Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
Over consumenten, gedrag en marketing
H1 wikken en wegen Paragraaf
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Kopen en verkopen les 74.
Geld verdienen met trends
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Lesplanning Binnenkomst
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Wat moet je elke les bij je hebben? handboekwerkboek Potlood: hiermee maak je de opgaven. Pen: hiermee kijk je na, je verbetert fouten met pen en gumt.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Media en de massa.
Hoofdstuk 2.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Ben jij reclamewijs? QUIZ.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
3.3 Sta jij in je recht? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan moet.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
HOOFDSTUK 3 Wat koop je ervoor?. Consumentenorganisaties Komen op voor de belangen van de consument (klant) Voorlichting geven Waarschuwen tegen misleidende.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Een goed product maken is niet genoeg …
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Consumentengedrag Beslissen
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Welkom havo 4..
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Welkom Havo 5..
Consumentengedrag Leren I
Welkom havo 4..
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
H3 Financiering van een bedrijf
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom Havo 5..
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Welkom VWO 5..
What will you do to change the
Welkom Havo 5..
H1 Media en communicatie
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Les: H.3 Het marketingplan
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
H2 Soorten media.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoopt en handelt verkoop af
5 weken les van mevrouw stals
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?

Wat kunnen we kopen? En wie koopt het dan? We kunnen SUPER veel producten kopen. Maar niet iedereen wil een bepaald product hebben.

Winst maken  Klanten kennen Bedrijven willen winst maken en dus zo veel mogelijk verkopen, maar dan moeten ze wel weten wat hun klanten willen hebben. Dus bedrijven moeten hun klanten goed leren kennen. Wat zouden ze dan allemaal willen weten denk je? … Stel, een bedrijf verkoopt rollators. Wil jij er eentje? Denk het niet hè… En daarom heb je in de economie de term: DOELGROEP.

Doelgroep Een doelgroep is een groep mensen waarvoor een product gemaakt is. Bedrijven richten vaak hun reclame op een bepaalde doelgroep. Een doelgroep bestaat vaak uit mensen die ongeveer dezelfde leeftijd, inkomen of levensstijl hebben.

Iedere doelgroep is anders In tijdschriften of op websites staat vaak reclame die bedoeld is voor een bepaalde doelgroep. In de Donald Duck staan hele andere reclames dan in een tijdschrift wat over de inrichting van huizen gaat. De advertenties worden vaak aangepast aan de lezers die vaak een aparte doelgroep zijn. Jongeren zijn een belangrijke doelgroep, want: Ze hebben veel geld te besteden; Ze zijn gemakkelijk te beïnvloeden.

Reclame Met reclame proberen producenten hun producten te verkopen aan verschillende doelgroepen. We hebben 3 vormen van reclame: 1. Informatieve reclame = info geven over het product. 2. Actiereclame = laten weten dat er kortingen / acties zijn. 3. Andere reclame wil juist de houding van mensen over producten veranderen.

Reclame Reclame kan op allerlei manieren bij de klant terecht komen: radio, tv, internet, posters, advertenties in kranten of tijdschriften maar ook door een verkoper in een winkel of op de markt. Iedere manier van reclame maken noemen we een kanaal. Televisie, internet, kranten, tijdschriften of andere middelen noemen we een medium. (Media is het meervoud van medium.)

DOEN: Maak alle opgaven van paragraaf 2.3. Schrijf alles netjes op in je schrift. Snap je iets niet? Vraag zachtjes je klasgenootjes om hulp. Begrijpen jullie het samen niet? Steek je vinger op en de docent komt helpen.

Waarom ? Paragraaf 2.4 Waarom zou je dat kopen?

Wil jij nog een Nokia 3310? Producten die je kunt kopen veranderen wel eens. Vaak door technologische ontwikkeling.

Of je iets koopt hangt af van: Je budget (hoeveel geld je hebt); Je leeftijd (behoeften); Je levensstijl.

Koop je zomaar iets?  Je wil altijd INFORMATIE. Info kun je krijgen bij: De fabrikant; Verkoper; Vrienden/ bekenden. Maar ook bij: consumentenorganisaties. Zij verzamelen info over producten en geven de consumenten advies over prijs en kwaliteit van verschillende producten. Goed voorbeeld  de consumentenbond. Zij testen producten in een vergelijkend warenonderzoek. Onderzoek naar prijs, kwaliteit en gevolgen voor het milieu. DOEN: Kijk maar eens op https://www.consumentenbond.nl/test/

Voorbeeld vergelijkend warenonderzoek (consumentenbond) Unox komt het beste uit de test

Je hebt recht op een goed product en garantie. Garantie: als iets stuk gaat binnen een bepaalde periode, krijg je het gemaakt of je krijgt een nieuw product. Garantie op eten en drinken (= levensmiddelen) is lastig. Om er voor te zorgen dat je niet ziek wordt van voedsel is de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit) opgericht. Zij controleren ons voedsel. Voldoet het niet aan de eisen van de NVWA, dan mag het niet worden verkocht.

DOEN: Maak alle opgaven van paragraaf 2.4. Schrijf alles netjes op in je schrift. Snap je iets niet? Vraag zachtjes je klasgenootjes om hulp. Begrijpen jullie het samen niet? Steek je vinger op en de docent komt helpen.