan.

Wat was wijs m.b.t. Sancties? Graag jullie evaluaties

Motivatie vergroten voor volharders Cascademodel pedagogisch leed toevoegen door kale detentie (vrijdag nut van straffen bij criminologie). Scholing voor een vak als alternatief en TUL-en als het niet gaat Zonder: Voorwaardelijk, werkstraf na detentie of een leerstraf…

Wat te zeggen over Redouans ‘straatwaarde’ Afpakken van het ’genieten’ van spullen en de media aandacht Grote jongen met naam (ook nu nog reputatie) Plukken: financiële OTS

Hulp na detentie Werk, wonen (verhuizen naar elders) Hulp alleen als er motivatie is, en alleen voorwaardelijk met controle van incidenten en financiën (dus keten samenwerking) Als jongeren zich schamen breng ouders in beeld in de straftoepassing

School Leer een vak en leid toe naar WERK (Redouan?)

Bij crimineel milieu Weinig boetes, veel afpakken, maximaal straffen zonder resocialiseren ivm kosten/ baten en ZSM reacties Weer terug naar de WW

Stabiele delictgerelateerde criminogene factoren: The big four Antisociale cognities (normen, attitude, gevoelens als haat, wrok) Antisociaal netwerk Antisociaal gedrag (incl. verslaving) Antisociaal persoonlijkheidscomplex (agressief egocentrisch temperament, psychopathie, zwakke probleemoplossing)